j.erkers
Som rubriken lyder, jag ska tillverka ett bord att ha på vår inglasade altan. Nybörjare med begränsade kunskaper, ingen lokal att vara i men stort självförtroende, det senare underblåst av min sambo som är övertygad om att jag kan bygga vad som helst.

Jag hade tänkt börja med något enkelt i billigt materiel men så fick jag möjlighet att köpa några rejäla ekplank, dygt 50 mm tjocka, 350 - 600mm breda och 3m långa. Så vad kan gå fel? Förmodligen det mesta... Ambitionen är att göra ett underrede av kryssben, mellanplanka och någonting att vila/fästa bordsskivorna i. De 2 bordsskivorna ska vara med råkant och bordet kommer därmed att ha glipa mellan de båda skivorna. Jag kommer att undvika att använda spik och skruv utan hellre - när min fantasi är tillräcklig - att använda kilar, plugg, lim etc.

Byggdag 1.
Ekplank med råkant på en släpkärra i en trädgård, förberedd för att byggas om till ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av tre plank. Det här är den smalaste och ska användas till kryssben och brädan mellan dessa. Delade plankan så att mittendelen blir den del som ska gå mellan kryssen och kanterna till själva kryssen. Efter en kortare regnskur då jag fick plocka in både verktyg och de sågade delarna, som var lättare att bära in än ut, barkade jag av med en gammal men nyskärpt yxa.

Delvis barkat och hyvlat ekplank på ett provisoriskt arbetsbord av aluminiumprofiler och släpkärra, med en yxa bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade sedan först att slipa bort det värsta av sågmärkena men tog sedan fram en gammal hyvel och gjorde så gott jag kunde.

Ekplankor slipade och hyvlade i olika bearbetningsstadier för att användas i ett hemmagjort bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre lätt slipad, den undre efter en första omgång med hyveln. Inser att jag kommer att få hyvla en hel del. Ska försöka få tag på en längre hyvel än den Stanley No5 jag har använt till benen, hittar förhoppningsvis en No7 tills det är dags för skivan..

Hyvlade träplankor korsade till ett underrede för bord med spån och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är det tänkt att bli. Ska försänka halvt i halvt och limma ihop. Sedan blir det hål igenom och kil till mittenbrädan. Benen har lite överlängd, justeras när jag närmar mig färdig produkt så att bordet blir lagom högt.

Som synes består mitt snickeri av släpkärran med ett glest arbetsbord. Det har fungerat hittills men jag drömmer om att få plats med allt innomhus...

Återkommer när det finns nya framsteg att visa.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Härligt! Med god vilja och lite tålamod kommer man långt, det kommer att bli skitbra det där.
 
j.erkers
Byggdag 2.
Jobbade förmiddag och var tvungen att komplettera lite till kvällens middag innan HSB kom hem. När jag kom hem hann jag i alla fall med att försänka det ena krysset halvt-i-halvt innan spisen kallade. Det går framåt men bara med små steg.
Trähantverk av försänkta korslagda träbalkar på ett golv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hursom så blev sambon väldigt nöjd, både med oxfilén och krysset även om jag tycker att det skiljer en mm för mycket i nivå mellan benen. Får nog justera urtagen en aning innan jag tycker att det duger. Middagen var dock utsökt.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Byggdag 2.
Jobbade förmiddag och var tvungen att komplettera lite till kvällens middag innan HSB kom hem. När jag kom hem hann jag i alla fall med att försänka det ena krysset halvt-i-halvt innan spisen kallade. Det går framåt men bara med små steg.
[bild]
Hursom så blev sambon väldigt nöjd, både med oxfilén och krysset även om jag tycker att det skiljer en mm för mycket i nivå mellan benen. Får nog justera urtagen en aning innan jag tycker att det duger. Middagen var dock utsökt.
Ser bra ut!
Hur torrt är trät?
 
j.erkers
Frustrator Frustrator skrev:
Ser bra ut!
Hur torrt är trät?
Det är sågat sent i vintras, känns fuktigt när jag tagit bort barken och där jag sågade för kryssen halvt-i-halvt. Bordet ska stå i vår inglasade altan så fuktigheten i trät kommer nog att variera ganska mycket vilket jag tänker på i mina bygglösningar. Hoppas det kommer att fungera. Lite ojämnheter och kanske också lite vridningar accepteras. HSB är nöjd, hon applåderar efter varje del som färdigställs...
 
j.erkers
Byggdag 3.
Idag blir det inga bilder då jag bara gjort nästa kryss och barkat av den ena blivande bordsskivan. Jo, jag limmade kryssen oxå.

