Flex skrev:
Hej,

man kan ju jobba full tid och snickra på kvällar och helger samt ta ut semester för att snickra.
Visst det är jobbigt,  men man behöver inte färdigställa hela huset för att flytta in.
Det funkar inte för oss när man har en man som jobbar från 06,00 till 01,00.Då kanske han kan snickra mellan 01,30 till 05,00 så får han sova 1timme :D

Vi har eget företag och fruktansvärt mycket att göra nu så vi kan heltenkelt inte göra så mycket själva och jag skojar inte om hans tider det är de tiderna han jobbar + lite längre vissa nätter.
 
hama170 skrev:
Det funkar inte för oss när man har en man som jobbar från 06,00 till 01,00.Då kanske han kan snickra mellan 01,30 till 05,00 så får han sova 1timme :D

Vi har eget företag och fruktansvärt mycket att göra nu så vi kan heltenkelt inte göra så mycket själva och jag skojar inte om hans tider det är de tiderna han jobbar + lite längre vissa nätter.

Ja men då tjänar han väl bra ialla fall... :D
 
hama170 skrev:
Det funkar inte för oss när man har en man som jobbar från 06,00 till 01,00.Då kanske han kan snickra mellan 01,30 till 05,00 så får han sova 1timme :D

Vi har eget företag och fruktansvärt mycket att göra nu så vi kan heltenkelt inte göra så mycket själva och jag skojar inte om hans tider det är de tiderna han jobbar + lite längre vissa nätter.
Vad ska man ha ett hus till om man inte har tid att vara där? ;)
Skämt åt sido;
Det har med prioritering och vad man värdesätter mest. Det som fungerar för vissa fungerar inte för andra.
 
[
Vad ska man ha ett hus till om man inte har tid att vara där?  ;)

Jag jobbar inte så mycket ;D
Det kommer lugnare perioder, man ska int klaga på att man har att göra.
 
Vi tänker också jobba och köra huset på kvällar och helger samt ta nån semester dag därimellan.
 
Vi ska göra övervåningen själva i lugn och ro och i mån av tid
 
Bra synpunkter alla, men... Jag har sett många som gått direkt från jobbet till bygget och sedan spikat halva natten. Bra sätt att ta livet av sig....

Vi tänkte göra sådant som är kul och som vi kan. Kanske tapeter och litet el, plus att hålla i allting. Vi betalar visserligen en utomstående byggmästare som sakkunnig, men allt smått koordinerande av papper, leveranser etc, tar oxå sin lilla tid och det kan man göra själv.

För att inte tala om välja kök, kakel, klinker etc, fast visst finns der de som lämnar bort även det ;) För att inte tala om de som borde lämna bort det ;)
 
jureit skrev:
Okidoki. Då räknar vi:

300,-/tim + moms = 375,-/tim. Det är vad snickaren kostar.

Vi räknar för enkelhetens skull på 160 tim/mån (om vi nu ska jämföra heltid mot heltid) vilket då blir en månadskostnad på 375 x 160 = 60 000,-/mån.

För att hålla jämna steg så ska man alltså dra in detta i skattade pengar. Vid dessa nivåer så rör det sig runt 50% i skatt vilket innebär att om man har en månadslön på 120 000,- så håller man jämna steg med vad snickaren kostar.

Nu är det ju den aspekten att snickaren är attan så mycket snabbare än en annan när det ska byggas. Men kan det vara rimligt att snickaren gör det på 1/3 av tiden? Jag skulle tro att det bör ligga någonstans därikring.

Så 120 000,- / 3 = 40 000,-. Det, eller mer, är vad man ska tjäna för att det ska löna sig att jobba istället för att snickra själv enl de enkelt greppade förutsättningar som ställts upp här.
de kommer allt kännas bra när man står där och spikar att jag äntligen tjänar 40000:- i månaden.så bra lön har man ju aldrig haft. ;D
 
Men en sak man skall se till att göra, vilket alla är kvalificerade till är att vara med under bygget och åtminstone sköta städning under tiden. För snickaren / elektrikern / vvs- killen dom tar lika mycket betalt vare sig de utför snickeriet/eljobbet/rörjobbet som när de bara flyttar undan saker som är ivägen. Och som nämndes ovan 375:- per timme för lite städning kan man ju offra sig till att göra
 
Pinger skrev:
Detta har jag inte hört någonting om tidigare! Stämmer det verkligen?
Blir folk utelåsta från sina hus under byggtiden?? Varför har de inte fått välja kök själva? Det låter ju rent horribelt!
Jag blev lite småchockad när jag häromveckan läste att hussäljare kan köpa en tomt framför nästan på en kund som de fått offertförfrågan ifrån - det hade jag inte ens kunna drömma om men jag förstår nu att det är sant. Detta med kök och utelåsning låter ju minst lika fantastiskt!
Det kommer mera....läs om löjliga krav från kommunen..under fönster så får du se .. :p
 
Med tanke på att ett av de få sätten att tjäna en större hacka är via hus/bostadsrättaffären så kan det vara idé att se över alla kostnader och möjligheter i denna process.
Kontroll är nog A och O i detta fall.
Kontroll över inköp, arbetskostnader, ledtider, utförande med mera.
Det är svårt att hinna med detta när bägge heltidsarbetar. Vi har det i alla fall och vi har just börjat. Nästa vecka så kommer dock Lisa att ägna sig åt detta på heltid.

mvh
Snåla David

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.