Spritputsen på vårt garage (lättbetong) har mindre skador, några kvadratdecimeter. Min tanke är att laga det själv. Då uppstår två frågor:

Är det svårt att få till spritputsen någorlunda snyggt själv?

Kan man avvakta med själva spritputsen och bara lägga en slät grund nu som kan spritputsas något senare år? Eller behöver grunden och sprit-ytan göras samtidigt?

Det är en mindre yta och inte direkt i blickfånget så det behöver inte bli perfekt, primärt bara skydda lättbetongen. (En gråfärgad slät grundputs skulle oavsett se bättre ut än den vita lättbetongen som lyser fram nu.)
 
Det är väldigt svårt att laga spritputs, speciellt om man inte kan.
Man får inte ha slätputs under då fäster inte spritputsen ordentligt, det ska bara vara avdraget och en ytters varsam tillslätning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är väldigt svårt att laga spritputs, speciellt om man inte kan.
Man får inte ha slätputs under då fäster inte spritputsen ordentligt, det ska bara vara avdraget och en ytters varsam tillslätning.
Okej, tack för svar! Suck, spritputs känns som ett otyg, varför göra något så att det blir onödigt svårt/dyrt att underhålla. I mina ögon inte heller så vackert.

Jag tänker mig att det blir dyra kvadratcentimetrar att ta hit en yrkesman att laga en A4-stor yta, eller vad kan det isåfall kosta på ett ungefär?

Någon som har ett annat listigt råd för hur vi ska hantera den trasiga putsen? Låta lättbetongen vara exponerad för väder och vind (tar den skada av frost m m)? putsa enklare slätputs och leva med att det blir avvikande tills vi eventuellt river ner putsen?
 
Lite bilder?
 
Bilden med snölassen är aktuell skada. Det är lite mer löst än det som redan lossnat. Den andra bilden visar en mindre skada som ser ut att ha lagats med slätputs. Det skulle vara ok för mig att göra likadant nu men om det betyder att ytan inte kan spritputsas senare så behöver vi ju bestämma den långsiktiga planen för putseländet.

(Jadå, vi ska ta hand om garageportkarmen också, den är fräschare än den ser ut men behöver ju målas.)
 
  • Vägg med aktuell skada och löst område vid garageportkarm, intill skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på putsad vägg vid träkarm, med områden av lossnande och lagad puts, intill grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju ändå rätt små lagningar, dock är det ju en gammal variant av spritputs som är hemgjord så du kan inte köpa färdigblandad spritputs på säck då den inte stämmer i struktur och storlek på sten.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju ändå rätt små lagningar, dock är det ju en gammal variant av spritputs som är hemgjord så du kan inte köpa färdigblandad spritputs på säck då den inte stämmer i struktur och storlek på sten.
Aha okej. Nå, utseendet är inte så noga, det behöver inte matcha exakt. Delar av väggen är redan i avvikande utseende mot övriga, då det har nog lagats mer tidigare. Ska höra med nån murare vad det kan kosta att få gjort.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.