Hej
Har fått ovärderlig hjälp av er i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-boer-pem-slang-dras.346844/page-2#post-3345772

Men den tråden övergick till att handla om värmekabel och termostat.

Min fråga med denna tråd är om någon vet OM det är olämpligt att under lång tid ha värmekabel förlagd i sina dricksvatten ledningar?

Vi har borrat egen brunn som vi vill ta i drift.

Hade en trevlig elektriker här igår som först ville förlägga värmekabel utanför PEM-slangen av den anledning att det kan frigöras ämnen och bildas bakterier i dricksvattnet.

Men blev förvånad då jag visade honom denna produkt:
https://www.elkatalogen.se/produkter/ebeco-frostvakt-10-19m.html

Enligt specen verkar den lämpad att ha i dricksvattnet.

Förra ägaren av vårat hus har haft en värmekabel i dricksvattnet in från vår vägförenings vatten. Det var väl där ifrån jag fick idén att det är lämpligt med invändigt montage. Man blir ju lite orolig efter mer än 10 år om detta varit skadligt.

PS elektrikern som var här vill sätta en termostat som styr värmekabel. Men om jag förstod honom rätt behövdes inte någon givare med separat ledning. Men hur kan då termostaten känna av utomhus temperaturen och avgöra då kabeln ska jobba?

Mvh
Fredrik
 
Varför inte isolera direkt ovanpå vattenledningen så håller jordens inre vattenledningen frostfri.
Gratis.
Inget som kan gå sönder heller.

Protte
 
Du kan med gott samvete ha värmekabel inuti röret, hade det varit skadligt så hade halva Sverige redan insjuknat i värmekabelsjuka inklusive jag själv.

Edit: De flesta tillverkarna har självreglerande kablar vilket gör att ingen termostat behövs utan det är bara stickpropp i änden.
 
S Saipala skrev:
har självreglerande kablar vilket gör att ingen termostat behövs
Oavsett vad som sägs om självreglerande,så ta det med en nypa salt, kabeln är alltid i drift även om det blir + 20C runt den. Ska det vara lite ekonomi i en V-kabel ska en termostat anslutas, då gärna en elektronisk med givare förlagd i en 16 mm PEM-slang som tätas i ändan ( går utmärkt att värma hårt och klämma ihop ändan ) tillsammans med vattenröret och placeras på det grundaste stället
 
  • Gilla
hanschri och 1 till
  • Laddar…
Som sagt du kan mycket väl ha värmekabel i vattenslangen, MEN värmekabeln ska vara självbegränsande och "stänga av sig" vid ca +10 grader.Vissa kablar blir 20 - 30 grader innan dom stryper effekten och det är direkt olämpligt pga ev bakterietillväxt. Har man en självbegränsande som "stryper" vid ca 10 grader behöver man ingen termostat.
En kabel som jag brukar använda heter ETL FROSTGUARD och finns att köpa som metervara eller i färdiga längder. Det finns flera fabrikat men den som jag genom åren haft bäst erfarenhet (inga problem) av är just ETL. Jag har även provat lite andra fabrikat med varierande resultat.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi har självbegränsande golvvärme i hallen.
58m T2 röd, lägsta effekten jag har noterat är 5W/m.
Jag tror att frostguard och andra självreglerande kablar från Nvent helt enkelt är samma kabel men med olika färg.
Om TS ska ha 19m kabel, så motsvarar det 95W, känns onödigt att slösa bort utan termostat.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
E elmont skrev:
självbegränsande och "stänga av sig" vid ca +10 grader.
Var är dokumentationen om att en eller flera stänger av sig vid en viss plusgrad, för frostguarden finns inget om att den stänger av och kallnar, brunnsvatten har för det mesta en temperatur ( i ditt påstående om avstängning vid + 10C ) på ca 6 - 8 C och då kommer den att drifta. Var är driftekonomin då ?. Nej det enda är att termostatstyra den på ca +5C för att få ekonomi
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ute temperaturen är tämligen ointressant när det gäller en nedgrävd ledning.
 
