Om jag har förstått det rätt så finns det numera krav på ett återvinningssystem av något slag i alla nybyggda hus. Rätta mig om jag har fel.

Om det stämmer så verkar det ju rätt klokt med tanke på energibesparing globalt, men dyrt för den enskilda konsumenten.

Själv är vi tvingade att koppla in oss på ett fjärrvärmesystem och det lutar åt att vi kommer att installera ett FTX system. Är dock lite orolig för framtiden med bakterier, smuts m.m.

Att installera en värmepump verkar onödigt dyrt och krångligt (fler saker som kan gå isönder). Dessutom ska denna panna (stor som ett skåp) stå någonstans.

 
wouffa skrev:
Om jag har förstått det rätt så finns det numera krav på ett återvinningssystem av något slag i alla nybyggda hus. Rätta mig om jag har fel.
Tror detta är på förslag i nya BBR.
Vi valde enkel F-vent och ingen har haft några synpunkter på detta
 
Vad jag har förstått så behöver man inte ha återvinning om man har fjärrvärme ? :-?
Det har med att energin utvinns på ett miljömässigt sätt eller nåt sånt. Har för mig att det är någon %-sats att värmeverket ska elda med X % förnyelsebart... eller nåt sånt.
Kan hända att jag svammlar... men jag har svagt minne om nåt sånt... :-/

Vi lutar just nu åt att beställa ren mekanisk frånluft till huset vi ska bygga. F-ventilation.
Hustillverkarna har svårt att leverera FTX-system till bra pris samt att man kanske inte räknar hem FTX. Däremot är FTX-system komfortmässigt en stor fördel....
 
Jag har hört att utblåset i rummen ska susa en del med FTX-systemet. Är det någon som har erfarenhet av detta, om det uppfattas som störande?

För övrigt är fjärrvärmen för närvarande undantagen från att behöva återvinning, men undantaget försvinner 1/7 2007.
 
Jag har hört att utblåset i rummen ska susa en del med FTX-systemet. Är det någon som har erfarenhet av detta, om det uppfattas som störande?
Alla ventilationssystem kan låta. Det är en funktion av luftströmmens hastighet och kanalernas utseende. Då vårt system går på lägsta och nästlägsta hastigheten så hörs det inte alls så vi kör det på veckour.

I övrigt så gäller det att designa systemet på rätt sätt. Att ha ljuddämpare efter fläktarna och dessutom blev jag tipsad (efter att vi byggt) att inte ha böjar vid inluftsdonen, utan t-stycken där man sätter skumplast i den slutna delen av T-t.

En annan viktig sak är att montera FTX-aggregatet så att stomljud minimeras. Jag har sett installationer där man skruvat fast aggregatet stumt i väggen - inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.