Jag känner inte till något av sågarna, men skulle tro att du blir nöjd vilket du än väljer, Själv skulle jag valt det med 13" just för att det är vanligare.
Kanske att du kan kolla med säljaren om det går att få med ett 13" svärd / kedja istället...


Se till att köpa till en bra filmall så blir det lättare att hålla skärpan på kedjan.

Och glöm inte säkerheten, ett par sågskyddsbyxor gör sitt jobb väldigt bra om olyckan skulle vara framme.
Och se till att skaffa dig rätt kunskaper med, det är ett farligt verktyg om man gör fel...
 
Allergisk mot batteridrivna saker. Har sågat en del men inte haft egen såg så skyddsbyxor och stövlar finns. Ja lutar åt den med 14” svärd.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Jag tror att du gjort ett bra val, men glöm inte säkerheten!!
 
F
435 alla dagar i veckan.
 
Kör själv Stihl, men 435 väger ett halvkilo mindre med samma effekt och känns som ett bättre alternativ även med hänsyn till "normalpris". Vill du använda längre svärd köper du det och kedja som tillbehör. Då du har en såg är det också bra om du oturligt lyckas köra fast sågen, lossa svärdet och sätt ditt extrasvärd för att såga loss.
 
Med 13 tums svärd fäller och kapar man utan problem träd som är upp till 50 cm i diameter. Det är inte så ofta man hittar träd som är grövre än det. Jag har 13 tums svärd på min Husqvarna 353 (proffssåg på 53 kubik) och tycker det räcker för mina behov.

Jag tycker du skall satsa på den sågen som verkar rejälare och hållbarare. När man en gång har skaffat en maskin brukar behoven börja växa så därför lönar det sig att köpa litet bättre kvalitet än man hade tänkt från början. Så behöver man inte köpa nytt stup i kvarten.

Omkring 40 kubik är en perfekt storlek för husbehovshuggande tycker jag. Min 53-kubikare är onödigt stor att använda i skogen men när jag köpte den timrade jag ganska flitigt och då är det bra med mera vridmoment. Du är alltså på rätt spår gällande storleken tycker jag.

Vevhus av aluminium har visat sig vara hållbarare än vevhus av plast. I synnerhet om man använder sågen på byggen så skall det vara aluminiumvevhus för på ett bygge står sågen ofta på hårt underlag och går på tomgång och av den behandlingen brukar plastvevhusen spricka. Fundera på om du kommer att bygga med din såg innan du köper.

Fast....behöver du verkligen en motorsåg om det bara gäller ett par träd i året?
Ett par träd i året i 20-30 cm klassen klarar man lätt med bågasåg och yxa om man vill. En riktig gammaldags skogshuggarsåg med tvåhandsgrepp och omkring en meter långt blad är faktiskt förvånansvärt effektiv att fälla och kapa med. Man hugger riktskäret och kvistar med yxa. I förrförra vintras högg jag fem traktorlass metersved på det viset.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med 13 tums svärd fäller och kapar man utan problem träd som är upp till 50 cm i diameter. Det är inte så ofta man hittar träd som är grövre än det. Jag har 13 tums svärd på min Husqvarna 353 (proffssåg på 53 kubik) och tycker det räcker för mina behov.

Jag tycker du skall satsa på den sågen som verkar rejälare och hållbarare. När man en gång har skaffat en maskin brukar behoven börja växa så därför lönar det sig att köpa litet bättre kvalitet än man hade tänkt från början. Så behöver man inte köpa nytt stup i kvarten.

Omkring 40 kubik är en perfekt storlek för husbehovshuggande tycker jag. Min 53-kubikare är onödigt stor att använda i skogen men när jag köpte den timrade jag ganska flitigt och då är det bra med mera vridmoment. Du är alltså på rätt spår gällande storleken tycker jag.

Vevhus av aluminium har visat sig vara hållbarare än vevhus av plast. I synnerhet om man använder sågen på byggen så skall det vara aluminiumvevhus för på ett bygge står sågen ofta på hårt underlag och går på tomgång och av den behandlingen brukar plastvevhusen spricka. Fundera på om du kommer att bygga med din såg innan du köper.

Fast....behöver du verkligen en motorsåg om det bara gäller ett par träd i året?
Ett par träd i året i 20-30 cm klassen klarar man lätt med bågasåg och yxa om man vill. En riktig gammaldags skogshuggarsåg med tvåhandsgrepp och omkring en meter långt blad är faktiskt förvånansvärt effektiv att fälla och kapa med. Man hugger riktskäret och kvistar med yxa. I förrförra vintras högg jag fem traktorlass metersved på det viset.
Sågar det mesta förhand men när de tjocka stammarna skall kapas upp är det skönt med motorsåg. Semester projektet, stor Björk lutande mot huset gick galant och 435 sågen skötte sig galant när sista tre snitten skulle läggas (resten sågades för hand).
Person i arbetskläder klättrar på en delvis kapad björkstam med en stege på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i trädklättringsutrustning sågar grenar på en stor björk som lutar mot ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som sagt glad för motorsågen när stammen skulle delas upp i mindre bitar, burk som storleks referens.
Nykapad ved med uprköttad stam och en burk som storleksjämförelse framför en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
435 är min röst på 13" och .325 mycket vanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.