Hej!

Håller på att göra ett utekök och behöver ta ut ett runt 60cm hål i en rosfri bänkskiva för Webergrillen.
Jag undrar om det går bra att fräsa en rundcirkel med överhandsfräsen och en kraftig pinnfräs.
Sticksåga fungerar men slutresultatet skulle bli mycket bättre och jämnare med en fräs.
Några tips inför fräsningen?

Dag
 
Har du ett frässtål för stål? Utan det skulle jag inte försöka (jag skulle iofs inte försöka även om jag hade det).
Jag tror det är oerhört svårt att föra fräsen med tillräckligt låg hastighet och hög precision i matningen för att det ska bli bra. Om du inte har några speciella metallbearbetningsmaskiner så tror jag du får bäst resultat men några sticksågblad och en flappdisk vinkelslipen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ingen erfarenhet av fräsning i RF, men det låter väldigt smidigt. Däremot går att att få ett bra resultat genom att spänna fast t ex en plywoodskiva under plåten och sedan köra sticksåg med inox-blad och avstängd pendling. En ganska tidskrävande insats dock.
 
Det låter vanskligt att köra med fräs.
När jag själv behövde göra lite störe hål i stål köpte jag en roterande fil på Biltema och satte i min rakslip och slipade rent hålen efter att ha borrat småhål i cirkel. Gick väldigt bra och filen presterade över förväntan måste jag säga. Kanske skulle funka för dig?

Lycka till oavsett metod!
//Ronnie
 
Överhandfräsen går på tok för fort och har för dåligt vridmoment.

Protte
 
Jag har en 8mm pinnfräs för metall köpt på Jula. Fräsens lägsta varvtal är 10000. Fräsen är på 2050w så den lär klara jobbet. Tänkte köra 1mm i cirkel först för att känna på det hela. Funkar det är det kanon annars får jag plocka fram sticksågen. Provar man inte så vet man int e om det funkar.

Översiktsbild på en 8mm pinnfräs för metall med fokus på fräshuvudet och den transparenta skyddsanordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pinnfräs för metall placerad på ett metallstycke, redo för arbete, utomhus nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag har en 8mm pinnfräs för metall köpt på Jula. Fräsens lägsta varvtal är 10000. Fräsen är på 2050w så den lär klara jobbet. Tänkte köra 1mm i cirkel först för att känna på det hela. Funkar det är det kanon annars får jag plocka fram sticksågen. Provar man inte så vet man int e om det funkar.

[bild]

[bild]

Dag
Enda risken jag ser är att du får självsvängning när den får motstånd och fräsen börjar hoppa omkring på plåten. Prova och rapportera! :p
 
Jag ser också fram emot rapport. Och INTE i den tråden där folk postar bilder på sina skador
 
Kul med en tråd där folk VILL PROVA utan att först få 5 ”det har jag gjort och det gick bra”

Protte
 
Alternativ montera sticksågen på en plywoodremsa och kör den som en stor passare. Gärna med en skiva under.

Ulf
 
Rapport!

Körde några rundor med fräsen och körde igenom på ett litet ställe. Insåg ganska snart att det skulle inte gå så bra. Jag fick inga kast eller konstiga rörelser men fräsens tyngd på 6kg gjorde att det kändes kontrollerat.
Så fram med sticksågen. Ny blad från Biltema skar väldigt bra. Jag jämför med dom Boschblad jag använde i vintras när jag gjorde om vårt kök till RF-look.
Vid kortsidan stötte jag på problem då fyllningen i skivan övergick från papp till spånplatta. Men turligt nog hittade jag två längre metallblad och kunde såga igenom allt. Nu blir det till att fylla kanten med hårdträ innan den kläs med en plåt.
Men det får bli en annan dag när det är lite svalare.

Trevlig helg!
Dag

En Bosch sticksåg som skär igenom en vit yta, med sågspån och en synlig klipplinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En överhandsfräs som använts på en stor plåt med utmarkerade cirkelskärningslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågad skiva med rundad öppning och verktyg som fräs och sticksåg på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppskuren konstruktionspanel med synlig inre struktur, nära en fräs och sticksågsblad på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd träskiva med ojämn kant på gräsmatta nära verktyg och sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
logopedian och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.