Nu när vi konstaterat att det är hög tid att köpa elbil om man inte ska dra skotrar härs och tvärs över landet vintertid kanske vi kan flytta uppmärksamheten ett steg till. För om det är tidigt att köpa elbil verkar det inte vara någonting mot att köpa elbåt.

Jag har inte båtat just alls sedan jag var liten och då seglade vi. Nu har jag fått för mig att det vore trevligt med motorbåt och jag chockeras över hur groteskt mycket motor som verkar gå åt. Tusen hästkrafter i båtar som inte är jättestora. Flera liter distansen verkar vara mer eller mindre vad man får räkna med. Alltså värt att fundera på eldrift.

Om man letar efter ett alternativ till motor (snarare än till rodd) verkar det inte finnas jättemånga att välja bland. Torqeedo bygger den största utombordaren jag hittat på motsvarande 80hk. Två i dubbelmontage för 160hk är inte jättemycket men om man tänker sig en ganska liten båt kan man åtminstone hitta jämförbara bränslebåtar utan jättemycket mer motor.

Vid en snabb runtgoogling hittar jag inga svenska återförsäljare som har grejerna prissatta i webshop, men av artiklar i ämnet att döma skulla det braka loss på ungefär 500.000 per motor inklusive batterier. Och då får man en dryg halvtimmes drifttid på full gas. Svårt att motivera. Är det någon som har bra (eller andra) erfarenheter av eldrift för båt?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du får nog börja med att titta på deplacementbåtar om du ska ha eldrift med rimlig drifttid och prislapp. Då blir det plötsligt inte så omöjligt längre. Grannen åker ikring i en gammal snipa som han konverterat med elmotor och batterier. Gör sisådär 5 knop och batterierna räcker flera timmar. Inte är det särskilt mycket batterier heller.

Planande båtar med batteridrift ligger å andra sidan i lite samma hopplösa sits som elflygplan - de behöver i alla fall än så länge lite för mycket energi för sin framfart för att det ska gå att driva dom med batterier. Fysiken för att få ett flygplan att flyga eller en båt att plana är det inte så mycket att göra åt, även om det naturligtvis går att optimera en del. Återstår att hoppas på ännu bättre batterier.

Tyvärr går skrovformerna på moderna planande båtar snarare åt mer bränsleslukande lösningar med mer V-botten för att få bättre sjöegenskaper. En 5m båt från 70-talet var platt i bak och gick att köra med en 40-hästare. En modern 5m planande båt sitter det ofta runt 100Hk på. Så en början för att göra planande elbåtar är definitivt att titta på skrovformen. Det görs ju en del försök med bärplan och sådant också för att få mer lättdrivna skrov i höga farter.

Men den enkla lösningen är alltså att inte ha så bråttom. Deplacementbåtar är båtarnas motsvarighet till bilar - ju försiktigare man kör, desto mindre energi krävs det för att driva dom framåt. En motorseglare med eldrift borde exempelvis vara görbart. Den behöver ju ändå en massa vikt i kölen, så varför inte stoppa batterier där.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med PNO.

Det går att bygga väldigt bränslesnåla motorbåtar om man vill men det blir nödvändigt att tänka i andra banor än nutidens båtkonstruktörer tänker med avseende på hastighet och skrovform.

Min gamla motorsnipa av trä var 22 fot lång (ungefär 6,5 meter) och hade en 10 hästkrafters dieselmotor modell BukhDV10 som jag aldrig körde på högre varv än strax över halvgas så effektbehovet var väl omkring 6 eller 7 hästkrafter. Den drog 0,2 liter sjömilen i en marschfart på 5,5 knop. Några hundra kilo extra last gjorde ingen större skillnad för fart och bränsleförbrukning. Mycket sjövärdig i jämförelse med alla moderna öppna motorbåtar i samma storleksklass.
Nu har jag fått tag på ett 23 fots plastskrov med liknande form men något djupare. När jag får tid och råd skall samma gamla motor monteras in i den. Motorn var litet för stor för min gamla båt så nu torde den vara ungefär rätt storlek.
Med stigande bränslepriser och behov av att minska koldioxidutsläppen är långsmala deplacementsnipor den enda motorbåtstypen som jag ser någon framtid i. Oberoende om de är elmotordrivna eller har små förbränningsmotorer. Alternativet är motorseglare av något slag så som PNO föreslår.

