I ett hus är ju det diffussionstäta skiktet placerat så långt in som möjligt direkt under gipset el likn
Detta för att den varma fuktiga luften inne i huset inte skall kondensera mot den kalla ytterväggen längst ut.
Nu när det är 30 grader varmt och kanske bara 21 grader inne när man kör ac så blir det ju det omvända förhållandet.
Den varma fuktiga ytterluften kommer att kondensera mot det kalla diffusionsskiktet inne i väggen.
Är detta ett problem när man använder ac?
 
N Nättsjö skrev:
I ett hus är ju det diffussionstäta skiktet placerat så långt in som möjligt direkt under gipset el likn
Detta för att den varma fuktiga luften inne i huset inte skall kondensera mot den kalla ytterväggen längst ut.
Nu när det är 30 grader varmt och kanske bara 21 grader inne när man kör ac så blir det ju det omvända förhållandet.
Den varma fuktiga ytterluften kommer att kondensera mot det kalla diffusionsskiktet inne i väggen.
Är detta ett problem när man använder ac?
I varma länder så har man diffusionsplasten på utsidan så visst har du rätt. Däremot tvivlar jag starkt på att det är ett problem i Sverige. För att fukt över huvud taget skall kunna fällas ut så måste inomhustemperaturen vara lägre än daggpunkten. En daggpunkt över 20 grader är ytterst ovanligt även om det händer några enstaka gånger under en 5-års period.
Således, du behöver inte oroa dig.
 
A
Frågan är om så mycket fukt tar sig igenom konstruktionen utifrån och in, och att RF då blir så hög att det fäller ut kondens. Har nu ca 21c inne och 29c ute. Om man sänker 29c till 21c, fäller fukten då ut?
 
Erik_Hansson skrev:
Dessutom torkar ACn luften och kondensvattnet rinner ut på utsidan genom slangen. Jag har runt 50% relativ fuktighet inne nu. 29c ute och 21c inne.
Det har iofs inget med saken att göra eftersom fukten vi talar om här är från utomhusluften som potentiellt kondenserar på utsidan av diffusionsplasten, inne i ytterväggen alltså.

En AC sänker visserligen daggpunkten (den absoluta luftfuktigheten) men oftast brukar den relativa luftfuktigheten öka på grund av temperatursänkningen.
 
A
V vectrex skrev:
Det har iofs inget med saken att göra eftersom fukten vi talar om här är från utomhusluften som potentiellt kondenserar på utsidan av diffusionsplasten, inne i ytterväggen alltså.

En AC sänker visserligen daggpunkten (den absoluta luftfuktigheten) men oftast brukar den relativa luftfuktigheten öka på grund av temperatursänkningen.
Jo, jag ändrade min tex, men du han kopiera den gamla...
 
N Nättsjö skrev:
I ett hus är ju det diffussionstäta skiktet placerat så långt in som möjligt direkt under gipset el likn
Detta för att den varma fuktiga luften inne i huset inte skall kondensera mot den kalla ytterväggen längst ut.
Nu när det är 30 grader varmt och kanske bara 21 grader inne när man kör ac så blir det ju det omvända förhållandet.
Den varma fuktiga ytterluften kommer att kondensera mot det kalla diffusionsskiktet inne i väggen.
Är detta ett problem när man använder ac?
V vectrex skrev:
Det har iofs inget med saken att göra eftersom fukten vi talar om här är från utomhusluften som potentiellt kondenserar på utsidan av diffusionsplasten, inne i ytterväggen alltså.

En AC sänker visserligen daggpunkten (den absoluta luftfuktigheten) men oftast brukar den relativa luftfuktigheten öka på grund av temperatursänkningen.


Om det är 30 grader ute och en rel luftfuktighet på 70% så hamnar daggpunkten på 24 grader och har man då 21 grader inomhus så bör det kondensera på diffussionsplasten
Jag funderar fortfarande på om det kan bli problem om kör ganska mycket med ac
 
N Nättsjö skrev:
Om det är 30 grader ute och en rel luftfuktighet på 70% så hamnar daggpunkten på 24 grader och har man då 21 grader inomhus så bör det kondensera på diffussionsplasten
Jag funderar fortfarande på om det kan bli problem om kör ganska mycket med ac
I Sverige är det ALDRIG 30 grader ute och 70% luftfuktighet. Det var ju det jag skrev ovan.
 
V vectrex skrev:
I Sverige är det ALDRIG 30 grader ute och 70% luftfuktighet. Det var ju det jag skrev ovan.
Fel av mig! Det har uppmätts 3 gånger och samtliga gånger var slutet av förra sommaren, ute på öar i skärgården. Före förra sommaren stämde mitt påstående.
https://www.smhi.se/bloggar/vaderle...t-rekord-for-luftfuktighet-daggpunkt-1.138189

Oavsett så är det mycket ovanligt med en daggpunkt över 20 grader i Sverige.
 
A
Sen lär det väl ta tid för fuktvandringen genom väggen, så det borde väl vara medel RF som har betydelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.