Är det någon som resonerat som vi?
Att det tar för mycket tid att fixa ihop allt själv så vi tjänar mycket mer på att vi jobbar och någon annan bygger huset.
 
Japp, och i synnerhet när man dessutom inte har kunskap, kontakter och knowhow ;)
 
Godmorgon vänner, ...Emyran..på hugget redan ;) Jag håller med er. Det är bättre att göra sånt man är bra på och låta andra göra sitt....Dessutom tar ju allt så lång tid och blir så sabla krångligt när man är osäker...
 
Lill, du jobbar väl hårt nu? ;)


 
Har chefen mittemot... ;)...å jag skriver ju så det står härliga till...han e nöjd... ;D
 
HA HA HA ;D ;D ;D

Snacka om ögontjänare ;)


Åter till ämnet.

Jag tror att alla som inte bygger själva resonerar som vi hama170 ;)

Har man kunskap, tid, kontakter och en sjujäkla lust att bygga i egen regi så gör man nog det.
 
jureit skrev:
GP gjorde en beräkning för ett par år sedan och menade på att om man höll en hastighet som var 1/3 eller lägre av vad en hantverkade hade, så tjänade man på att leja bort arbetet om man hade en inkomst på 35'/mån eller mer.
Jaha, då blir det hammaren då. ;D
 
jureit skrev:
GP gjorde en beräkning för ett par år sedan och menade på att om man höll en hastighet som var 1/3 eller lägre av vad en hantverkade hade, så tjänade man på att leja bort arbetet om man hade en inkomst på 35'/mån eller mer.
Är det per skalle eller vad vi tjänar ihop?

Min chef tror att jag jobbar(min svärmor)kanske lite löneförhöning????? ;D
 
hama170 skrev:
Är det någon som resonerat som vi?
Att det tar för mycket tid att fixa ihop allt själv så vi tjänar mycket mer på att vi jobbar och någon annan bygger huset.

...man tjänar definitivt mer på att jobba..... 8)
 
Ja det har du ju rätt i :D
 
Glöm inte att en del i att man som privatperson håller lägre tempo än yrkesmannen är att man är mer noggran. När jag reglade mitt källargolv hade jag en kravbild på mig själv att det fick luta 1mm/meter undantagsvis 2mm/meter. Hantverkarna hade kravbilden 4mm/meter och de utnyttjade hela spannet och mer därtill.
Egen erfarenhet av många( inte alla) hantverkare är att de ser normer som SJ och SL ser tidtabeller. Om det blir som det står i normen så är det OK annars räcker tillräckligt nära vilket innebär att du har problem att sätta in ditt hörnskå eller liknande eftersom väggarna varken är i lod eller 90 grader. Eller också har de bara gjort livet surt för någon hantverkare som kommer senare.
 
"Om det inte blir som det skall så får det bli som det kan" :p
 
Det beror på hur man resonerar. Det gäller ju inte bara snickeriarbete.
Vi bygger lösvirke och delad entreprenad. Mycket tid går åt till upphandling av entreprenörer och material. det är inte klokt vad man kan tjäna på att jämföra minsta lilla beståndsdel. Det är 5.000 hit och 100.000 dit.
Det är delleveranser och synkningar och kontroll av olika entreprenörer etc etc.
Vi räknar kallt med att vi tjänar på att en person arbetar heltid med bygget. Har Lisa tid att hjälpa till med det fysiska byggandet också så är det en bonus, men inget vi räknar med.

mvh
Snåla David
 
jureit skrev:
Det borde vara ganska så enkelt att räkna ut. Vad kostar en hantverkare ink moms/timma?
Det borde bero på om det är i Stockholmstrakten, men vad tror ni om 300:- och tillkommande moms/timme i snittkostnad?
???

Helena med....
S...... S.....
 
Hej,

man kan ju jobba full tid och snickra på kvällar och helger samt ta ut semester för att snickra.
Visst det är jobbigt, men man behöver inte färdigställa hela huset för att flytta in.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.