raveper skrev:
Kan du inte köpa lite konstgödsel och fixa jobbet själv?
Konstgödsel och lite diesel? Ja då går det fort iallafall...
 
Jag hade också svårt att hitta firmor för detta... så man får väll göra jobebt själv som vanligt...

Det går bra att köra med motorkap. Inte så svårt, men akta fötterna. Räkna som sagt med slitagekostnad för klingan. Min maskin kopplade jag till vattenslangen för kylning av klingan.
Jag har även gjort mindre jobb med vanliga vinkelslipar, med lite större diamantkklinga. Brukar då lägga en slang som fyller spåret med vatten. Funkar också.
Jag behövde djupare dränneringsdal. Så jag fick ta det i etapper. Bredare högs upp. Smalare längt ned. Var lite svårt att komma ner med maskinen i dalen.
Varje etapp blev typ 15cm med en 400mm klinga.
 
Att såga går alldeles utmärkt om du har rätt grejor dvs motorkap med anslutning till vatten som kyler klinga och stoppar damm. Kom ihåg att det är maskinen som ska jobba och inte du mao tryck inte utan låt maskinens tyngd göra jobbet, du bara styr spåret! Börja med att såga 3 lodräta linjer med ca 5-6 cm mellanrum, kila-knacka sedan bort dessa och du bör ha en skåra på ca 12-15 cm djup. Därefter kan du öka avståndet på upp till 10 cm eller mer när du sågar nästa, den knäcker du först innan du sågar nästa! Det här hänger på att du använder 400 - 450 mm klinga! Om du låter maskinen jobba och inte trycker när du sågar och har rikligt med vatten så slits klingan minimalt. Se till att klingan jobbar på högvarv för det är då den sågar som bäst! Använd skyddsglasögon, mask (det dammar även med vatten) och givetvis skyddskor och hörselskydd. Kolla hur berget "går" och försök såga som berget är "skiktat" det underlättar att knäcka annars är det risk att det bara "smular" sig!

Lycka till!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C Click skrev:
Att såga går alldeles utmärkt om du har rätt grejor dvs motorkap med anslutning till vatten som kyler klinga och stoppar damm. Kom ihåg att det är maskinen som ska jobba och inte du mao tryck inte utan låt maskinens tyngd göra jobbet, du bara styr spåret! Börja med att såga 3 lodräta linjer med ca 5-6 cm mellanrum, kila-knacka sedan bort dessa och du bör ha en skåra på ca 12-15 cm djup. Därefter kan du öka avståndet på upp till 10 cm eller mer när du sågar nästa, den knäcker du först innan du sågar nästa! Det här hänger på att du använder 400 - 450 mm klinga! Om du låter maskinen jobba och inte trycker när du sågar och har rikligt med vatten så slits klingan minimalt. Se till att klingan jobbar på högvarv för det är då den sågar som bäst! Använd skyddsglasögon, mask (det dammar även med vatten) och givetvis skyddskor och hörselskydd. Kolla hur berget "går" och försök såga som berget är "skiktat" det underlättar att knäcka annars är det risk att det bara "smular" sig!

Lycka till!
Hittade den här tråden och ville bara tacka för utmärkta råd. Testade tekniken vid mitt fritidshus, som också står på berg. Det blev ett otroligt bra resultat. :)
 
  • Fundamentförstärkning vid hus på berg med nya betongelement och stenfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teofil_R och 11 till
  • Laddar…
Hej
Ser otroligt bra ut!
Hade du någon erfarenhet av detta innan?

I mitt fall blev det aldrig något motorkapande, eller åtminstone inte ännu. Mitt problem var att berget huset delvis står på lutar in mot huset. Därför utsattes hus för onödigt mycket fukt från regn.

Runt 2013, om jag minns rätt, så fixade en firma en ny ytterligare gjuten grundmur utanför den gamla. Under denna mur lades en "lera", product från USA om jag kommer ihåg rätt. Denna lera ska av tyngden från muren täta mot berghällen och tvinga vatten rinna runt huset. Det har blivit bättre och mindre fukt under huset men det är inte perfekt. Möjligen är muren inte tillräckligt tung eller så är det för mycket sprickor i hällen så fukt trots allt rinner under leran. Så jag är fortfarande sugen på motorkapen.

PS anledning till valet av den extra grundmurslösningen var att det harmoniserade med tilläggsisolerande på 145 mm så det passade bra. Så här långt har jag tilläggsisolerat två av fyra väggar så det är en bit kvar. Vissa andra projekt pockar på företräde.

Mvh
Fredrik
 
Med en motorkap typ Husqvarna med 350-400mm klinga och en Hilti bilhammare gör du jobbet snabbt och ganska enkelt. Det blir billigast att köpa klingan och hyra maskinen om du har mycket som behöver sågas....
Kör med vatten, torrkapning är inte att rekommendera vatten kyler även klingan som då håller längre....
 
  • Gilla
Missionshuset Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Motorkapen skär bara i berget, Men var beredd på ett tungt jobb man blir rejält trött I kroppen. Man blir också sur på kapdjuppet. Bästa jag kört med är husqvarna ringkap då får man bra kapdjupo i och men att man inte har drivaxel i mitten på klingan. Men de är nog dyra att hyra. Jag har förmånen att kunna låna på jobbet.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Ser otroligt bra ut!
Hade du någon erfarenhet av detta innan?