Sen ringde jag en jobbarkompis och frågade om han hade en lång hyvel jag kunde låna till att hyvla bordsskivorna med. Han tyckte jag var knäpp som inte använde elhyvel men kom förbi med en Esteel No 6 och en trärubank, båda i behov av renovering. Tyckte att jag kunde få dem men på något sätt ska jag gottgöra honom. 6:an ligger i svagt syrabad tills i morgon och hyvel stålet är slipat så att det numer är både rakt och vasst.

I morgon ska jag bara av den andra bordsskivan samt försöka hyvla båda skivorna. Kanske lär jag mig nåt då oxå ;-)
 
j.erkers j.erkers skrev:
Det är sågat sent i vintras, känns fuktigt när jag tagit bort barken och där jag sågade för kryssen halvt-i-halvt. Bordet ska stå i vår inglasade altan så fuktigheten i trät kommer nog att variera ganska mycket vilket jag tänker på i mina bygglösningar. Hoppas det kommer att fungera. Lite ojämnheter och kanske också lite vridningar accepteras. HSB är nöjd, hon applåderar efter varje del som färdigställs...
Blir nog bra, men räkna med att du kan behöva hyvla av skivan några gånger under närmsta året när det torkar mer och mer. Viktigaste är att du vet att det riskerar att röra sig och inte bor förtvivlad när ditt fina bord rör sig.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Byggdag 4.
Fortsatte med renoveringen av Esteel No6 innan jag gav mig på barkningen av den andra bordsskivan. Sen tog jag fram hyveln och började gymma:

Hyvel på en träskiva med fuktfläckar och svarta märken på ett snickerbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är det en del fuktfläckar samt svart i mitten en bit från rotändan. Fuktfläckarna och sågmärkena ska bort så mycket jag orkar (tanigare än envis) men de svarta rostmärkena blir nog kvar och få ge lite karaktär. Spikarna, det är två stycken som sitter aldeles bredvid varandra, har nog suttit där länge... Som synes i bakgrunden fick jag ta fram presseningen då taket på mitt snickeri plötsligt började läcka. Dock var inte regnskurarna varken många eller långa så det störde inte nämnvärt.

Två grovt hyvlade bordsskivor på arbetsbockar, en med synliga fuktfläckar och en delvis hyvlad, med spån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är jag halvklar med den ena och den andra är fortfarande inte hyvlad. Det tar tid, svettig blir jag och ibland behöver jag någon vätske eller kaffepaus.

Två träben för bord i kryssform uppställda mot en trävägg under en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tröttnat på hyvlingen för dagen fortsatte jag med underredet. Fattas både brädan mellan kryssen och två brädor på ovansidan som bordet ska vila på. Fortsättning följer...
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Underbart! Härligt material och skön inställning
 
j.erkers j.erkers skrev:
Byggdag 4.
Fortsatte med renoveringen av Esteel No6 innan jag gav mig på barkningen av den andra bordsskivan. Sen tog jag fram hyveln och började gymma:

[bild]
Som synes är det en del fuktfläckar samt svart i mitten en bit från rotändan. Fuktfläckarna och sågmärkena ska bort så mycket jag orkar (tanigare än envis) men de svarta rostmärkena blir nog kvar och få ge lite karaktär. Spikarna, det är två stycken som sitter aldeles bredvid varandra, har nog suttit där länge... Som synes i bakgrunden fick jag ta fram presseningen då taket på mitt snickeri plötsligt började läcka. Dock var inte regnskurarna varken många eller långa så det störde inte nämnvärt.

[bild]
Här är jag halvklar med den ena och den andra är fortfarande inte hyvlad. Det tar tid, svettig blir jag och ibland behöver jag någon vätske eller kaffepaus.

