optimum
T twoody skrev:
Du får det att låta som alla i Sverige åker omkring med släp eller husvagn, men det är en väldigt liten procent av alla resor som görs med släpvagn eller husvagn.
99,9 av alla resor som görs med bil går perfekt med en elbil men det är den sista tiondelen av en procent som ställer till det för väldigt många.
Visst är det inte så ofta men när man behöver använda släp är det viktigt att man har en bil som fungerar för det.
men om du sällan eller aldrig behöver använda släp kanske en elbil fungerar för dig men acceptera att andra behöver den möjligheten ibland.
Väldigt många är behov av att då och då använda släp för att transportera sina saker.

Svårt att förstå?
 
Ibland kan man tänka sig att kompromissa på vissa saker när man byter bil. För en del är drag och dragvikt jätteviktigt medan andra klarar sig utan drag hela livet.

Sånt man nyttjar sällan är ganska lätt att avstå från men det som påverkar vardagskörningen kommer högre upp på listan.

Nånstans måste man dock sätta stopp. För det finns inte många bilar som är bra på allt utan att kosta oändligt mycket pengar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
En IONIQ, med 28 kWh batteri. Låg förbrukning dock.
Rörigt detta, nu pratar vi om enheter igen, vissa anger batteriets kapacitet i KWh och vissa i Ah, BMW’s batteri på I3 är på 60Ah, medans Hyundai Ionic är på 28kwh.

Var sugen på en Bmw I3 med räckvidd på 11-15mil verklig körning är dåligt.
 
R Robert-san01 skrev:
Eller cykelställ. :)
Har man varit så dum att man cyklat dit så får man väl cykla hem..
 
S sinuslinus skrev:
Bakbromsar byts tvärtom i förtid på laddhybrider för de används för lite. Samma problem fast värre som vid ecodriving med fossilbil med mycket motorbroms och planerande körning.
Många bilar har gått tillbaka till trumbromsar bak, överlägset bäst..
 
Vilka bilar har trumbromsar för att det är bäst? Alla jag vet har det för att det är billigt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Mindre bilar, alla skulle ha bromsskivor bak, nu tillbaka med trummor, även många elbilar har detta.

Överlägset bättre än bromsskiva, lite underhåll och billiga delar.

Har du skivor bak så är det oftast elektrisk handbroms, med svindyra broms ok, samt att skivorna rostar.

Och tror nog bromskraften räcker ändå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
De flesta kör inte runt med en skåpbil dagligen, eller ett släp på kopplat, utan man hyr eller lånar, personligen tycker jag inte det är långt bort att låna en dragbil i samma veva.
Fast det är ju just det där. Grannen kör inte runt med sitt släp kopplat hela dagarna. Men bilen använder de.

De gånger vi lånat deras släp har de faktiskt varit bortresta (med bilen). Då hade det varit väldigt svårt att även låna deras dragbil.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast vi försöker inte diskutera varför, vi försöker visa på hur man får en elbil att funka.
Ja, NI verkar göra det, inte jag. Jag vill veta varför jag ska skaffa elbil.

Det går också att få det att funka med cykel istället för bil, om man är beredd att göra förändringar i sin livsstil. Men nej, det är tydligen bara elbilen som är frälsningen.
 
A Alexn72 skrev:
Elbilen vinner till sist i alla uträkningar mot fossilt. Om man kör några mil per dag.
Jag har postat ett antal uträkningar.
Vill du jag ska räkna till dig med så lägg upp vad du har för bil. Årsmodell , mil du kör privat, mil du kör till jobb och vad skatten kostar.
Skoda Octavia 2015 (kombi med dragkrok), 800 mil om året privat, noll mil till jobbet (åker kollektivt), 100-200 mil om året campingsemester. Skatten har jag tyvärr ingen koll på.

Och glöm nu då inte att räkna med kostnaderna för att hyra bil de gånger elbilen inte räcker till. Vi kan för enkelhets skull säga två veckor campingsemester, 100 mil (vi struntar i långhelger och andra långresor).
 
