Behöver lite tips. :surprised:

Köpt ett enplanshus 135kvm från 1969 byggt i siporex med gjutet golv och med källare. Källaren är helt oinredd. Källaren ska jag inte göra ngt med nu.

Jag har inte rivit upp golven än eftersom vi inte får huset förrän i jan. Men det jag sett är att det ligger en spånskiva (antagligen på ngn sorts tunn regel?) på golven under plastmattor och heltäckningsmattor.
Jag skulle vilja handla golven med tillbehör i förväg så man snabbt kan komma igång och renovera under månaden som jag har på mig. Hade tänkt att handla 15mm ekparkett (klickgolv) från ngn av de billigare ställena, Byggmax, Silvan, Bauhaus mm(199kr/kvm). Jag vill ta bort spånskivan och ha så lite trä som möjligt direkt mot betongen trots att vi har källare under (kanske inte så farligt som "platta på mark"). Får se om jag måste jämna golven med flytspackel?

Vad ska jag lägga ekparketten på?? Räcker det med foam direkt på betongen eller måste jag ha ngn "fuktspärr"?? Ngn sorts papp sedan foam har ngn sagt??
 
River du bort allt det gamla till betongbjälklaget kommer du hamna för långt "ner" om du inte bygger upp det nya golvet. Förlagsvis så här

bef betongbjälklag som spacklas slät (OBS Viktigt)
åldersbeständig plastfolie 0,2mm
Frigolit klass S150 i valfri tjocklek (finns från 10mm) (S150 är betydligt hårdare än vanlig)
Grålumpapp
Parkett
 
Tack för tipset, det låter som ett bra förslag! Har du gjort det själv i ditt hus?

Ska kolla upp var jag kan köpa frigoliten, ngt förslag?

Tack! :D
 
Gör det till vardags....

Frigoliten beställer du hos närmsta bygghandel, OBS det är viktigt med klass S150. låt dig inte övetalas till nåt annat
 
Precis som du sa, vill alla pracka på mig S80 eftersom de inte säljer S150! Har varit på Byggmax, Heides och en till (kommer inte ihåg) bygghandel men de har inte haft S150. Har i o f inte frågat om de kan beställa hem...
Väntar tills jag har fått huset och sett hur mkt jag måste bygga upp golvet...

Ngn som vet var man annars kan få tag på "frigolit" Klass S150 ??
 
Du får tag i S150 eller mer på vilken riktigt bygghandel som helst. Jag gissar att du finns i Stockholm och då kan du tex åka till:


Lissma Såg
www.mdtab.se
Byggole i nacka
Fredells
 
Efter att ha läst denna tråd och kugghjulen snurrat lite inser jag att även jag borde använda frigolit. Tror jag?

Jag har ett bjälklag av siporex på vilket jag ursprungligen tänkt regla upp, lägga golvspån, plyfa och sedan stavparkett i ek (fiskben). Reglarna blir 40mm pga anpassning till befintligt golv. Om jag ersätter reglarna med cellplast (s150 eller s200) och lägger golvspånet flytande, skruvar plyfan i spånet så borde jag få ett stadigt golv?

Kan man säga att det är en vedertagen metod att använda cellplast på detta sätt som vi pratar om i denna tråd? Det låter så på Slitvargen iaf.
 
  • Gilla
Pär S
  • Laddar…
Byggaren skrev:
Om du lägger golvspån i direktkontakt med cellplast riskerar du gnisselljud vid ojämnt underlag. Vanligen lägger man därför en plastfolie på cellplasten och sen golvspån flytande.

Ja.

:cool:
Tack för tipset. Lite plast ska jag nog kunna peta tid också..... :cool:
 
Ngn som vet ungefär vad S150 eller S200 kostar per kvm?! (beror på tjocklek förstår jag)
 
Jag tror att 10cm skivor är under hundringen per kvm.
 
Står i ungefär samma sits gnagaren. Har du reflekterat över att din bottenplatta troligen inte är isolerad underifrån med tanke på byggåret? Uppreglade golv på oisolerad platta är ju klassat som en riskkonstruktion!

Den enda lösning som jag har sett som hållbar är att skaffa ett ventilerat golv, t.ex nivell eller motsvarande. Detta gör att fukten från plattan ventileras bort och förhindrar därmed mögel på golvet.

Eller tänker du chansa på att du får det 100% tätt med plasten och därmed slipper fuktvandring?

Edit; ehum såg nu att du hade källare under - inte lätt att läsa hela texten ;). Då låter lösningen betydligt bättre - om du har den varm.

/Magnus.
 