[bild]
När jag tröttnat på hyvlingen för dagen fortsatte jag med underredet. Fattas både brädan mellan kryssen och två brädor på ovansidan som bordet ska vila på. Fortsättning följer...
Bra jobbat?
Har du testat att lägga skivorna på två bockar och känt hur mycket de sviktar? 3m spann kan bli lite i det längsta laget. Klart, sätter du benen 0.5m in från varje håll blir det bara 2m...
Annars kanske någon form av sarg behövs för att styra upp det.
6an (och längre)d använder du för att rikta upp brädorna. Om du bara ska fixa ytan snygg så kan du fördel använda en kortare hyvel. Oftast en 3-4a men även 5an funkar rätt bra.
 
j.erkers
Jag har inte kollat hur mycket de sviktar men skivorna var 2" innan jag gick lös på dem med hyvlarna. Benen kommer att sitta ungefär en halvmeter in och bordet blir nog bara 2,8 - 2,9 meter långt när jag trimmat av kortsidorna en aning.

Tack för info om hyvlar. Jag har använt No6 - den längst jag har - och No5 växelvis. 5an är lite enklare att avverka med. Får nog ta upp min No4 oxå och prova hur den känns (och hur resultatet blir).

Jag är inte beredd att göra hela ytan superplan men jag vill ha bort (de rätt så grova) sågmärkena.

Tips på lämplig ytbehandling? Teakolja, Osmo Polyx Hard-Wax Oil, linolja, ingenting...
 
j.erkers
Byggdag 5.
I förrgår hyvlade jag lite mer men värmen fick mig att ge upp den sysselsättningen. Gjorde lite mätningar och markeringar på tvärslån istället.

Sen jobbade jag natt och igår eftermiddag så då bidde det inge alls.

Byggdag 6.
Lika varmt idag men jag har pysslat med ena sidan på tvärslån för att få den att passa i krysshålet. Eftersom jag inte har en aning om - eller i alla fall inte helt klart för mig - vilket arbetssätt som är lämplig så provar jag mig fram. Fungerar ibland och ibland lite mindre. Blev i alla fall skaplig sugpassning till slut. Ska göra hål för kil och kilar oxå men det får bli en senare fråga.

På eftermiddagen blev det bad med familjen. Höll mig i skuggan...
 
j.erkers
Byggdag 7 & 8.
Känns fel att kalla det byggdagar då det mesta av dagarna har tillbringats med min vackra sambo på olika badplatser. Lite, förutom tänkande på olika abetsmoment, har jag dock hunnit med. Köpte en kopierfräs (?), gjorde en mall och fixade till hålet i kryssen. Hyvlat lite. Tänkt mycket. Det är varmt så jag söker skugga även när vi är och badar. Tänker att det inte hade hänt så mycket hemma ändå...
 
j.erkers
Byggdag 9 (Redan? Fort går det inte...)
Idag har jag jobbat med tvärslån mellan kryssen.
Bosch överhandsfräs på träkilar och spår i tvärslån med verktyg och måttstock i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt tar tid. Uppfinna arbetssätt, hämta verktyg och maskiner till "snickarboa" (aka släpvagnen), göra om eller göra lite till... Och göra fyra kilar. Det hade underlättat om de varit lika men spåren i tvärslån blev inte helt lika så det blev fyra individuellt anpassade kilar.
Två träbjälkar sammanfogade med individuellt anpassade träkilar i en trädgård, verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska runda av dem och justera längden på både kilar och tvärslån men det får vänta.

Nu jag börjar se ljuset i slutet på tunneln i alla fall även om jag vet att det är långt kvar. Kryssen med tvärslån är i alla fall "klara" även om finishen inte är som jag vill ha den än.
Två träkryss i korsningskonstruktion på gräsmatta med släpvagn och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom kärleken hem och eftersom det ska komma regn inatt så fick hon hjälpa till att bära in skivorna. Så nu har vi premiärdinnerat i smyg. Det kommer att bli bra (säger HSB)!
Hembyggt trämöbelprojekt med en delvis färdiggjord lång middagsbord i en inglasad veranda, dukad för måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostbiff och potatissallad - husets kock har ledigt och knäcker som möbelsnickare - som vi sköljde ner med lite rött...
 
  • Gilla
mkristensson och 2 till
  • Laddar…
Najs, bra kämpat i värmen.

Undrar lite varför du kör med dubbla kilar? Har aldrig byggt med kilar men känns både enklare rent arbetsmässigt och starkare (bredare kil och mer material kvar på utsidorna) med enkel kil.

Kommer säkert hålla bra sådär också, det är ju inget tryck i breddled från kilen så att det är smalt utanför spelar väl mindre roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.