Äldre motorsnipor som var byggda på 1910-20-30-talen hade kvar mera av den gamla lättdrivna roddbåtsformen och klarade sig bra med ännu mindre motorer.
Morfarsfar hade en 2 hästars Olympia i sin 19 eller 20 fots nöjesbåt som mest användes inomskärs.
Fiskare som skulle fiska på öppna havet brukade ha motorer i storleksklassen 3-8 hästar i sina 21-26 fots båtar.
En gammal 30 fots däckad drivnätsbåt från den tiden som existerade ännu i min barndom hade en Wickström motor på omkring 10 hästkrafter.
 
H heimlaga skrev:
Jag håller med PNO.

Det går att bygga väldigt bränslesnåla motorbåtar om man vill men det blir nödvändigt att tänka i andra banor än nutidens båtkonstruktörer tänker med avseende på hastighet och skrovform.

Min gamla motorsnipa av trä var 22 fot lång (ungefär 6,5 meter) och hade en 10 hästkrafters dieselmotor modell BukhDV10 som jag aldrig körde på högre varv än strax över halvgas så effektbehovet var väl omkring 6 eller 7 hästkrafter. Den drog 0,2 liter sjömilen i en marschfart på 5,5 knop. Några hundra kilo extra last gjorde ingen större skillnad för fart och bränsleförbrukning. Mycket sjövärdig i jämförelse med alla moderna öppna motorbåtar i samma storleksklass.
Nu har jag fått tag på ett 23 fots plastskrov med liknande form men något djupare. När jag får tid och råd skall samma gamla motor monteras in i den. Motorn var litet för stor för min gamla båt så nu torde den vara ungefär rätt storlek.
Med stigande bränslepriser och behov av att minska koldioxidutsläppen är långsmala deplacementsnipor den enda motorbåtstypen som jag ser någon framtid i. Oberoende om de är elmotordrivna eller har små förbränningsmotorer. Alternativet är motorseglare av något slag så som PNO föreslår.

Äldre motorsnipor som var byggda på 1910-20-30-talen hade kvar mera av den gamla lättdrivna roddbåtsformen och klarade sig bra med ännu mindre motorer.
Morfarsfar hade en 2 hästars Olympia i sin 19 eller 20 fots nöjesbåt som mest användes inomskärs.
Fiskare som skulle fiska på öppna havet brukade ha motorer i storleksklassen 3-8 hästar i sina 21-26 fots båtar.
En gammal 30 fots däckad drivnätsbåt från den tiden som existerade ännu i min barndom hade en Wickström motor på omkring 10 hästkrafter.
Jag gillar kultändarmotorn, var en ute på blocket som jag inte hann med på..måste vara effektiv motor, som inte är så kräsen på vad som förbränns..
 
Jag har varit och är fortfarande ganska sugen på en elektrisk utombordare till segelbåten. Det finns ett några år gammalt test man kan läsa om just Torqeedo utombordare på mindre segelbåtar. En av testarna hade reflektionen att det finns två tillfällen då den har problem att mäta sig med en bensinare. Det ena är när man i hård vind skall köra mot vinden för att exempelvis ta sig ut ur en vik innan man hissar segel. Det andra är när det är stiltje och man vill hem. I det första läget räcker inte orken och i det andra läget räcker inte batterikapaciteten. Jag skulle nog kunna leva med de begränsningarna. Men jag vill inte betala 25000 för något som i flera avseenden är sämre än en bensindriven 4-hästare.

När det gäller diskussionen om vilka resurser som krävs för att framställa batterier brukar slutsatsen variera en del beroende på vem som berättar. Men det som jag uppfattat att de flesta är överens om är att det krävs ganska mycket körande innan de minskade utsläppen vid användning kompenserar för den större resursåtgången vid tillverkning. Det verkar såvitt jag förstår vara högst rimligt att en bil under sin livstid går så långt att denna tröskel med god marginal passeras. Men jag är mer tveksam till om detsamma gäller för fritidsbåtar. Snabba motorbåtar gör av med kopiösa mängder bränsle när de körs. Men de körs typiskt ganska lite.
 
  • Gilla
mehe och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag gillar kultändarmotorn, var en ute på blocket som jag inte hann med på..måste vara effektiv motor, som inte är så kräsen på vad som förbränns..
Jag anser faktiskt att kultändare är för evigt ur räkning som motorer för fossila bränslen. Verkningsgraden är för dålig.
Av den orsaken satsar jag på en liten diesel...... även om kultändare rent känslomässigt skulle passa mig bättre..... men jag räknar kallt med att båten kommer att överleva motorn och att nästa motor om sisådär 20-30 år kommer att gå på antingen elektricitet eller mera sannolikt på biobränsle.

