Hej,

Jag är ute efter lite tips på hur jag ska gå tillväga för att enklast byta en fuktskadad vägg på min gästtstuga. Det som har hänt är att regnvatten och snö har runnit ner längst med skorstenen och fuktskadat ena väggen. Detta skedde innan vi köpte tomten så jag vet inte hur länge eller hur omfattande skadorna är. Väggen är en yttervägg och skorstenen går vägg i vägg med denna.

Jag har börjat riva lite i inneväggen och vad jag kan se är skadorna ganska begränsade till delen runt skorstenen, iaf vad gäller själva inneväggen. Jag har inte tagit bort någon panel på utsidan men vad jag kan känna så är plankorna iaf intakta och inte fuktskadade.

Jag har redan åtgärdat taket men undrar nu hur jag ska gå tillvägga för att enklast byta de skadade delarna i väggen. Som man ser på bilderna är iaf en regel skadad så jag antar att jag behöver bryta upp hela eller delar väggen för att ersätta denna och isoleringen. Jag tänker att det enklaste är att göra detta innefrån(?) men jag har ingen tidigare erfarenhet av detta så jag skulle behöva lite tips från folk med mer erfarenhet.

Tacksam för svar!

Fuktskadad yttervägg och regel vid skorsten i gäststuga med synliga röt- och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med synlig fuktskada nära skorstenen i en gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskada nära skorsten i gäststuga med delvis riven innervägg som visar träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterväggssektion med fuktskador runt skorsten med synlig skadad regel och vitmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Vad ska du ha för ytskikt på innerväggen?
I praktiken kan du lämna det som det är om det är torrt och hållfasthet är ok på reglar. Mao ta bort löst möök och se omfattningen. Sätt sen nytt där det behövs.
 
Övriga väggar har någon form av skiva, vet ej om den är spikad direkt på reglarna ännu eller om det är samma ”panel” bakom som det är där jag har tagit bort. På panelen som syns på bilderna satt det tidigare en gipskiva och kakel som jag har tagit bort.

Jag planerar att spika upp spontad spårpanel istället för skivorna, vad jag har läst mig till så skulle man kunna spika upp den direkt på skivorna.

Det vore ju helt klart skönt att slippa byta hela inne och ytterväggen om det går. Vad jag kan känna så är det som finns kvar av regeln robust, däremot ser det ut som att det är något djur som har käkat lite på den, vet inte om det är något som inte är ett problem så länge fukten hålls borta?

Jag tänkte fortsätta riva lite i innerväggen imorgon och försöka få bort en eller två plankor till närmast skorstenen för att ser hur det ser ut bakom dom också. Laddar upp lite nya bilder under morgondagen. Tack för svar!

tttomten TomasJor skrev:
Vad ska du ha för ytskikt på innerväggen?
I praktiken kan du lämna det som det är om det är torrt och hållfasthet är ok på reglar. Mao ta bort löst möök och se omfattningen. Sätt sen nytt där det behövs.
 
Hej

Fortsatte rivandet idag och det ser faktiskt ut som att det bara är en liten del av regeln som är skadad. Vek även undan isoleringen något och såg att ytterpanelen var ok.

Är det helt enkelt bara att plocka bort de lösa delarna och sedan sätta upp nya plankor där jag har tagit bort? Utrymmet mellan väggen och skorstenen verkar ha haft plank och skiva men jag vet inte om jag kommer in där för att ersätta det som har skadats, men det kanske inte är jättenödvändigt?

En annan fråga, taket är just nu isolerat med träflis. Hur står det sig jämfört med vanlig isolering, är det värt att byta ut denna?

Se bilder nedan.

Delvis rivet träregelverk och isolering vid en murad skorsten, synlig skada på en regel, äldre isoleringsmaterial i utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hus: skadad regel vid skorsten med bortveckad isolering och synlig ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med träflis på golvet och synliga takbjälkar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett avlägset utrymme mellan en vägg och en skorsten med exponerad isolering och äldre träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.