Nycklen var borta så jag tänkte sätta in ett nytt lås(kista).
Problemet är att handtaget går inte att få bort, så resterna av kistan sitter ju också kvar :-/
Jag har dragit, vridigt, slagit och ja, säkert ngt mer. Så nu är dörren på väg att gå sönder...

Vet ngn hur de gamla svarta handtagen är fästa i varandra?

las.jpg
 
testat bågfil?
 
mr Z skrev:
testat bågfil?

har ingen, annars så ;)
 
::) Finns det ingen genomgående sprint på insidan? :-/
 
Immobil skrev:
::) Finns det ingen genomgående sprint på insidan? :-/
Letade i 30min, hittar ingen, tycker det är jävligt skumt.
Allt förutom handtaget är borttaget.
 
Ingen genomgående sprint på utsidan heller?

Du kanske kan kolla med Gysinge byggnadsvård (http://www.gysinge.nu/) eller liknande, de borde ju ha erfarenhet av såna saker.
 
Jag ser nu att dörren verkar vara påbyggd på båda sidorna. Det gömmer sig inte någon sprint där? :-/
Det kan iofs vara som så att det inte finns någon sprint. Handtaget hålls på plats med hjälp av de skruvade beslagen på vardera sidan. Tidens tand kan ha gjort att de båda delarna som är instuckna i varandra har rostat fast. Då kan värme i kombination med milt våld hjälpa. ;)
 
Leaff skrev:
Jag har dragit, vridigt, slagit och ja, säkert ngt mer. Så nu är dörren på väg att gå sönder...
Om du är rädd att skada dörren kanske du kan bygga en "omvänd" tång av ett par stålrör och något att sätta mellan dem. Sedan kan du pressa ihop i andra änden, kanske med ett spännband eller nåt.
 
  • tng.JPG
Allt går med våld, går de inte då går de med mer våld, går de inte då.... då e de trasigt.. ;D Fick man lära sig när man va mek på en verkstad.. ;D ;D
 
galento
mr Z skrev:
testat bågfil?
Skulle definitivt skaffa en "öppen" bågfilsblad-hållare/eller prova med bara bågfilsbladet mellan låskistan och dörrbladet.Brukar ju vara fyrkant sprint 8x8mm mellan handtagen,men det finns säkert fler modeller av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.