I mitt fall blev det aldrig något motorkapande, eller åtminstone inte ännu. Mitt problem var att berget huset delvis står på lutar in mot huset. Därför utsattes hus för onödigt mycket fukt från regn.

Runt 2013, om jag minns rätt, så fixade en firma en ny ytterligare gjuten grundmur utanför den gamla. Under denna mur lades en "lera", product från USA om jag kommer ihåg rätt. Denna lera ska av tyngden från muren täta mot berghällen och tvinga vatten rinna runt huset. Det har blivit bättre och mindre fukt under huset men det är inte perfekt. Möjligen är muren inte tillräckligt tung eller så är det för mycket sprickor i hällen så fukt trots allt rinner under leran. Så jag är fortfarande sugen på motorkapen.

PS anledning till valet av den extra grundmurslösningen var att det harmoniserade med tilläggsisolerande på 145 mm så det passade bra. Så här långt har jag tilläggsisolerat två av fyra väggar så det är en bit kvar. Vissa andra projekt pockar på företräde.

Mvh
Fredrik
Nej, jag hade ingen erfarenhet annan än att klyva sten med klyvkil. Men — som någon skrev — om du kan köra motorsåg så kan du köra motorkap. Jag tycker också att uppgiften om att det tar ca tio minuter att kapa ca en meter stämmer.

Jag gillade tekniken som Click tipsade om, dvs. att kila spåren och använda slägga, i stället för att använda t.ex. en bilningshammare. Stenen lossnar i stora sjok och är lätt att plocka bort. Använde dock en bilningshammare modell större (12 kg) för att jämna till det sista.

När det gäller klingan tror jag att man måste såga en hel del för att det ska löna sig att köpa egen. Jag spårade ca 7–8 meter ränna med hyrmaskin och gjorde av med ca 1 mm av klingan. Kostade ca 600 kr i slitageavgift. Koppla bara på kapen till en vattenslang. Häng inte heller på maskinen utan låt dess egen tyngd göra jobbet.

Ett annat medskick är att använda mycket kraftigt hörselskydd och spåra vid ett tillfälle då grannarna inte är hemma. :D Jag använde både kåpor och öronproppar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik_Lerum skrev:
Motorkapen skär bara i berget, Men var beredd på ett tungt jobb man blir rejält trött I kroppen. Man blir också sur på kapdjuppet. Bästa jag kört med är husqvarna ringkap då får man bra kapdjupo i och men att man inte har drivaxel i mitten på klingan. Men de är nog dyra att hyra. Jag har förmånen att kunna låna på jobbet.
Ringkap... det har jag aldrig sett. Bra tips! Måste nämligen även göra ett avrinningsdike, som ska vara som mest ca 70 cm djupt. Har varit inne på tryckluftsborr och snigeldynamit, men en ringkap kanske skulle kunna göra jobbet enklare och billigare.

Edit: Nu har jag lyckats boka en ringkap till i nästa vecka. Fortsättning följer...
 
Redigerat:
Se till att få en med 400mm klinga så går jobbet betydligt fortare.
Jag kapade många meter inför mitt grundläggningsarbete, dräneringen var tvungen att göras innan.

Jag tyckte det var väldigt smidigt, tänk bara på att de kräver vatten för att inte överhetta och slitas ut på nolltid

Bitarna/remsorna av berg slog jag enkelt bort med en mindre slägga och kil. Kilarna kan gå sönder så ha minst två stycken.
 
En annan fördel med ring kap är att klingan väger mkt mindre så man får mindre gyroeffekt på kapen. Dvs att den wobblar när man kör den i luften. Detta gör det lättare att lägga snittet där man vill ha det. Dock är det ju mer som måste underhållas och justeras på en ringkap. Sen gissar jag att klingan är dyrare också.

Det är ingen skämt om hörselproppar och kåpor de låter För jävligt.
 
M Missionshuset Roslagen skrev:
Hittade den här tråden och ville bara tacka för utmärkta råd. Testade tekniken vid mitt fritidshus, som också står på berg. Det blev ett otroligt bra resultat. :)
plockar upp gammal, men intressant, tråd. Riktigt stiligt resultat där Missionshuset! Nyfiken på vad du sen fyllde med? Hur har det fungerat över åren?

Blev det nån Ringkap för er andra?
 
Har kapat en hel del sen tråden startade och ändrat mig kring ringkapen. Visst man får bra kapdjup men en vanligt motorkap är effektivare. Man förlorar mkt effekt i kraftöverföring på ringkapen.

Spårade dryg 2 meters ränna i berget för att lägga dränerings slangslang nu i veckan. Då kapade jag majoriteten med vanlig kap och körde lite fin lir med rinkap
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
F Fredrik_Lerum skrev:
Har kapat en hel del sen tråden startade och ändrat mig kring ringkapen. Visst man får bra kapdjup men en vanligt motorkap är effektivare. Man förlorar mkt effekt i kraftöverföring på ringkapen.

Spårade dryg 2 meters ränna i berget för att lägga dränerings slangslang nu i veckan. Då kapade jag majoriteten med vanlig kap och körde lite fin lir med rinkap
Noterat på Ringkapsfronten, motorkap it is.
För mig som nybörjare: Vad lägger du mer än slang i rännan?
 
Makadam 8-16 fyller jag med ovanpå slangen
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.