Magnus E K
G gbgustaf skrev:
"Vi är ett seriöst företag!! tycker att du skall ringa mig !! hur många ställnings företag känner du till?? alla mina montörer är utbildade stib ,men jag kan inte vara på varje arbetsplats tyvärr!! ska prata med dom som varit där,
tråkigt dom vet att dom ska ha sele ock hjälm!!"
Lite aldrig på någon som skriver två utropstecken eller frågetecken i följd! Ett eller TRE är det enda rätta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 10 till
  • Laddar…
S
Vid bygget av Öresundsbron så beräknade man att ett visst antal byggarbetare skulle dö.
Rent statistiskt dör X byggarbetare om året.
Är projekten stora och pågår över flera år får man multiplicera X med Y.
Är projekten ovanligt farliga och på höga höjder i farliga miljöer så måste man multiplicera (X*Y) med Z.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vid bygget av Öresundsbron så beräknade man att ett visst antal byggarbetare skulle dö.
Rent statistiskt dör X byggarbetare om året.
Är projekten stora och pågår över flera år får man multiplicera X med Y.
Är projekten ovanligt farliga och på höga höjder i farliga miljöer så måste man multiplicera (X*Y) med Z.
Snittet ligger runt 10-12 byggnadsarbetare per år ungefär. Gjorde en studie för några år sedan så siffrorna har jag glömt men hantisar och bönder dör som flugor årligen. Dock är många av bönderna "egna" vilket gör att brottsutredningarna läggs ned i större utsträckning.

Ägna en tanke åt hur debatten skulle se ut om det dog 10 poliser och/eller brandmän om året. Eller varför inte IT tekniker. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Dåligt system, vet att det finns ställningar där nästa spira låser bomlaget, dvs omöjligt att bygga så där utan bomlag.
Givetvis ska dom koppla in sig med sele och använda hjälm.
 
Rickard.
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Dåligt system, vet att det finns ställningar där nästa spira låser bomlaget, dvs omöjligt att bygga så där utan bomlag
Detta ser ut som layher i mina ögon och tycker man det är ett dåligt system vet man inte mycket om ställning. Varför skulle någon vilja jobba med ställning med sådana begränsningar? Det är inte alltid man behöver tillgång till alla våningar och då är det bara en onödig kostnad.
 
janwide
Allt är relativt!
 
  • Wow
FreQa
  • Laddar…
Tyvärr har vi fått radera bilderna i trådstarten. TS hade inte rätten till dem, ett misstag.

/Moderator
 
  • Wow
Dan_Johansson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tyvärr har vi fått radera bilderna i trådstarten. TS hade inte rätten till dem, ett misstag.

/Moderator
Spännande! Får man fråga om det var en annan upphovsman till bilden som gjorde att den behövde tas bort, eller om det var byggföretaget eller kommunen som protesterade mot den för att de sattes i dålig dager och då hävdade något avbildningsförbud el.dyl.?

Jag inser att det här är tangerande nära att diskutera moderering öppet vilket vi ju inte ska göra, men om det är det senare kan det ju å andra sidan ha ett journalistiskt värde att visa på vem som försöker tysta ner frågan.
 
Redigerat:
Anledningen jag fick presenterad för mig var att det var en annan (ej tillfrågad) upphovsman till bilden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Korvgubbe
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Anledningen jag fick presenterad för mig var att det var en annan (ej tillfrågad) upphovsman till bilden.
Och det har du även kunnat verifiera som sant antar jag då?

Nu vill jag ju inte diskutera sådant som inte får tas öppet, men påstår man att man "står på konsumentens sida" kan man ju inte låta sig tystas av oseriösa företag.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Förmodligen har TS sålt scoopet, inklusive rättigheterna till bilden, till lokaltidningen.
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Och det har du även kunnat verifiera som sant antar jag då?

Nu vill jag ju inte diskutera sådant som inte får tas öppet, men påstår man att man "står på konsumentens sida" kan man ju inte låta sig tystas av oseriösa företag.
Jag kan inte se hur det ligger i konsumentens intresse om kommunens ställningsbyggare använder hjälm eller ej. Jag förstår om entreprenören blir vansinnig om någon bror duktig agerar som TS. Jag är ganska övertygad om att killarna jobbar så på eget bevåg och inte för att någon tvingar dom. Jag ser det snarare som ett arbetsmiljöproblem med all skyddsutrustning man tvingas använda vare sig det behövs eller ej, och tar själv alla chanser att slippa.
 
G Grävkalle skrev:
Jag kan inte se hur det ligger i konsumentens intresse om kommunens ställningsbyggare använder hjälm eller ej. Jag förstår om entreprenören blir vansinnig om någon bror duktig agerar som TS. Jag är ganska övertygad om att killarna jobbar så på eget bevåg och inte för att någon tvingar dom. Jag ser det snarare som ett arbetsmiljöproblem med all skyddsutrustning man tvingas använda vare sig det behövs eller ej, och tar själv alla chanser att slippa.
Så hade jag en kollega som tänkte också, fan skyddsväst blir ju bara varmt och kladdigt. Det händer ju ändå aldrig något när jag jobbar. Han var inte lika övertygad om sitt beslut dagen efter när han fick en skruvmejsel i bröstet, utan väst.
Så skyddsutrustning brukar finnas av en anledning, oavsett jobb, och allt ska absolut inte vara frivilligt.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Så hade jag en kollega som tänkte också, fan skyddsväst blir ju bara varmt och kladdigt. Det händer ju ändå aldrig något när jag jobbar. Han var inte lika övertygad om sitt beslut dagen efter när han fick en skruvmejsel i bröstet, utan väst.
Så skyddsutrustning brukar finnas av en anledning, oavsett jobb, och allt ska absolut inte vara frivilligt.
Jag säger inte att man inte ska använda skyddsutrustning men det har ju fullständigt ballat ur när dom stora byggföretagen tävlar om vem som kan ha hårdast säkerhetsregler och det viktigaste är att hitta fel på folk som "fuskar". Något är allvarligt fel när man knappt kan ta av sig glasögonen för att klia sig i ögat utan att riskera en varning. Och det är inte som jag överdriver!
 
C
Jag tycker det är viktigt med rätt skyddsåtgärder, i synnerhet i yrkesmässig verksamhet, men har också resonerat så att det kanske gått lite väl långt med vissa regler. Men efter att ha klängt runt en vecka nu på en lånad rullställning från typ 60-talet så inser man hur långt utvecklingen har gått i säkerhetstänket och att alla detaljer som t.ex. invändig uppstigning och sparklister faktiskt har stor betydelse för olycksrisken.

Så jag vet inte... När man tänker efter så är nog de flesta säkerhetsreglerna rätt genomtänkta.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.