mest troligt en korkad fråga, men min hjärna har kört fast så jag frågar ändå:

Om man ska göra en grund till friggebod med makadam + lecablock, varför gräver man då bort grässvålen? Kan man inte bara lägga markduk direkt på gräset, makadam ovanpå det och sist lecablock? Det blir ju en liten kulle av det hela, men det kanske man vill ha av nån anledning. Finns det nån anledning, förutom höjden på slutresultatet, att gräva bort gräs och jord innan makadamen?
 
Rickard.
Jord sväller och krymper när det binder och släpper vatten vilket är dåliga egenskaper under en byggnad då det både är instabilt och ökar fuktbelastningen på grunden.

Organiska saker som växter kan kännas stabila men när du bygger kommer rötterna dö och "försvinna" och då tappar det både i volym och bärighet.
 
  • Gilla
Tovetorvan och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jord sväller och krymper när det binder och släpper vatten vilket är dåliga egenskaper under en byggnad då det både är instabilt och ökar fuktbelastningen på grunden.

Organiska saker som växter kan kännas stabila men när du bygger kommer rötterna dö och "försvinna" och då tappar det både i volym och bärighet.
Aaah. Såklart. Volymförändring och bärighet när levande lagret dör missade jag att tänka på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.