Jag håller på att hjälpa min far med planeringen för att sätta igen en carportvägg så att det blir ett garage.

Just nu ligger det asfalt där syllen på den nya väggen kommer att hamna, så jag är lite fundersam på hur man bäst utformar syllen. Jag kan komma på följande förslag:

1. Lägga en tryckinpregnerad (NTR A) regel på syllpapp direkt på asfalten
2. Kapa bort asfalten samt lite av materialet under (makadam/kross) och försöka lägga ner låga lecablock i "rännan" för att sedan fortsätta med en normal syll + syllpapp
3. Som 2, fast man gjuter en minisula med betong. Den kommer ju inte bli speciellt djup då jag tror man inte enkelt kan gräva speciellt djupt utan att förstöra för mycket av befintilig asfalt.

Vad tror ni är bäst? En regel direkt på mark är ju absolut enklast. En komplikation är att jag inte vill ha en för hög sockel då väggen ska ha en dörr, så vad som nu kommer under syllen får inte bli för högt.
 
Behövs nog lite mer info för att förstå. Bilder brukar vara guld värda:)
Hur ser resten av carporten ut? De enklaste brukar bara vara fyra gjutna pelare i hörnen och 0-3 väggar med springa nedtill.
Och ska det inte vara garageport också?
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
De enklaste brukar bara vara fyra gjutna pelare i hörnen och 0-3 väggar med springa nedtill.
Vad är 0-3 väggar?
 
Ska det vara ett isolerat garage skulle jag nog göra en ordentlig sockel. Om det bara ska vara en enkel panelad vägg så kan man kanske fuska lite. Jag skulle nog lägga syllpapp på den tryckta syllen och kanske en planka ovanpå så inte väggreglarna står med ändträt direkt på det tryckta.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Noll till tre väggar ska det ju vara. Skrivregel att siffra upp t.o.m tolv skrivs ut i text:oops:
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Jo, jag håller med dig givetvis :) Jag sitter tyvärr utan bilder just nu. Får försöka ordna sådana snarast.

Byggnaden är ett kombinerat garage och carport, som skall ändras till att ha 2 st garageplatser. Carporten har bara 2 "väggar" längs med långsidan idag, där garaget är en av väggarna. Både "fram och baksida" och är öppet i caroprtdelen.

I delen som varit garage hela tiden så ligger det just nu (sedan 40 år) en tryckimpregnerad regel som tröskel in under garageporten.

Hela byggnaden har lite märklig konstruktion med plintar, plattor och träreglar som stöd mot mark, så jag räknar med att den nya väggen inte kan bäras upp av någon befintlig struktur.

Som sagt... bilder kommer!
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Nu har jag fått en ritning tillskickad.

Det visar sig att garagets syll är en 150x75 tryckimpregnerad regel som ligger direkt i marken och är förankrad med 3/4" järnrör i ändarna. Carportdelen har 3 st plintar i sidan.

Det kanske är lika bra att fortsätta med en tryckt regel (45x145 NTR A) i marknivå för att bygga upp den nya väggen (med dörr).
Eller är det dumt? Se bilder nedan på befintlig konstruktion vid garagets vägg.

Ritning av garagets vägg med mått och detaljer markerade, inklusive en tryckimpregnerad regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna öppning vill jag bygga igen:
Ritning av garagets grund med markerad syll, förankrad med järnrör, och intilliggande carport med plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.