hej!

Jag har Diplomat inverter M Bergvärme pump och golvvärme. Det funkar bra I vintertiden med uppvärming, men jag vill fräga hur man kan använder det i sommar att kyla huset?
 
MrCurry MrCurry skrev:
hej!

Jag har Diplomat inverter M Bergvärme pump och golvvärme. Det funkar bra I vintertiden med uppvärming, men jag vill fräga hur man kan använder det i sommar att kyla huset?
Hur gammal är din pump? De flesta moderna pumpar har möjlighet att använda frikyla via kylbatterier som du får skicka in i huset till en konvektor, eller till din ventilation om du har mekanisk sådan.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Använda det vanliga vattenburna systemet som du kanske tänkt går inte då det kommer att bli kondens.
Något av det som XnLT nämner behövs och det blir dyrt.
Jag skulle överväga att installera en ludtvärmepump av bra fabrikat om huset blir för varmt.
Luftvärmepumparna tillverkas i mycket stora mängder för kylning (AC) i varma länder.
I Sverige kör vi pumparna "baklänges" och får då värme. Men en vanlig luftvärmepump fungerar alltså utmärkt också som kylaggregat.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur gammal är din pump? De flesta moderna pumpar har möjlighet att använda frikyla via kylbatterier som du får skicka in i huset till en konvektor, eller till din ventilation om du har mekanisk sådan.
Hej! Tack för ditt svar. Vi köpt bergvärme pump Maj 2017, så det är inte så gammalt. Jag läst den här sidan (på engelska) och undrade om jag får använder golvvärme, men jag förstår vad du har skrev, så det behövs ny konvektor. Gissa det ska vara dyr, som Granstöm2 skrev?

https://thermia.com/geothermal-energy/what-can-a-single-heat-pump-do-for-you/

Om våra somrarna blir värmare och värmare, så ska jag behöver fixa en kyl-lösning till huset i framtiden. Tror du det är bättre med konvektor via bergvärme pump, eller att tillsätter en luftvärme pump?

Huset är 1.5 plan villa 155kvm i Arboga.

(Tyvärr min svenska är så dålig, jag flyttade hit från England 3 år sen, och det har varit mer svårt än jag trodde att lär mig svenska). Bara fråga om du förstöd inte vad jag skrev. Tack.
 
Redigerat:
G Granström2 skrev:
Använda det vanliga vattenburna systemet som du kanske tänkt går inte då det kommer att bli kondens.
Något av det som XnLT nämner behövs och det blir dyrt.
Jag skulle överväga att installera en ludtvärmepump av bra fabrikat om huset blir för varmt.
Luftvärmepumparna tillverkas i mycket stora mängder för kylning (AC) i varma länder.
I Sverige kör vi pumparna "baklänges" och får då värme. Men en vanlig luftvärmepump fungerar alltså utmärkt också som kylaggregat.
Hej, tack för ditt svar. Nu förstår jag bättre och det verkar inte så enkel som man kan anta, när man läsa Thermia’s webbplats :)

Jag vill inte köpa något dyr, men det kommer kanske mer och mer värme somrarna nu, så kanske jag måsta tänke om det lite. Vet du hur mycket en luftvärme pump kostar och går det bra att installera själv? Jag undrar hur många kWh EL dem använder att kyla rummet.

Tack!
 
Självklart går det att kyla kåken med vilken bergvärmepump som helst. Kostnad är lite beroende på hur enkelt det är att dra fram rör men sen är ju driftkostnaden i princip gratis. Helst så ska man kyla kåken med fläktelement då kyleffekten blir så mycket större. Skickar med en bild på inkoppling jag gjort mot en bef bergvärmepump
 
  • Installation av bergvärmepump med kopparledningar, cirkulationspump och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
V Vector skrev:
Självklart går det att kyla kåken med vilken bergvärmepump som helst. Kostnad är lite beroende på hur enkelt det är att dra fram rör men sen är ju driftkostnaden i princip gratis. Helst så ska man kyla kåken med fläktelement då kyleffekten blir så mycket större. Skickar med en bild på inkoppling jag gjort mot en bef bergvärmepump
Tack vector! Är det ”brine circuit” man kopplar upp till och cirkulera runt i hus till fläktelement?
 
Yes! Skickar principskiss..
 
  • Principskiss av ett system för frikyla med värmepump från Nibe samt dess komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Tar den här bilden istället när den inte har en trevägsventil som jag tycker är onödig
 
  • Schematisk ritning av värmesystem utan trevägsventil, inklusive fläktkonvektor och berg-jordkollektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
V Vector skrev:
Yes! Skickar principskiss..
Jätteintressant, tack! Jag skulle aldrig har tänkt att man kan koppla direkt till brine circuit.

Tyvärr våra bergvärme pump ligger i garaget, så det ska vara mycket rör distans, men jag ska fundera lite om det. Bra idé!
 
Vilken sorters fläktkonvektor passar på sådan system? Vad använder du, @Vector ?
 
Vi brukar använda evecos produkter men även andra bla frico
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.