Hej
Jag ska lägga om golvet i vardagsrummet, och höja det 15mm så det kommer upp i höjd med resten av våningens golv, vi har en delning mitt i vardagsrummet som är lite högre.
Nu till frågan, är det någon som vet om det går att demontera denna kamin, flytta på den, fixa golvet sen sätta tillbaka den?
Någon som vet vilket märke och modell det är?
Precis köpt huset.
Tack på förhand En stående kamin klädd i sten med synlig eldstad i ett vardagsrum, med en fråga om flyttning vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hörnkamin klädd i grått marmorliknande material med en synlig asklåda och vedförvaring, i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur går skorstenen vidare ovan innertaket? Rakt upp genom yttertak?
I så fall behöver du nog även montera med hela skorstenen för att göra den flytten.
Du kan inte tänka dig att behålla kaminen på plats och lägga klinkers eller annat kring den för att komma upp i samma höjd?
 
Hej
Tack för svar, skorstenen går rakt upp, kanske går att spänna upp med spännband...
Problemet är att kaminen står på plåten och går inte att ta bort, därför går det inte att bygga upp runt om (om jag inte lägger klinker på plåten )
Jag tänkte ta bort allt gammalt golv och lägga nytt spån och lamellparkett (eller laminat) på.
 
Jag sågade plåten runt min kamin med en multimaskin då jag la nytt golv.
Ett väldigt tidsödande jobb men mycket billigare än att riva min braskamin.
Golvet lade jag runt kaminen efter plåten var borttagen.
 
  • Gilla
Pär Karlsson och 1 till
  • Laddar…
U
Märke, modell och lite mer info finns ofta, men inte alltid, på baksidan.

Eftersom skorstenen går rakt upp. Vad tror du om att lyfta hela paketet rakt upp? Tar du bort all sten borde det vara möjligt tycker jag. Definitivt tungt ändå, men borde gå att palla upp den så att du får plats att fixa lite under den.
 
Hur ska man kunna palla upp (Hela paketet ) och lägga golv samtidigt , en fråga som jag inte lyckades knäcka för min egen del..?? :worried:
Och tar man bort kaminen så måste man väl nästan provtrycka och besiktiga den egen efter installation antar jag..
 
Ta bort och bort, skorsten är en som travas upp i mindre delar, så varför säga något
 
Om man gör en sökning på Brännö Braskamin dyker det upp braskaminer som liknar den på bilden som postats. Kanske kan vara en sån?
 
M Micro skrev:
Hur ska man kunna palla upp (Hela paketet )
Troligtvis så är den byggd från botten och det är nog svårt att få bort dom nedersta stenarna, samt att spisbrättet ligger på botten och kommer inte att hålla för ett lyft , hade varit en med ben så fanns möjligheten att lyfta lite med domkraft och palla under utanför plåten
 
Fotografi av monteringsanvisning och eldningsinstruktion för BRÄNNÖ täljstenskamin, inklusive illustration och punktlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsanvisning och tekniska specifikationer för en täljstenskamin, inklusive mått och illustrationsritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsanvisning för täljsten med numrerade delar och instruktioner, visar stenens delar från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av skorsten med instruktioner och bilder på delar: bakvägg, sidostycken, bottenstycken, överdelar och skorstenstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på instruktioner för eldning i Brännö-kamin, inkluderar text och illustration av kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Certifikat för vedeldad kamin typ Brännö med godkännandebevis och tillverkningskontroll detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har en likadan och monteringsanvisning.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Kanon! Tack alla för alla bra svar, tror det lutar åt att såga ut runt sockeln när jag ska fixa golvet, så den står kvar på gamla golvet, bygger upp nya runt om.
Lägger på sten eller en ursågad plåt på nya golvet.
Jättebra med en monteringsanvisning, det är exakt en sån jag har!
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
Hej, Skickar frågan i en gammal tråd, är det någon som har en betäckning/beskrivninv på stenarna i kaminen?
Vår rökvändar hylla / böjda sten har smulats sönder efter att sotaren plockade ut den... Kamin Brännö svensk brasvärme Mvh Andreas
 
Richard87 Richard87 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej har en likadan och monteringsanvisning.
Hej, jag har övertagit en omonterad aldrig installaerad Brännökamin från ett dödsbo. Ska snart till att montera upp den och har förgäves försökt få tag på en monteringsanvisning och sen hittade jag ditt inlägg här. Jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde mejla anvisningen till mig då jag inte vet hur jag ska skriva ut inlägget dvs anvisningen här. Tack på förhand! M v h Sven H. sven.halllin@vellor.se elller svenihallin@gmail.com
 
dondan dondan skrev:
Hej, jag har övertagit en omonterad aldrig installaerad Brännökamin från ett dödsbo. Ska snart till att montera upp den och har förgäves försökt få tag på en monteringsanvisning och sen hittade jag ditt inlägg här. Jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde mejla anvisningen till mig då jag inte vet hur jag ska skriva ut inlägget dvs anvisningen här. Tack på förhand! M v h Sven H. sven.halllin@vellor.se elller svenihallin@gmail.com
Hej
Jag har skickat ett Mail till dig
Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Jag har också Brännö kamin och ska lägga golv under. Plockade försiktigt loss all täljsten så att kaminen blev hanterbar. Alla stenar är lösa så det gick fint. De sitter bara med några byglar och plåtbkeck.
Sedan lossade jag skorstenanslutningen ( tre skruvar) Översta täljstenen kunde jag inte få bort eftersom skorstenen är "nedsänkt" i den vid den ursprungliga monteringen så den fick hänga kvar. Sedan var det bara att "slajda" undan kaminen efter att jag sett till att hänga upp skorstenen i några spännband.
 
  • Brännö kamin utan täljstenar placerad på ett ofärdigt golv med en dammsugare bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten uppstöttad med spännband i ett rum under golvrenovering, utan kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täljsten på en kamin hängs upp med spännband vid demontering för golvbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad topp av Brännö kamin med synlig skorstenanslutning och borttagna täljstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.