Hej,

Vår tomt består av tre gräsmattor; en på baksidan, en på framsidan och en på kortsidan av huset. Se bild nedan. På grund av ett trädäck som leder ut till en pool så är det inte möjligt för en robotgräsklippare att ta sig mellan område 1 och 3, utan den måste gå den långa vägen från 1 till 2 och sedan till 3. Mellan 1-2 och 2-3 så är det stenplattor.

Jag är dåligt insatt i robotgräsklippare så ursäkta att frågorna är grundläggande:

1. Är det möjligt att använda robotgräsklippare på denna tomt utan att manuellt behöva förflytta den mellan zonerna?

2. Måste man dra en guidekabel mellan 1-2 och 2-3 för att den ska kunna hitta? Funkar det att lägga en sådan under stenplattorna eller i fogarna?

3. Var är en lämplig placering för laddningsplattan? Jag har läst att den helst ska placeras mitt på tomten. Vid de rödmarkerade punkterna så har jag eluttag, skulle det funka där?

Översiktsbild av en tomt med hus, markerade gräsmattor (1, 2, 3), trädäck och pool, och potentiella eluttagsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Guidekabel kan du lägga under plattorna. Jag skulle rekommendera en Husqvarna med GPS (dom med x i slutet på namnet) Det ser ut att vara ganska liten tomt så kanske en 315x skulle räcka annars 430x.

Placera laddstationen så centralt som möjligt där det är enkelt att få en bra placering. Från laddstationen och ut är det bra med några meter fritt i typ 45 grader
 
Vad är syftet med GPS som man ändå måste lägga en guidekabel för att den ska hitta mellan zonerna? Jag vet att GPS inte är så exakt, men vilket syfte fyller den för robotgräsklipparen?
 
Den håller reda på vilka zoner som den klipper, annars kör den bara runt slumpmässigt.
 
Köp tre stycken billiga robotar så har du löst problemet. Finns från 4000kr så tror det blir billigare än att köpa en Husqvarna 330x då den ligger på drygt 20tkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.