Hej,
Har funderingar på att ställa en tvättmaskin i vårt garage. Detta för att undvika allergi hos andra i familjen. Ska tvätta hästkläder där.
Problemet är att garageplattan (oisolerad) ligger höjdmässigt under avloppsstammen i bostadshuset. Bostadshuset har krypgrund och avloppsstammen hänger i krypgrundens tak..
Om man bilar hål i garageplattan och gräver ett dike fram till krypgrunden ( dike som är ca 3m långt och 0,8m? djupt) så blir höjdskillnaden ca 1,2m.
Detta borde väl en simpel avloppspump ( monterad i garaget) klara?
Hur löser jag kopplingen mellan avloppspumpens ”slang” och avloppsstammens 110-rör?

//WSP
 
Sätt en adapter från 110 till 50mm rör och dra röret så det kommer ut genom väggen i garaget. Dra det utanpåliggande längs garageväggen med rör i lämplig dimension och avsluta med t.ex. nått sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vattenlas-f-tvmaskin-inkl-luddfilter/

Hamnar slutet på röret för högt? Nått liknande den här kan nog hjälpa dig då: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/saniflo-sanidouche--avloppspump?category_id=1527

Eller en rejäl balja och valfri dränkpump med flottör för att få det hela betydligt billigare.

Detta förutsätter ju såklart att garaget sitter ihop med huset.
 
Går det inte att nyttja tvättmaskinens pump för att få lite fallhöjd?
 
  • Gilla
Lasse Bergström1
  • Laddar…
Tack för svar.
Garaget sitter inte ihop med huset. Är ca 2,5m emellan. Och i det utrymmet har vi cykelförråd. Så enda chansen är att gräva ned avloppet mellan garage och hus. Och då blir det en höjdskillnad på ca 1,2m (från det grävda dikets underkant till avloppstammens 110-rör.

//WSP
 
Du kan ju isolera röret och strunta i att gräva ner det., dra det längs väggen i cykelförrådet. Normalt sett är det inga problem med frysning av avlopp även om de är oisolerade så länge som rören är av plast. Särskilt inte då det är en tvättmaskin som kommer att pumpa ut vatten som håller 30-90 grader. Jag skulle absolut ha struntat i att gräva iaf.

Om jag räknar rätt på höjdskillnaden så borde avloppet hamna typ 60cm över golv i garaget. Då behöver du ingen pump alls och sparar många tusenlappar och dessutom ett par timmars grävning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.