Hej skriver här för första gången.
Jag håller på att göra om hallen och vill ha golvvärme +klinkers.
Nuvarande golv är betongplatta, 70 mm reglar och glasull, 25mm spontat trä, tunn masonit och tunn laminat.
Det finns oinredd källare under plattan som håller ca 13C på vintern.

Jag har kommit fram till att det måste rensas fram till betongen och bygga upp för att hamna i nivå med nuvarande golv och få plats med golvvärme klinkers och armerad flytspackelkaka.

Frågan är gör jag bort mig om jag gjuter 50mm lättbetongskivor på betonggolvet och sedan armeringsnät, elslinga, flytspackel etc.
Tanken är att det ska isolera lite mot källaren och inte väga för mycket ca 500 kg samt så billigt som möjligt?
 
Grundgjut med eps-betong. Lätt och isolerande. Sedan flytspackel med värme + klinker.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Grundgjut med eps-betong. Lätt och isolerande. Sedan flytspackel med värme + klinker.
Hade tänkt gjuta fast plattorna med eps betong. Är det lättare och billigare att gjuta eps betong enbart? Betongkakan behöver vara 60mm totalt. Sedan 40mm flytspackel +fix+klinker
 
H Hankr skrev:
Hade tänkt gjuta fast plattorna med eps betong. Är det lättare och billigare att gjuta eps betong enbart? Betongkakan behöver vara 60mm totalt. Sedan 40mm flytspackel +fix+klinker
Det får du räkna på. Epsbetong kostar en slant. Ett annat alternativ är att limma fast 50-60 mm eps isolering med flytfix i botten som bättre isolering och billig fyllnad. Sedan flytspackla med fiberflytspackel inkl värmekabel ovanpå den.
 
L largab skrev:
Det får du räkna på. Epsbetong kostar en slant. Ett annat alternativ är att limma fast 50-60 mm eps isolering med flytfix i botten som bättre isolering och billig fyllnad. Sedan flytspackla med fiberflytspackel inkl värmekabel ovanpå den.
Ytan är 10m2 och jag har beräknat kostnad till 5000 med betong, lättbetong skivor och armering. Tål eps att gå på /lägga klinkers?
 
H Hankr skrev:
Ytan är 10m2 och jag har beräknat kostnad till 5000 med betong, lättbetong skivor och armering. Tål eps att gå på /lägga klinkers?
Ja. Om man har en flytspackelkaka ovanpå så fördelar den ut trycket. Det går nog med även de enklaste eps-blocken. I tvättstugan har jag klinkers limmade direkt på eps, men det är nog ngt hårdare eps. LK golvvärme har system med eps-skivor. Kolla lite på dem...
 
Det går inte limma nåt med eps, det är ju inte den konsistensen. Man måste flyta på eps för att det ska gå att lägga klinkers.
 
Varför inte lägga markisolerskivor som man har under hus?
De är ju väldigt bärkraftiga och lätta att kapa och jobba med.
Har ett golv hemma gjort så. Ovanpå detta ör det några cm betong med armeringsmatta i och ovanpå det klinker.
 
Det går alltså att lägga eps isolering (frigolit) skivor direkt på golvet och lägga nät, värmeslingor och flytspackla allt i ett svep
 
H Hankr skrev:
Det går alltså att lägga eps isolering (frigolit) skivor direkt på golvet och lägga nät, värmeslingor och flytspackla allt i ett svep
Fast det är nog ingen konstruktion som nån tillverkare står bakom...
Gjut med epscement och flytspackla min 20mm och lägg sen klinker.
Vill du bums ha skivor i botten så gjut med betong eller rot bruk
 
Jag skulle separatlimma epsen mot betongen först.
Rengör, primer, flytfix, epsskiva, vikter ovanpå, härda.
Sedan fortsätta med armerinsnät, värmekabel, fiberflytspackel
 
Fördelen med skivor i plast är att de isolerar mycket bättre än EPS betong.
Annars hade jag nog valt EPS betong, men nu är ju utrymmet för isolering minimalt...
 
L largab skrev:
Jag skulle separatlimma epsen mot betongen först.
Rengör, primer, flytfix, epsskiva, vikter ovanpå, härda.
Sedan fortsätta med armerinsnät, värmekabel, fiberflytspackel
Det ser intressant ut. Fungerar flytfix som lim i det här fallet? Behöver man fästa cellplasten med något så det inte flyter upp vid andra flytningen? Elslingan håller max 70C. Behöver man distanser eller dylikt så det inte står mot cellplasten?
 
Kan inte svara på alla dina frågor men flyter gör de. När du limmar de med någon lämpligt, för att få de dikt an mot betongen så lägger du bara stenar på skivorna.
Det gjorde jag och det blev jättebra.
 
Använder man rätt typ av EPS-betong så har man nästan lika bra lambdavärde på den som cellplastskivor.
Fäster man skivorna korrekt är väl inte det en sämre konstruktion, men bökigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.