M
Hej!

Gjorde en lite dum grej och körde sönder ena kniven på min åkgräsklippare. Det blev en bra smäll..
Efter det så går den axeln ganska trögt och remmen slirar lite när man kör den. Den verkar dock gå rakt och fint.
Vad jag kan tycka så är även huvudteman från motoraxeln lite slak men påverkar ju inte trögheten i axeln.

Har ni något tips om vad jag kan kolla?

Är av märket MTD, nyare modell (typ 2016).
 
krokig axel?, kan leda till lagerhaveri.
plocka isär så kanske du hittar felet.

Protte
 
Nåt med axeln, lagret, lagerbocken eller alltihopat...plocka isär och se efter.
 
M
Tack, det var ungefär det som var planen, får väl börja skruva isär åbäket :)
 
M
Då har jag efter mycket kärvande i alla fall fått hittat felet och det visade sig att ena fästet till knivhuset har gått av. Märkligt att en så kraftig konstruktion kan ge sig, borde ju vara brytbult, brytpinne eller liknande som ska förhindra detta. Det är alltså ett fäste om 1x1x3cm i gjutjärn (tror jag).

Det svåraste verkar dock vara att få av den stora plastkåpan som täcker remmarna, det har jag tyvärr inte lyckats med än, men har tråcklat ut spindeln i alla fall :)
 
  • Hand håller ett knivhus med trasigt fäste på ett arbetsbord med verktyg och dokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagerhusen är klena för det ska in luft emellan vilket ger mycket luft under klippdäcket vilket ger bra fart på gräset när det ska kastas ut. Hände samma sak för mig när jag körde på en mindre rot med min HQ traktor. Det lagerhuset var i aluminium. På min nuvarande HQ Rider så är det ett helt lagerhus och korta knivar. Det tål väldigt mycket mer men lyfter å andra sida inte upp gräset lika mycket och kastar inte ut det med nån vidare fart. Har du kollat på Amazon och Ebay efter delarna? Kan vara halva priset där.
 
M
P Pappanille skrev:
Lagerhusen är klena för det ska in luft emellan vilket ger mycket luft under klippdäcket vilket ger bra fart på gräset när det ska kastas ut. Hände samma sak för mig när jag körde på en mindre rot med min HQ traktor. Det lagerhuset var i aluminium. På min nuvarande HQ Rider så är det ett helt lagerhus och korta knivar. Det tål väldigt mycket mer men lyfter å andra sida inte upp gräset lika mycket och kastar inte ut det med nån vidare fart. Har du kollat på Amazon och Ebay efter delarna? Kan vara halva priset där.
Ja jag håller på och kollar där lite, men dels är leveranstiderna i många fall sämre och dels så är det svårt att hitta säljare som har alla delarna som jag behöver.
Sedan så gör 300:- frakt att det genast blir sämre marginal :)

Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.