Hej!
Undrar vad det är för installatör som har sagt till min granne att köra kyla är för dyrt och att det "inte lönar sig".
Det är ett äldre par och det är säkert 26 gr inne. Nu vill han inte köra den för det blir för dyrt.
Att diskutera men grannen går inte för installatörens ord gäller.
Jag kör min LVP så att den sänker tempen några grader så det känns svalt och frisk den drar bara ca 200-300 W och det är ju bara under tillfälliga värmeböljor man kör den.
 
Du har helt rätt!
När det gäller hälsan är "inte lönar sig" helt fel.
Att kyla ned från ca 26 till mer behagliga 22 gr är ingen större kostnad.
Håller sen grannarna fönster och dörrar stängda, behöver de bara köra några timmar per dag för att få det betydligt trevligare.
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
Magnus E K
Om de har pumpen kopplad med stickpropp kan du prova med att låna ut en portabel elmätare och erbjuda dig att betala kostnaden för första veckan.
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
Vet inte exakt hur mycket min av drar, men den har varit på ca 5-10h/dygn senaste dagarna. Mitt hus har dragit ca 16-18 kWhs senaste dygnen jämfört med 10-12 en vanlig dag.

Om enbart AC skulle dra 10kWH/ dag så skulle det fortfarande vara värt det för mig. Jag har det svalt i hela undervåningen, där vi kan sova (ordinarie sovrum på övervåningen), äta i ett svalt kök osv.
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
Klart det inte lönar sig. Man får ju inte betalt för komfort. Det är samma resonemang som att köpa en Toyota eller Mercedes.
 
Det är en gammal myt som florerar. Att det inte lönar sig ekonomiskt stämmer för det kostar ju energi oavsett om man värmer eller kyler. Skulle det löna sig så skulle ju elmätaren snurra baklänges :)

En luft-luftvärmepump som är designad för att i första hand ge värme, brukar ha lite sämre COP när man kör den i kylläge, men i normalfallet så tror jag det knappt märks på elräkningen.
Det man ska undvika är att ha den i AUTO-läge där den själv växlar mellan värme och kyla om man vill hålla nere energiförbrukningen. I AUTO-läge kan den gå in och kyla under vinterdagar när solen strålar in. Då kyler man ju bort gratisenergi.

Det kostar lite att kyla, men som skrivits tidigare så är det ju bara under ett par, tre veckor om året som det är aktuellt. Sen bör man inte kyla ner rummet till lägre temp än 5 grader under utomhustemperaturen av hälsoskäl.
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Såhär mycket har vår pump förbrukat senaste veckan, rimlig kostnad tycker jag.
Har nog köpt glass för 10ggr den kostnaden samma period:)
App visar veckoförbrukningen av värmeenergi i Wh för en värmepump, med blått stapeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är 26 grader inne inte mycket. Hade själv 30 grader inne och 32 ute häromdagen... Något svalare idag :sweat::beer:
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om de har pumpen kopplad med stickpropp kan du prova med att låna ut en portabel elmätare och erbjuda dig att betala kostnaden för första veckan.
Hej, den är fast installerad. Jag har tänkt tanken att ge gubben en hundring men det är svårt att förklara när det är lite lätt demens inblandad.
 
Magnus E K
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart det inte lönar sig. Man får ju inte betalt för komfort. Det är samma resonemang som att köpa en Toyota eller Mercedes.
Om man jobbar hemifrån och tack vare kylan orkar jobba fem timmar istället för tre kan det lätt löna sig! Och är man gammal och sjuk kanske det kan löna sig i form av färre sjukbesök och mindre kostnad för läkemedel.
 
  • Gilla
pl259 och 1 till
  • Laddar…
P pl259 skrev:
Hej, den är fast installerad. Jag har tänkt tanken att ge gubben en hundring men det är svårt att förklara när det är lite lätt demens inblandad.
Om det är demens inblandad, så kan du kanske slå över den på kyla lite i smyg? De kanske inte tänker på det, men de får en lite behagligare temperatur. Glöm inte ändra tillbaks sen bara.
 
  • Gilla
  • Haha
pl259 och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Om det är demens inblandad, så kan du kanske slå över den på kyla lite i smyg? De kanske inte tänker på det, men de får en lite behagligare temperatur. Glöm inte ändra tillbaks sen bara.
Han har järnkoll på vissa grejer.:cry:
 
P pl259 skrev:
Hej!
Undrar vad det är för installatör som har sagt till min granne att köra kyla är för dyrt och att det "inte lönar sig".
Det är ett äldre par och det är säkert 26 gr inne. Nu vill han inte köra den för det blir för dyrt.
Att diskutera men grannen går inte för installatörens ord gäller.
Jag kör min LVP så att den sänker tempen några grader så det känns svalt och frisk den drar bara ca 200-300 W och det är ju bara under tillfälliga värmeböljor man kör den.
Du kan förstås vara hjälpsam och vänlig och berätta för gamlingarna hur behagligt det blir att köra lite kyla. Den där installatören tänkte kanske bara på Autoläget? Annars tycker jag att du inte skall bry dig. När du gjort vad du kunnat, får det räcka med det.
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
MultiMan
L lordi skrev:
För övrigt är 26 grader inne inte mycket. Hade själv 30 grader inne och 32 ute häromdagen... Något svalare idag :sweat::beer:
Ja, jag hade 33,4C inne i förrgår innan jag slog igång avfuktningsfunktionen (som jag använder mest faktiskt) och inom några timmar hade jag 24C, nästan livräddande. Från att svetten rann så blev jag snustorr. Som jag skrivit innan så tänkte jag inte ens på kylfunktionen när jag skaffade värmepump, men den har visat sig vara riktigt användbar.

Edit: Drog någonstans mellan 200-300W, mycket komfort för liten förbrukning.
 
  • Gilla
pl259 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, jag hade 33,4C inne i förrgår innan jag slog igång avfuktningsfunktionen (som jag använder mest faktiskt) och inom några timmar hade jag 24C, nästan livräddande. Från att svetten rann så blev jag snustorr. Som jag skrivit innan så tänkte jag inte ens på kylfunktionen när jag skaffade värmepump, men den har visat sig vara riktigt användbar.

Edit: Drog någonstans mellan 200-300W, mycket komfort för liten förbrukning.
Ja jag har bara 29 grader inne nu, och tropisk fuktig luft ute. Åskan har hängt i luften hela dagen. Ja en luftvärmepump eller ac borde jag kanske satt in, men det är ju som man säger... skomakarens barn har de sämsta skorna :D
 
  • Haha
  • Gilla
pl259 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.