Jag har läst att Husqvarna har nån form av serviceport som man kan koppla diverse utrustning till. Finns den porten på McCulloch och Gardena också?
 
Ja det finns en USB-port på dessa maskiner. Öppna batteriluckan så ska du hitta den där.
Porten används för kontroll av funktioner på klipparen samt programuppdatering.
Det är enbart Gardenas senaste klipparserie Sileno där slutkunden själv kan göra programuppdatering.

För övriga maskiner krävs ett speciellt serviceprogram som ej är tillgängligt för slutkund.

Sedan finns det en tredjepartsprodukt "Robonect" som kopplas in mellan displaykort och huvudkort, som ger lite extra fjärrstyrningsfunktioner.
 
Behöver Robonect lödas fast om den behöver sitta mellan displaykort och huvudkort?
Jag har läst nånstans om någon som själv fixade en regnsensor som skickade en signal till sin Husqvarna för att den skulle gå in i laddstationen. Kan man göra sånt via Usb-porten och går det fortfarande att göra på en gräsklippare?
 
Det finns trådar med bilder på Robonect-modulen här på forumet. Den ansluts med kontaktdon/flatkabel.

Kommunikationen på USB-porten är inte tillgänglig för slutkund.

Klipparna är byggda för att kunna gå i regnväder.
 
Ja jag såg precis bilder på det efter att jag skrev.

Jag vet att dom ska gå i regnväder, var mer nyfiken på vilka möjligheter till moddningar som finns.

Tråden till regnsensormoddningen finns här på byggahus men på dom äldre modellerna (220) så verkar serviceporten vara av en annan typ.
Gissar på att det gör den här typen av modifieringar svårare och man får gå samma väg som Robonect och sätta något mellan korten.
 
Ska du ge dig på någon moddning så är nog en Robonect-modul det enklaste och säkraste sättet att göra det på.
Du slipper att själv lägga ner tid på att utveckla något och du riskerar inte att bränna en dyrbar maskin pga av någon felkoppling.
Själv har vi bara valt att ha en enkel magnetkontakt på klipparen som ger signal till en Tellstick/mobil/akustisk signalgivare vid in- och utgång.
 
Går det att lägg till något eget via en Robonect?

Jag har också så att klipparen ger en (digital) signal vid ingång och utgång, men har några andra projekt som jag skulle vilja göra. Det kräver främst att jag på något sätt kan säga åt klipparen när den ska gå ut och klippa eller gå in i laddstationen.
 
Yes, dom har ett yttligare kort där de bland annat går att koppla in en regnsensor, LED m.m. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.