N Nerre skrev:
Ja, NI verkar göra det, inte jag. Jag vill veta varför jag ska skaffa elbil.

Det går också att få det att funka med cykel istället för bil, om man är beredd att göra förändringar i sin livsstil. Men nej, det är tydligen bara elbilen som är frälsningen.
Varför just du ska skaffa elbil kan inte jag svara på, men tänkbara anledningar till att skaffa elbil skulle kunna vara miljösjäl, ekonomi eller teknikintresse. Passar inte något av detta in ser jag ingen anledning till att skaffa en elbil.
Att inte skaffa bil är också ett alternativ om man känner för det (fast då skulle jag påstå att teknikintresse faller bort som argument). Samma sak gäller även där, vill man inte cykla/åka kollektivt/whatever så kan man inte...

Utifrån dels din användning av bil, dels din inställning tror jag inte du är målgruppen för en elbil just nu.
 
Jag har typ drömt om elbil i 25-30 års tid (fast där var väl drömmen mer en bil som fick elen från en liten atomreaktor, troligen inspirerad av Tillbaka till framtidens avfallsdrivna bil), men dagens elbilar är för dyra och för outvecklade för att kunna ersätta min bensinbil. Och jag har inte råd med dubbla bilar.

Ekonomi faller som sagt var för de flesta, eftersom genomsnittsbilen bara körs 1200 mil om året och de flesta bilar på marknaden är begagnade bilar till rätt måttliga priser jämfört med elbilar.

Jag känner ingen låginkomsttagare som skaffat elbil, de flesta jag känner som skaffat elbil är såna som typ slutat flyga till Thailand nu på grund av flygskammen och istället lägger pengarna på en elbil.

Och som sagt var, ska man rädda miljön är det bättre att börja med att minsta sitt bilåkande. Det kostar dessutom mindre.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
De som har mest att tjäna i dagsläget är de som kan ladda billigt och har 5-6 mil eller mer till jobbet. Då blir det en bra affär relativt fort om man ändå är på gång att byta bil. Finns det dessutom behov av två bilar i hushållet där den ena kan vara en mindre eldriven pendlarbil och den andra som går mindre kan vara en större bensin eller diesel för behov där den lilla elbilen inte passar. Andrabilen täcker då behovet av stor bil med dragkrok och lång räckvidd.

Personligen hoppas jag nästa bil vi köper är till stor del eldriven. Om det sen är genom batterier eller vätgas låter jag vara osagt. I dagsläget kör vi knappt 1000 mil om året och har båda jobb på cykel/gångavstånd hemifrån. Resor för att träffa släkt och vänner överstiger sällan 40 mil och med såna avstånd så behövs ändå fika eller matpaus.
 
O OskarJ skrev:
De som har mest att tjäna i dagsläget är de som kan ladda billigt och har 5-6 mil eller mer till jobbet.
Och eftersom genomsnittsbilen inte körs mer än 1200 mil om året (vilket blir 33 km om dagen, om den körs 265 dagar om året) så är det inte så många som kvalar in där.

Då 1200 mil om året är genomsnittet så betyder ju det i princip att hälften av alla bilar körs mindre än 1200 mil om året!
 
Korvgubbe
Det hade ju varit betydligt intressantare att titta på medianen istället för medel, då det antagligen finns en inte obetydande andel bilar som rullar väldigt få mil per år. Som exempelvis den där veteranbilen som bara körs på soliga sommardagar när man är ledig. Eller pensionärens välbehållna SAAB 900 som går till den närbelägna matbutiken en gång i veckan och till områdets doktor en gång i månaden.

Så medianen ligger nog snarare högre än lägre mot medel.

Och jag fortsätter att hävda att elbilarna inte är tillräckligt utvecklade för gemene man idag. Det handlar om ekonomi och infrastruktur, för de korta resorna vi gör till vardags, går ofta att ersätta med cykel eller kollektivtrafik, givet att det investera där. Privatbilen hävdar jag ska vara till för de längre resorna och "specialturerna" där man till exempel behöver släp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.