F fsn skrev:
Panelerna är det inget fel på, JA är en stor tillverkare. Men rena nettopriser är det inte. Jag betalade 1275 för Jinko 305W Mono. Sen måste man vara ETC-kund med vad det nu innebär. Och jag hittar inte nåt mer än solpaneler?..
Man måste välja antal paneler och sedan trycka nästa.
Tänkte mest att de kostar hälften mot LG panelerna.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Man måste välja antal paneler och sedan trycka nästa.
Tänkte mest att de kostar hälften mot LG panelerna.

Dom kostar i princip hälften av LG hos alla leverantörer. Du skall jämföra dom med en jämförbar panel hos dom största tillverkarna tex Jinko och Trina.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F fsn skrev:
Dom kostar i princip hälften av LG hos alla leverantörer. Du skall jämföra dom med en jämförbar panel hos dom största tillverkarna tex Jinko och Trina.
Ok, lönar det sig att betala dubbelt för LG då?
Vad är det man får för pengarna?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ok, lönar det sig att betala dubbelt för LG då?
Vad är det man får för pengarna?
Det undrar jag med. De är ju snygga. Kanske håller bättre över tid.
Verkar ju smidigt att köpa paneler från ETC!
 
Finns garanterat paneler som är billigare per watt.

Men LG känns som en säkrare investering. Så här resonerar jag.
• buy once, cry once. Betydligt mer R&D bakom de här, bör hålla kvalitetsmässigt.
• Jag vet att de finns om 25 år ifall man skulle behöva utnyttja garantierna.
• De är branschledande, får ut mer effekt än kinamärkena (dual face technology & CELLO), har lägre effekt-tapp per år och över livslängd.
• De ger mer effekt än vad de säger (vilket jag tror är precis tvärtom med Kina). Toleransen är 3%. 330w kan ge 339w tex.
• Lätta och stryktåliga

Sen kommer de sitta på huset min familj bor i. Vill inte behöva tänka på att panelerna kortsluts eller fattar eld för jag snålat.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det någon som haft möjlighet att jämföra data från en installerad anläggning med en solkarta?
De flesta större städer har väl en sådan, här är Mölndals som dessutom tar hänsyn till skuggning.
Men vad kan man räkna med för systemverkningsgrad?
https://www.molndalenergi.se/solkarta
Översiktstabell och stapeldiagram som visar solenergidata inklusive taktäckning och systemverkningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
K Krillehus skrev:
Finns garanterat paneler som är billigare per watt.

Men LG känns som en säkrare investering. Så här resonerar jag.
• buy once, cry once. Betydligt mer R&D bakom de här, bör hålla kvalitetsmässigt.
• Jag vet att de finns om 25 år ifall man skulle behöva utnyttja garantierna.
• De är branschledande, får ut mer effekt än kinamärkena (dual face technology & CELLO), har lägre effekt-tapp per år och över livslängd.
• De ger mer effekt än vad de säger (vilket jag tror är precis tvärtom med Kina). Toleransen är 3%. 330w kan ge 339w tex.
• Lätta och stryktåliga

Sen kommer de sitta på huset min familj bor i. Vill inte behöva tänka på att panelerna kortsluts eller fattar eld för jag snålat.

På vilket sätt är det mer R&D? Det är känd teknink och den är likvärdig.
Du vet att LG finns om 25år. Vet du hur du i sådana fall skall bevisa dina krav på produktionsgaranti utan att själv bli ruinerad på kuppen? Jinko följt av Trina är väl världens största tillverkare, mycket större än LG och alltid placerade i topp på rating. Jag tror fö att deras garantier är försäkrade hos försäkringsbolag.

LG levererar en högre effekt/kvadratmeter när man jämför med dom prisvärda monopanelerna. Det är dock väldigt dyra sista droppar. Jinko har fö en 60 cells 325W panel med vit baksida, det är inte så illa med tanke på vad den kostar. En fullblack LG 330W är ganska exakt dubbelt så dyr, en LG 365W är 3ggr så dyr. Finns ytan, sätt upp fler 300W istället som är en prisvärd effekt.

Alla paneler ger mer effekt än specen säger, det är inte bara LG. Det räcker med rätt yttre förutsättningar.

Det finns väldigt få paneler som kortslutits och fattat eld. Det är en grav missuppfattning att det skulle vara låg kvalite på dom kända Kinesiska panelerna.
 
Redigerat:
Vad jag "hört på stan" är det väldigt få problem med paneler i största allmänhet, givet att de fungerade när de sattes upp och överlevt nåt år.
LGs paneler är säker riktigt fina men närdey är nära dubbla priset äe det svårt att motivera! Effektskillnaden är ju max 10-15%.
Även om effekten har sjunkit lite mer om 20 år på billiga paneler är det fortfarande bra mkt billigare att köpa en extra panel eller tre för att kompensera effektskillnaden om man vill.
 
Jag skulle aldrig betala dubbla priset för LG. Visst kan en panel gå sönder men köp ett par i reserv. Tillverkning av solpaneler är en processindustri och det kan man även i Kina. Det här är väl som med Huaweis telefoner, halva priset och bara lite sämre prestanda.
 
