Tjenar,

Har suttit och klurat på ett trådlöst nätverk, men så snackade jag med en polare som är nätverksansvarig på ett lokalt företag och han sa att det är kass tillförlitlighet på det hela.  Han menade på att det kommer att tappa kontakten dåochdå så en nedladdning kommer att bli avbruten ocksåvidare. Är det någon som kör med ett trådlöstnätverk och hur fungerar det för er?
 
Både bra och dåligt  ;)

Som vanligt är det väldigt avhängigt på kvaliteten på utrustningen. Hemma kör jag med 3Coms accesspunkter i 1200:- klassen. De tilsammans med det inbyggda intelkortet i laptoppen fungerar utmärkt, D-link kortet däremot gillar inte 3comen så där fladdrar hastigheten och ibland tappar den kontakten.

På jobbet har vi Cisco accesspunkter men de ligger i en helt annan prisklass. Ihop med dem har jag kört intel,3com, broadcom och cisco kort utan minsta problem.

Ska man bygga nytt eller renovera ett hus rekommenderar jag ändå att man sätter dosor och drar rör för ett fast nät. Ett fast nät är alltid snabbare och man kan alltid använda rör och dosor till nått annat om behoven växlar. Själv har jag integrerat telefonin i nätet så jag har alltid möjligheten att växla mellan data och tele på alla uttag.
 
Mats_o har rätt, med tillägget att det förutom kvaliteten på hårdvara också beror på hur kunnig man är vad gäller att lösa de problem som uppstår.

Med de vanligaste konsument-märkena, D-Link och Netgear får man tyvärr ofta pyssla en hel del med firmware-uppdateringar, drivrutiner och så vidare för att få det att funka bra, och det är sällan trivialt att blanda olika leverantörers hårdvara. Det brukar dock gå att lösa för den som ger sig sjutton på det. Har man tur funkar det dock helt utan problem från start, utan störande disconnects, osv.

Som tur är finns det dock betydligt bättre grejer som inte är så dyra. Linksys (som är Ciscos konsument-linje) är normalt klart mycket bättre och är inte så dyra. De är inte lika bra som Ciscos proffsgrejer, men inte i närheten av deras pris heller.

Har man möjlighet ska man dock definitivt satsa på att dra kablar.
 
Jag har ett trådlöst nät, byggt av i princip det billigaste som finns från D-Link och Netgear. Det har jag kört i snart två år och det har inte varit några problem alls, vare sig med drift eller installation. Jag har aldrigt behövt uppdatera någonting, varken drivrutiner eller firmware.

 
Passa er för D-link DI-614+ bara.... den startar om sig själv ofta vid hög trafik.. verkar bli för varm...

Vissa funakr det bra för men på andra forum verkar det vara ett vanligt problem...
 
Jag har inte haft några direkta problem med mitt trådlösa nätverk och har haft det i tre år. D-Link både i sändare och mottagare. Skaffa ett med bra sändstyrka från basstationen så skall det nog funka bra. Man får vad man betalar för...
 
Jo det är väl d-link eller level 1 jag har tittat på först och främst eftersom de är de som är enklast att få tag på.
Problemet med att dra runt rör är att det inte direkt finns någon bra plats att montera ett stativ på + att man kan flytta runt apparaturen hur man vill i huset.

rubriken är tagen från ett tv program som säkert alla känner till som heter high chapparal, Om det var någon som tyckte att det var osmakligt så får man väl be om ursäkt.
/piraten
 
Har du tillgång till ett överskåp?

Då kan man göra så här

KK1.JPG
 
Har en trådlös Netgearrouter för sexhundra spänn, funkar utmärkt tillsammans med ett Intelkort i laptopen.
 
Jag har en trådlös Netgear WGR614v6 som funkar helt ok.  Ibland hänger den sig, och då får man slå av/på den. Det händer kanske nån gång i månaden, men det får man ta när det är billiga grejer.
 
Jag har en trådlös 3Com som funkar bra, man blid dock förvånad att det finns så
många "döda" punkter där nätet inte funkar.

Kört med Intel, Broadcom, 3Com, Netgear både inbyggt & Pcmcia-kort.
Ungefär samma skräp :)

Routern sitter på övervåningen, men i köket på våningen under så går det oftast
inte att köra Wireless.

Men annars funkar 3Com bra.

Hade en D-link tidigare, den åkte ut.

Men jag håller med de flesta andra, inget är lika bra som en kabel.
Så är det bara.
 
Det är skillnad på mottagning beroende på vilket nätverkskort som sitter i datorn. Jag har en stationär dator och en bärbar. Den bärbara har mycket sämre mottagning än den stationära (från samma punkt i huset...). Den stationära har ett D-link-kort och den bärbara är en Dell så jag vet inte vad som sitter i. Kortet i den stationära har en extra antenn vilket säkert gör skillnad. Det finns ju istickskort till bärbara som säkert har bättre mottagning än de inbyggda.
 
Jag körde med d-link men fick bekymmer när det blev lite större belastning har nu köpt Philis både till jobbet (ett mindre nätverk) och hem och har aldrig haft nått problem, kostade 7-800:- tror jag
 
Har kört med tre olika D-Link 5xx och 6xx med dålig täckning och hängningar som krävt omstart, alla med senaste programversion. Bytte till en Netgear med Mimoteknik i nov-2005 och ännu inte en omstart eller någon prguppdatering exkl. den vid installation, samt att jag nu har täckning i hela huset. Har ingen bindning till den ena eller andra produkten och på jobbet kör vi med Cisco, HP, m.fl. men för hemmabruk duger en burk för 1000:- lappen. Kör 4 maskiner via trådlöst hemma med olika WLAN-kort både inbyggt och externt och märker nu ingen skillnad sedan jag fått en stabil "WLAN router".
 
Glömde tillägga: Det går inte att avgöra om det är det lokala WLANet som vid något enstaka tillfälle orsakar stopp vid nedladdning, såvida man inte kan se att det är direkta problem med lokalt radionät som jag nämnde tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.