Det är svårt att hitta länkar för att ladda hem pirathusritningsprogram. Däremot tror jag ni kan hitta samtliga tidigare nämda program om ni installerar något fildelningsprogram, typ kazaa (www.kazaa.com), och söker efter programmen med det.
 
Jo, det är lite naivt av programvarutillverkarna att tro att samtliga användare som använder deras programvara "olagligt" skulle köpa det om t ex kopieringsskydden blev 100% effektiva. Snarare är det så att spridning av programmen hos hemanvändare främjar användandet av programmen hos företagen. Är man drillad i ett specifikt program ser man ofta till att påverka till inköp av detta på sitt arbete.

Bara en tanke...

Mvh/Stefan
 
Ett förslag: Tanka hem alla husritningsprogram ni kan hitta, testa dem och köp det som ni tycker är bäst. Det är inte mer än rätt att betala för ett program som man använder.
 
Min poäng var att på tre minuter hittade jag möjligheten att köpa program för ofantliga 100-400 kronor. Då får man manualer och fungerande skivor/länkar.

Ett annat alternativ kan vara att söka i veckor efter en länk, ladda ner massor av megabajt för att få en crackad version som inte fungerar.

Gratis är alltid gratis, men inte alltid enklast.

Moralen i det hela är väl upp till var och en...
 
Mitt inlägg rörande hemmaanvändandet av piratkopierade programvaror var av mer generell art och inte inriktat mot specifikt "arkitekt"-program. Jag har sett ett flertal exempel på programvaror som köpts in på företag tack vare flitiga hemmapulare som på fritiden "i lugn och ro" har testat både det ena och det andra programmet. ;)

Själv plockar jag hem programvaror/spel för att testa dem. 99% av dem är jag inte intresserad av, den sista procenten intresserar mig varefter jag går och köper produkten i butik.

Mvh/Stefan

 
Ville bara kommentera de programvaror som nämnts tidigare, i prisklassen "hemanvändare".

De flesta av dessa tycker i alla fall jag är för begränsade, en del rent utsagt dåliga. Själv tycker jag om att använda de lite mer avancerade såsom Chief Architect (en fullversion av det strippade 3D Home Architect Deluxe 4.0) samt ArchiCAD (som jag har sett hustillverkare använda). Så även om det "bara" handlar om några hundralappar så kan det snabbt bli många sådana när det visar sig att programvarorna ej lever upp till den kvalitet webbplatserna vill påvisa.

Och bygger man hus bör man hålla i de hundralappar man har till övers... ;)

Jag rekommenderar DC för en trevligare upplevelse av "hus-ritar-program". :p

Mvh/Stefan
 
Huset och planlösningen blir inte "bättre" med ett avancerat ritprogram. Jämför med att använda en enkel eller avancerad kamera; båda kan ge oskarpa bilder, bilder på manniskor med avskurna huvuden etc etc.

Däremot är sannolikheten för en bra exponerad bild bättre med en avancerad kamera.

Vad jag vill komma till är att oavsett vilket ritprogram du använder blir planlösningen inte bättre - där avgör din fantasi och inspiration.

Att det sen är kul att sitta bakom datorn och labba - det är en helt annan sak!
 
Jag tror att jag har lösningen på era problem.

Jag har testat de flesta 3D program men funnit att det mest användarvänliga programmet är Sketchup

Ni finner det på www.sketchup.com eller www.sketchup.nu

Du kan ladda ner ett 30 dagars fullversionsdemo på nätet.

Den största fördelen är att det är så enkelt och att det finns detaljerade "så här gör man"-filmer på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.