Min erfarenhet av kinesisk elektronik är att man gör en reverse engineering på en konkurrents produkt.
Sedan har man en billigare och sämre produkt som tämligen omgående går sönder. Utav den anledningen har jag slutat handla på Wish, Aliababa etc även om priset är lågt. När det gäller t.ex. laddare och batterier som fattar eld eller grillar någon har de nästan alltid sitt ursprung i Kina. Så nej, jag litar inte på saker designade av kinesiska företag.

De flesta installationer av solpaneler är väldigt nya. Svårt att sia nu om vad som går sönder efter 10,15,20,25 år.
Jag tror kvalitet vinner i längden. Jag vet att det finns billigare men här har jag landat. Beställningen är gjord.
Första delarna kommer imorgon.
 
K Krillehus skrev:
Min erfarenhet av kinesisk elektronik är att man gör en reverse engineering på en konkurrents produkt.
Sedan har man en billigare och sämre produkt som tämligen omgående går sönder. Utav den anledningen har jag slutat handla på Wish, Aliababa etc även om priset är lågt. När det gäller t.ex. laddare och batterier som fattar eld eller grillar någon har de nästan alltid sitt ursprung i Kina. Så nej, jag litar inte på saker designade av kinesiska företag.

De flesta installationer av solpaneler är väldigt nya. Svårt att sia nu om vad som går sönder efter 10,15,20,25 år.
Jag tror kvalitet vinner i längden. Jag vet att det finns billigare men här har jag landat. Beställningen är gjord.
Första delarna kommer imorgon.
Det låter som att du köpt billigaste skiten. Köp lite dyrare grejer så funkar de. Kom ihåg att Apple tillverkar i Kina. Köp kända märken.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Apple tillverkar i Kina. Köp kända märken.
Jag visste att någon skulle nämna Apple. Men Apple produkter är inte designade i Kina, en del är monterat i Kina, men det görs av Foxconn, som är från Taiwan.

Men Kinaskit är ett ganska vedertaget uttryck. Kina är inte kända för att vara upphovsman till en enda kvalitetsprodukt.
 
F
K Krillehus skrev:
Jag visste att någon skulle nämna Apple. Men Apple produkter är inte designade i Kina, en del är monterat i Kina, men det görs av Foxconn, som är från Taiwan.

Men Kinaskit är ett ganska vedertaget uttryck. Kina är inte kända för att vara upphovsman till en enda kvalitetsprodukt.
Och Foxconn är ett högteknologiskt företag med mycket egen design. Vet inte om du har besökt nån av deras tillverkningssiter, jag har det. Dom är ursprungligen från Taiwan men i princip allt görs i Kina och det är mycket mer än bara Apple.

Många av dom ”Kinesiska” panelerna tillverkas i Malaysia, Vietnam eller tom i Europa i en del fall. Det är en jäkla skillnad på Kinesisk skit och Kinesisk skit. Du hittar säkert ren skit utan att behöva leta ihjäl dig men håller man sig till topp 10-20 i världen så tror jag det är ganska safe. Du kan inte jämföra en solpanel med avancerad elektronik, det är så mycket simplare och enklare men visst fuskas det en hel del inom vissa områden.

Titta på Huaweis nya växelriktare och om den är ”reverse engineering” eller rent av benchmark för resten av växelriktartillverkarna? Mer Kinesiskt än då blir det inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Instämmer.
"Kinaskit" är sånt som säljs på wish, aliexpress, banggood, ebay mfl till riktigt låga priser, ospecat/okänt märke, utan dokumentation, överdrivna siffror och specar. Gärna orimliga specar. Denna "Kinaskit" säljs även i en del svenska butiker och i svenska webshoppar. Köp aldrig något i denna kategori som ska sättas i ett vägguttag utan begränsa det till mobilskal o sånt. ;)
Det finns mkt bra också, men man måste utveckla lite näsa för att veta vad som är nåt att köpa och inte.

Sen finns det riktigt bra grejer, både utvecklat och tillverkat i Kina, eller en blandning. Men då är det "riktiga" saker med en känd tillverkare som funnits ett tag, det finns dokumentation osv. DJIs drönare är ju rätt trevliga t.ex...

Många företag tillverkar bra saker i Kina. IKEAs USB-laddare med tre portar har t.ex. utmärkt både prestanda och elsäkerhet.

Vad gäller solpaneler skulle jag lätt köpa vad som från Trina, Yingli, Jinko, Suntech, JA solar eller Canadian enbart baserat på datablad och pris. De är alla etablerade och omsätter massor med pengar.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Jag visste att någon skulle nämna Apple. Men Apple produkter är inte designade i Kina, en del är monterat i Kina, men det görs av Foxconn, som är från Taiwan.

Men Kinaskit är ett ganska vedertaget uttryck. Kina är inte kända för att vara upphovsman till en enda kvalitetsprodukt.
Du är 20 år efter din tid. Det finns starka märken idag i kinesisk elektronikindustri som t ex Xiaomi, Huawei, OnePlus, och dessa accepterar inte skit kvalitet inom produktionen. Snart kommer kinesiska bilar till Europa om inte lågkonjunkturen kommer emellan och då lär det bli kul att se folks miner.

Jag bor och arbetar i Kina sedan ett antal år så jag håller inte bara på med tyckande utan talar av egen erfarenhet. Finns fortfarande mycket skit i Kina men de märkena är på väg ut.

Skickar detta meddelande från min Huawei P20Pro som smiskar de flesta telefoner.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.