När man använder den stora plattan så bryter jordfelsbrytaren (spis utan nolla). 3 st spisar har provats med liknande resultat på denna elinstallation. På annat ställe utan jordfelsbrytare fungerar spisarna. För något år sedan byttes normcentralen och en jordfelsbrytare installerades (TN-C anslutning).

Perilexkontakten har inspekteras och den såg bra ut. En beröringsfri spänningsprovare indikerade spänning på alla 3 faser. Vad är troligt fel? Vilka enkla åtgärder kan man göra för att analysera vidare?
 
tommib
Kontrollera resten av anläggningen. När stora förbrukare drar mycket el kan det finnas ett jordfel någon annan stans i anläggningen som leder över tillräckligt mycket ström för att det ska lösa. Detta är tidsödande, du måste koppla bort grupp för grupp. Det räcker inte att dra säkringarna, nolledarna måste också kopplas bort (eftersom felströmmen troligen flyter nolla-skyddsjord). Du kan också megga grupp för grupp.

Som beskrivet, att tre olika spisar löser JFB, så är det troligt att felet finns i anläggningen och inte i tre olika spisar. Ambitiöst att prova tre olika spisar för övrigt, det måste varit tungt.

Du kan testa med annan tung belastning också, t.ex. dammsugare, vattenkokare eller båda samtidigt.
 
Det är vanligt att spisplattor på gamla spisar löser JFBer. De har nått sin livslängd helt enkelt. Det brukar ske först efter en stunds uppvärming. När löser JFBn i ett fall?

Nu säger du att tre olika spisar uppvisar detta symptom? Det är väl inte omöjligt men mer osannolikt att ni råkat ut för detta.

Om ni är helt säker på att det är 400 V-spisar utan nolla så utesluter det ett vanligt fel i form av överledning N-PE någon helt annanstans i anläggningen. Men det kan fortfarande finns läckströmmar där spisen får dessa att rinna över kanten.

Det finns flera sätt att gå vidare på i felsökningen men det kräver lite kunskap och verktyg. Det ni kan göra själv är att koppla bort precis allting annat så att enbart spisen belastar för då kan man isolera felet dit.
 
tommib tommib skrev:
Det räcker inte att dra säkringarna, nolledarna måste också kopplas bort (eftersom felströmmen troligen flyter nolla-skyddsjord). Du kan också megga grupp för grupp.
Nuvarande spis har som sagt ingen nolla ansluten, är det du skriver om bortkoppling av nollor relevant ändå? Vad jag tror så har resten av lägenheten icke jordade uttag förutom kökssektionen/balkongen. Överledning förbi jfb kan ju isf bara ske på ett fåtal uttag och förmodligen bara på en fas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är vanligt att spisplattor på gamla spisar löser JFBer. De har nått sin livslängd helt enkelt. Det brukar ske först efter en stunds uppvärming. När löser JFBn i ert fall?

Nu säger du att tre olika spisar uppvisar detta symptom? Det är väl inte omöjligt men mer osannolikt att ni råkat ut för detta.

Om ni är helt säker på att det är 400 V-spisar utan nolla så utesluter det ett vanligt fel i form av överledning N-PE någon helt annanstans i anläggningen. Men det kan fortfarande finns läckströmmar där spisen får dessa att rinna över kanten.

Det finns flera sätt att gå vidare på i felsökningen men det kräver lite kunskap och verktyg. Det ni kan göra själv är att koppla bort precis allting annat så att enbart spisen belastar för då kan man isolera felet dit.
JFBn går direkt när stora plattan startas. Jag personligen har bara observerat felet när en 400V spis utan nolla kopplats in (nollstiftet saknas). Men när problem rapporterats med 3 spisar varvid 1 helt ny så är min misstanke att felet bör vara i anläggningen och inte i spisarna. Jag ska prova med att koppla bort lite saker.
 
Då är nästa fråga när detta problem började, om det alltid funnits. Det kan ju vara fatalt felkopplat och då har det alltid funnits (om man belastat just den fasen). Jag har svårt att se fel i anläggningen som uppträder "av sig själv" i detta fall med ett problem synbarligen isolerat till spisen. Är det en 400 V-spis så borde i så fall fler plattor än 1 ge problem då samma fas delas med minst två plattor. Så jag tror fortfarande på spisen. Detta är enkelt att verifiera om man har mätinstrument. Om JFBn bryter så distinkt kanske det går att se med ohmmätning mellan L-PE med en multimeter.
 
Då jag själv inte bor med problemet så är det svårt att säga när det uppträdde. Nu har det iaf provats med bara spisens säkringar aktiva och mikrovågsugnen utdragen och samma problem uppvisar sig. Jag skall göra en ohmmätning på spisen så får vi se om det ger något. Kan gammal kyl och frys läcka mer och mer ström så att problemet uppträder "av sig själv".
 
Jodå, alla värmeapparater och motorer man med tiden börja läcka mer och mer. Så om felet inte ligger i ensamt i spisen så kan alla apparater tillsammans orsaka så höga läckströmmar att JFBn löser.

Det man kan göra då är att försöka fördela lasterna annorlunda mellan faserna genom att flytta runt grupper lite i elcentralen. Men då ska man som sagt börja rota där vilket är ett elektrikerjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.