Angående värmekabel i slangen så är det väl inte konstigare än att den värmekabel man väljer skall vara godkänd för just detta.

Angående termostat så brukar det anges att kabeln inte skall bli varmare än 10ºC. Det tror jag är tänkt som ett skydd mot legionella snarare än som energibesparing. När jag mätt på min värmekabel har jag visserligen sett att effekten sjunker på sommaren jämfört med vintern. Men inte speciellt mycket. Så min rekommendation är att sätta en termostat på den. Ett alternativ är att stänga av den manuellt på hösten. Men det är jobbigt när man glömmer att slå på den.
 
Isolerar man ovanpå slange så drar det 0 watt.
Man slipper varmt kallvatten.
Man slipper långa trådar om hur termostaten ska styras.
mm

Protte
 
  • Gilla
morgi och 3 till
  • Laddar…
Peter 2400, Jag kan garantera att det inte är samma kablar det finns en uppsjö av olika fabrikat med olika egenskaper. Tex t2Röd stänger av sig vid ca 25 grader ETL (som är samma fabrikat vid ca 10 grader.
jonaserik, fabrikanterna har dokumentation på temperatur och effekter som do kan hitta om du orkar söka. Och som sagt vart ska temperaturen mätas och man kanske stänger av värmekabeln när risken för frysning inte längre finns?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hej
Enormt tack för alla svar.
Anledningen till att det skulle passa utmärkt med en invändig kabel är för att det ser ut så här vid brunnshålet:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/dsc_0786-1496x844-jpg.340094/

Om den inte läggs invändig tror jag man kommer elda för kråkorna till viss del.

Men möjligen kanske jag inte förstod lösningen med termostat. Måste/bör den ha en separat givarekabel? Är det spetsen på givarekabeln som känner av utomhus temperatur? Om termostaten sitter inne hur känner den då av temperaturen ute? Om den använder själva värmekabeln som givarekabel blir väl det tokigt om den är ömsom varm ömsom kall?
Förmodligen är jag som är korkad men det vore ju toppen om jag slapp en givarekabel.

Mvh
Fredrik
 
Det ser ju lite besvärligt ut att gräva ner den slangen. Om du är orolig att elda för kråkorna tror jag att du både bör ja en termostat och lite isolering på slangen. Jag har en termostat med en prob som mäter temperaturen på utomhusluften. När dygnsmedeltemperaturen går under ett visst värde så startar den. Jag har byggt den själv så jag kan tyvärr inte tipsa om fabrikat.
 
Det verkar som att en del har missat det med termostat, den ska naturligtvis inte mäta lufttemperaturen. den ska ligga i en slang tejpad på vattenslangen under jord på grundaste stället och mäta och starta V-kabeln om det tjälar i mark. Då värmer den även en del av omgivningen i mark naturligtvis men är förlustbart, sen är vattnet från brunnen 6 - 8 C normalt och då stoppar V-kabeln att värma om en termostat finns.
E elmont skrev:
Tex t2Röd stänger av sig vid ca 25 grader ETL (som är samma fabrikat vid ca 10 grader.
Sen det med att en V-kabel stänger av sig totalt har du fått om bakfoten, däremot att den reglerar ner sig till en minsta temp på kanske +10 C och då är den fortfarande i drift. Du säger att om jag orkar söka, gjort det, hittar jag inget som säger att en V-kabel kopplar ur sig själv, du får nog ge mig en länk
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Om den inte läggs invändig tror jag man kommer elda för kråkorna till viss del.
Då läggs den invändigt och en termostatgivare sätt på slangen, framför allt måste du isolera slangen med minst 10 cm skålar och snurra 3 varv byggplast utanpå för att inte isoleringen ska bli blöt. Det med termostat finns som heter termonic och fungerar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.