Kolla med panntillverkare vilken elpatron som det ska vara.
Det brukar vara olika effekter på dom olika elslingorna t.ex. 1,5+3+6 kW. Så se om det finns någon märkning på effekten.
 
J jonaserik skrev:
Spelar inte så stor roll, det är/ska vara syrefritt vatten i värmesystemet.
Mina är på 5,25kW styck men det är bara 2 av 3 som varit inkopplade.
Visst räcker det att jag tömmer radiatorkretsen när jag ska byta patroner?
Syrefritt vatten? Jag har tappat ur radiatorvatten tidigare i samband med att jag tagit ner element. Sen har jag fyllt på med kallvatten. Det finns en ventil som fyller radiatorkretsen med inkommande vatten. Hur ska jag annars göra?
 
Kan du stänga några ventiler mellan pannan och huset så är det bra, mindre vatten att fylla, annars bara att fortsätta i samma stil
 
Koppla bort den trasiga patronen och koppla in den oanvända i dess plats, så funkar det ett tag till. En elpanna som är 40 år gammal kanske man inte vill lägga för mycket tid och pengar på.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är så jag gjort. Kör på en patron vilket räcker för varmvatten. Men när värmen ska slås på om ett par månader tror jag att jag behöver en patron till. Håller med om att det inte är läge att lägga massor med pengar men en patron kostar ju ca 1500. Annars fungerar det fint.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Jönsson skrev:
Håller med om att det inte är läge att lägga massor med pengar men en patron kostar ju ca 1500. Annars fungerar det fint.
Det med gamla pannor, dom kan hålla mååånga år om det inte fylls på nytt vatten ofta, att med en gammal sak är att inte höja trycket mer än till 0,8 bar som max
 
Nu har jag kört med en patron sedan i somras. Den har räckt fint för varmvatten men nu när vintern närmar sig funkar det inte.
Beställde en patron med R50 gänga. Visade sig vara alldeles för stor.
Skruvade ur en patron ikväll. Så här ser den ut.
Gängan har ytterdiameter 47mm
En uppskruvad varmvattenpatron med rostiga gängor och en ytterdiameter på 47mm, ligger på ett marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand mäter gängdiametern på en värmepatron med skjutmått, ytterdiameter 47mm synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmningspatron med en gänga synlig vid ena änden som ligger på ett marmormönstrat golv med en skjutmått bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för gänga? R40.
Hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.