Däremot så anar jag att kultändare kan få en renässans som specialmotorer för biobränsle av låg kvalitet. Ännu har ingen riktigt forskat på området men i princip kan man ju köra en kultändare på vilken brännbar vätska som helst........ vi behöver alltså en kartläggning av tillgången på lågvärdiga flytande biobränslen!
 
Rent allmänt så diskuterar jag gärna tändkulemotorer. Men det kanske är bäst att invänta TS tillstånd för detta eftersom det var en helt annan motortyp som efterfrågades i trådstarten. En beröringspunkt kan ju vara att båtar som typiskt hade tändkulemotor var stora och tunga men hade en begränsad effekt. Genom att de hade en stor och lågvarvig propeller kunde de ändå manövrera med kraft även om inte toppfarten var så hög. Om man tänker sig att tändkulemotorns vikt ersätts med batterier och en elmotor av samma effekt och vikt borde det kunna räcka till ganska mycket batterier.

Men det är möjligtvis också off topic då det snarare i trådstarten efterfrågades en planande mindre motorbåt. Jag såg en sådan på båtmässan "Allt för sjön" i vintras. https://www.xshore.com/ tror jag att det var.
 
Hm. Till skillnad från bilar som har korta effekttoppar har båtar alltså ganska långa perioder av maximalt effektuttag. Det gör olika hybridversioner aningens mindre intressanta. En elmotor för låg hastighet och bränslemotor för transportsträckor fungerar rimligen men om 99% av effektuttaget är på förbränningsmotor vinner man inte mycket mer än lugn och ro nära hamnen. Eller hur ser verkningsgraden på stora båtmotorer ut i låga hastigheter?
 
F fiskbuggaren skrev:
Eller hur ser verkningsgraden på stora båtmotorer ut i låga hastigheter?
Det är ganska universellt för både bensin och dieselmotorer att den bästa verkningsgraden ligger nära maxlast. Ju lägre belastning desto lägre verkningsgrad. I synnerhet för bensinmotorn. Det är därför som bilar med stor motor drar mer än bilar med en mindre motor. Men som du är inne på är det ganska korta perioder som man ligger på riktigt låg last med en båtmotor.
 
Kolla in följande:


för att få lite perspektiv!

Väldigt intressant, och imponerande.
 
Greenstar marine
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det finns ett mycket intressant pågående projekt på Orust med elbåtar. Både mindre för privat bruk samt mindre passagerarfärjor.
Intressant. Lider lite av samma problem som första elbilarna. Man behöver väl inte bygga en ful båt bara för att den ska gå på el?
 
Har utformat motorbädden så att det skall finnas plats för hybridagg när sådana går att få tag i begagnade till rimliga summor. I kombination med batterier från skrotade elbilar kan det bli bra. Samt att det är förbrukade grejer som redan sparat in klimatavtrycket från tillverkningen. Blir kul att sy ihop när tillfälle ges någon gång i framtiden.
Kan köra min 25 tons båt för 0,7 liter/nm. Ca 4 liter diesel i timmen. Då kör jag på 1500 varv och gör 5+ kn. Enligt specen från motortillverkaren som påstår att jag får en hk för 230 gram antyder det att jag använder ca 13 hästar. Då borde jag kunna köra nästan 2 timmar med ett Nissan Leaf batteri.

OT
För att motivera mig att snåla har jag gjort uträkningen :thinking:. Drar jag på så att jag gör av med 30% mer bränsle per nm. Då kommer jag fram hela 25 minuter tidigare efter tre timmars körning. Är det värt 80 spänn så kan jag göra det. Annars är det roligare att optimera bränsleförbrukning framför fart.

Egentligen tror jag att dieselelektrisk drift med möjlighet att köra på batterier har bättre förutsättningar. Med ren eldrift av själva propellern så blir utformningen av denna mindre viktig. Fel prop är den enskilt största anledningen till onödigt hög bränsleförbrukning när den drivs av en fossilmotor. El klarar den saken mycket bättre. Då handlar det bara om att designa skrov som går lätt genom vattnet. En bonus är att sådana skrov har funnits länge och är mycket vackrare än moderna båtar.

Exempelvis @heimlagas snipa eller A-slupar. Eller vilket gammalt ångbåtsskrov som helst är perfekt för eldrift. Kan bli bra och roligt. Åsså slipper vi de satans vattenskotrarna :mad:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.