Varm och varm. De som har huset nu har ingen större värme på. Men jag tänkte dra på lite mer och antagligen sätta dit en avfuktare (det finns fukt och är dåligt dränerat runt huset, nästa projekt :p....).
Då borde det ju räcka med det vi sagt tidigare. Besiktningsmannen sa att det troligtvis inte är ngn fara nu i heller (spånskiva (kanske på ngn regel?)på betongen) eftersom det är källare under. Men för att vara på den säkra sidan bör man ta bort allt "trä" direkt mot betongbjälklaget (och inte "betongplatta med källare" som jag skrev först. Jag lär mig....) Och det låter ju klokt ;)

Fick svar från en byggfirma ang pris:
Jackopor 150 som tidigare hette s30
10mm 28,5kr/m2
30mm 60kr/m2
40mm 73kr/m2
50mm 91kr/m2
70mm 125kr/m2
måtten är 600x1200mm

Kan det vara rätt "frigolit" cellplast???
 
Byggaren skrev:
Om du lägger golvspån i direktkontakt med cellplast riskerar du gnisselljud vid ojämnt underlag. Vanligen lägger man därför en plastfolie på cellplasten och sen golvspån flytande.

Ja.

:cool:
Därav först flytspackling och sedan grålumpapp mellan parkett & frigolit
 
fridde skrev:
Står i ungefär samma sits gnagaren. Har du reflekterat över att din bottenplatta troligen inte är isolerad underifrån med tanke på byggåret? Uppreglade golv på oisolerad platta är ju klassat som en riskkonstruktion!

Den enda lösning som jag har sett som hållbar är att skaffa ett ventilerat golv, t.ex nivell eller motsvarande. Detta gör att fukten från plattan ventileras bort och förhindrar därmed mögel på golvet.

Eller tänker du chansa på att du får det 100% tätt med plasten och därmed slipper fuktvandring?

Edit; ehum såg nu att du hade källare under - inte lätt att läsa hela texten ;). Då låter lösningen betydligt bättre - om du har den varm.

/Magnus.
Åldersbeständig byggplast 0,20 mm med överlapp är väldigt tät men är det besvävliga förhållande kan man även lägga platon eller liknande med tätremsor, väl platon eller icopal, dvs erkända leverantörer som tar ett konstruktionsansvar, kostar nå tia mer än Byggmax men det kan det vara värt....

Man skall INTE lägga plast mer en en gång, ev cellfoam men grålumpapp funkar bäst i detta fallet. Vidare skall det vara PLANT innan frigoliten.... den har ingen utjämnande effekt överhuvudtaget
 
Hej igen!

Var i huset idag (som blir vårt om 2 veckor) och "högg upp" ett litet titthål i golvet för att se vad det var under plastmattan och golvspånskivan. Till min stora förvåning ligger där ca 100mm isolering (gullfiber?) under spånskivan. Jag (och framförallt besiktningsmannen) som trodde det var golvspånskiva direkt (kanske tunnare regel) på betongbjälklaget.......
Nu i efterhand.... hör jag ju tydligt att det är "ihåligt" golv (låter väldigt mkt...).

Det som jag inte riktigt kunde se är vad som ligger i botten. Alltså under regelverket som isoleringen ligger mellan. Reglarna ligger nämlingen inte direkt på betongen. När jag kände med skruvmejseln som jag stoppade ner i hålet kändes det och såg ut som spånskiva även där?? Det var definitivt inte betong!
Jag trodde att "man" lägger reglarna direkt (kanske tjärpapp mellan) på betongen. Kan det vara uppbyggt så här?:


22mm Golvspån
ca100mm Reglar/isolering
Spånskiva, eller vad det nu är?
Betongbjälklag


Eller hur brukade de göra? Iofs kan man ju inte lägga isoleringen direkt på betongen....
Huset är från -69. Som jag nämnt tidigare så har vi källare där man kan se "brädavtrycken" från betonggjutningen.
Just nu känns det som att jag bara lägger mitt 15mm parkettgolv direkt på golvspånskivan (med foam mellan). Även om det bygger upp 15mm. Eller? Det luktade inte fuktigt/mögel vid hålet. Då borde jag kunna behålla det så?

Kan jag komma ifrån ljudet som det kommer bli när våra smågrabbar har "staffet" i hallen? Måste jag isåfall isolera med ngt annat? Att bryta upp hela golvet ner till betongen känns som ett stort jobb. Kan det räcka med ngn fin/dyr/tjock foam som tar bort lite av ljudet?

Det blev många frågor idag!! :-[
Hoppas det är ngn som kan hjälpa till.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.