Hej,

Sommarprojekt här, försöka laga vår åkgräsklippare. Behöver input från någon lite mer motorkunnig än undertecknad. Följande symptom har jag:

När gräsklipparen fått stå någon vecka, startar den direkt, är igång i nån minut innan den tillslut dör. När den väl har dött är den omöjlig att få igång igen och jag inbillar mig att det luktar bensin.

Intressant fakta är att när den fick stå hela vintern, så kunde jag klippa 1-2 ggr på försommaren, alltså - den fungerade att köra i flera timmar och sen kom problemet igen.

Jag har gått igenom det vanligaste, dvs - bytt tändstift, mätt tändhatt, kontrollerat att tändstift "sprakar" vid start - kollat olja. Idag tog jag även låss slangen "efter" bensinpumpen coh provade startar för att se att bensinpumpen trycker igenom bränsle - det gör den. Oklart såklart om det är rätt mängd, men det flödar vid start iaf.

Eftersom den till synes "fungerar" om än kort, när den stått ett tag gör jag bedömningen att motorn inte är helt trasig utan jag gör ett antagande att det är något med bränsleblandningen? För mycket bränsle och för lite luft?

Vad skulle ni - som kan - göra som nästa steg i åtgärd? Är det läge att montera av förgasaren och "rengöra" - kan det vara det klassiska "skit i förgasaren" som är problemet? Eller hade ni redan i detta läget börjat beställa lite delar för att utesluta vissa saker?

Tog ett kort på förgasaren förresten, där sitter en en svart plastgrej som går att rotera 180 grader - längst till vänster, ni ser att den har små 'vingar' - vad är denna för något?

ZELHFj96nRf5DRzzm3Tvhc_VEzpvNpj3vE8hKfxhAtxddAxgN4h4iG5c-j4rHE3och2ghhv-87tnai2jPFjwTgT1b5j_2lSan_ahjpGoD10S2h2V2ps746R4bITC-EtBR7EY8KlrH8dm5yvQbd9jc-l6a1Oj0ZhZU_lJ1-mXyduxwd-g4uNEj64CmIkk0st_JyWfIEZD50Taywfl0Z2BU-iFzsOD-yWImmsAsIGEDh76NSONPORbt3ZBxl8tZZAuDjtyUJqQ8yJhk1cCqTxmj9U8fLcXLaC15qwNRNS7rrmwB0XrwvhjgyUQq9FwC2kVoIF6zRzCFwtIkkTQsO51HgBfYo5nHdgV5oqvVsXjn_X-OsGgGFzJGhO3A5GTBsFmWAS1I4UBw81p6LJFsb7USXt3vQUNXmo22nsX9jIch95bOW6ONRnvckMr7PXnTCpu2rNxeM26Pf9bjZhopjPFEJ7ZiigIi9eHa9xcK3ItGrUecCydP0hYK7s8rTKuQiDX-jSkcqppwPXOu1BJeW7YXn-MzGkTOZ916-F30X6t4_SvwnWVzHKEYhqHX7pP7Pr8KwX6DjeTqvcfOVqklSbwZhzpdF4Ktz-oXOIqPhEwg4CoxqQV8V_UFUUhqU89_8ZSvWG3zUfOdAJLIBJRAgHIl4Cb6NgY1UAd=w997-h1329-no


Supertacksam för input!
 
En annan fråga kring förgasaren, har hittat en liten mojäng som sitter ihop med en stålvajer som går att justera fram och tillbaka likt en fjäder. Men märker att denna inte är "fäst" i något, alltså, den rör ju sig om jag manuellt grejar med den, men det finns inget som får den att röra sig om jag startar eller byter gasläge - kan detta ha något att göra med hur mkt luft förgasaren ska ta in, och kan det till och med trillat bort en del här som ska vara fäst i något så att denna "ändras" när jag t.ex byter varvtal?

Film på denna när jag manuellt ändrar på den här:

 
Har du fräsch soppa?
 
Förlåt, det är såklart choken - bortse från den frågan. Jag undrar dock vad den svarta skruven till vänster i min första bild är för något.
Noterar även nu när jag tar ut tändstift att det är blött av bensin på tändstiftet, känslan är som sagt att den helt enkelt får för mkt bensin i förhållande till luft (det förklarar varför den fungerar när den stått ett tag för då har väl den syresatts?)

Frågan är vad som orsakar det bara - och exakt hur felsöker man/rengör man en förgasare?

Ja, det är fräsch soppa.
 
Inte luftfiltret som är tätt?
 
Spontant tycker jag det låter som bränsleproblem.
Den får bränsle i början, men sedan tar det slut.
Igensatt filter. Skit i förknasaren. Eller något helt annat.:rolleyes:
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
K knipo skrev:
Spontant tycker jag det låter som bränsleproblem.
Den får bränsle i början, men sedan tar det slut.
Igensatt filter. Skit i förknasaren. Eller något helt annat.:rolleyes:
Har provat köra utan filter, ingen skillnad - borde det inte vara rätt torrt i cylinderhuset då? När jag tog ut och testade gnistan på tändstiftet så "skvätte" det soppa ur cylindern (där tändstiftet suttit). Tändstiftet dessutom rejält blött med soppa - men det kanske ska vara så?
 
Jo, då får den ju bränsle.
 
Om stiftet är blött är det troligen problem med tändningen. Nu vet jag inte vad Jonseredsmaskinen har för tändsystem men på gamla moppar och motorcyklar är det här ett klassiskt skolbokssymptom på trasig kondensator eller tändspole. Då startar motorn när den är kall men när den blir varm så stannar den och går inte igång förrän den kallnat.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Om stiftet är blött är det troligen problem med tändningen. Nu vet jag inte vad Jonseredsmaskinen har för tändsystem men på gamla moppar och motorcyklar är det här ett klassiskt skolbokssymptom på trasig kondensator eller tändspole. Då startar motorn när den är kall men när den blir varm så stannar den och går inte igång förrän den kallnat.
Funderade också på tändspolen först - men tog ut tändstiftet idag och lät tändhatten sitta på samtidigt som jag jordade tändstiftet mot cylinderflänsarna - jag ser ju en tydlig gnista där vid start - borde det inte gå att se att tändspolen har problem isf?
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Tändspolen kan ge för svag gnista om den är trasig, men ser du den i dagsljus borde det vara OK.
Testa att ta loss luftfiltret och spruta in startgas. Om den hostar igång då så är det nåt problem med förgasaren.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Du kan testa tändspole/kondensator genom att klippa av elektroden helt på exempelvis ditt gamla tändstift, trycka på tändhatten och hålla mot cylinderflänsarna som du gjorde. Det ska då bli en tydlig gnista. Genom att klippa elektroden så simulerar man förhållandena inne i cylindern vid kompression.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.