Limpansol
hejsan,

Köpte ett hus och redan samma vecka tog jag in 3 gubbar som rev ut badrummet (matta och våtrumstapet), toaletten (klinker) och tvättstuga (matta)

Allt gicknfort och dom rev ut allt på 1 dag sen började dom renovera.
Sen efter började vi läsa om asbest och blev oroliga att det fanns i det dom rev.

Huset är från 60talet och det ända jag vet 100% är att det är asbeströr i huset men dom kommer vi aldrig röra.

Vet att det är svårt att bara kolla på ett par bilder men vad tror ni, kan det va asbest och hur ska jag gå tillväga nu?

Huset är tomt på möbler så det känns ju skönt iallafall.

Men skulle vilja veta vad jag ska göra för just nu vågar jag knappt gå in där och fortsätta med renoveringen..
 
  • Renoverat golv med nylagt spackel och synlig golvvärmeinstallation bland gammalt brunt klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet rum med blottat golv och väggar med synlig rördragning och elektrisk golvvärme, misstänkt asbest i hus från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet golv med rörmockor och synliga rester av gamla installationer i ett avskalat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kök med slitna ytskikt från 60-talet, innan renovering med misstanke om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badrum med kaklat golv, toalett, handfat och medicinskåp, potentiellt före asbestsanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum från 60-talet med toalett, värmeelement, handdukshängare och mönstrad golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Man kan inte med blotta ögat se asbest utan man måste skicka in prover och då får svar.

Asbest-nojan är överdriven, så länge du inte sliter, sågar, och på andra sätt fysiskt påverkar asbesten så sprider den sig inte och därmed är HELT ofarlig. Vidare påstår jag att om du mot förmodan gör det så är det på totalen helt ofarligt, det kommer hända kanske 10-15 gånger i ditt liv - det farliga är att dag ut och dag in andas in fibrerna.

Se nu till att fortsätta med renoveringen, använd mask när du river och vädra alltid ordentligt.

PS. Rör genom golvet är inte längre godkänt enligt branschregler, passa på att flytta dem om det går :)
 
  • Gilla
term och 2 till
  • Laddar…
Och var är monteringsplattan för brunnen på översta bilden?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Staffans2000
Skall ni ha kvar de gamla gjutjärnsrören?

Asbestnojan når all time Hugh titt som tätt i detta forum. Och jag som förutspådde att den skulle ebba ut till förmån för något annat.

Staffan
 
Stefan N Stefan N skrev:
Och var är monteringsplattan för brunnen på översta bilden?
Behövs det när man gjuter i en brunnen?
 
Nä, men det ser ut som den är monterad i en osb med isolering men det kan va annat under.
 
vill du minska risken för ev asbestfiber så våttorka golven och bänkskivor och andra plana ytor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.