useless useless skrev:
Skivorna är ju inte täta, så även vatten som leds ut till utsidan kommer att rinna in i skivan på vägen ner.
Jag tror att kappan i första hand är ett mekaniskt skydd som ska förhindra skador på skivorna. Sätter du bara markduk finns det risk att den går sönder så att det rinner ner sediment som täpper till skivorna.
 
D Derbyboy skrev:
Jo jag har redan markduk.
Om vi nu säger att du har en Volvo å så går den sönder , i garaget har du reservdelar till Saab som nästan passar , använder du dom åxå även om det inte ä bra
 
  • Haha
tttomten
  • Laddar…
Staffans2000
L larsson r skrev:
Om vi nu säger att du har en Volvo å så går den sönder , i garaget har du reservdelar till Saab som nästan passar , använder du dom åxå även om det inte ä bra
Dålig jämförelse överlag.
Här kan du mer säga att TS. tar däck från SAAB:en och sätter på Volvon. inte Vattenpumpen!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D
Googla på montering pordrän alt. Isodrän. Kommer upp ett flertal bilder där den överliggande duken både benämns som en filtduk och som markduk.

Instruktionsskiss för montering av pordränskiva med fiberduk, markduk och makadam i en dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Remsa av fiberduk”

Illustration av en husgrund med ISODRÄN-skiva, fiberduk, återfyllning med befintlig jord, makadam, och dräneringsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Fiberduk” pilen går visserligen inte till ”kappan” men samma färg på den som på fiberduken, dvs markduk.
 
  • Illustration av ett väggsektion med dräneringssystem visande fiberduk, ISODRÄN-skiva och dräneringsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dålig jämförelse överlag.
Här kan du mer säga att TS. tar däck från SAAB:en och sätter på Volvon. inte Vattenpumpen!
Följ monteringsanvisningarna så går det bra
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
JanneJanne123
D Derbyboy skrev:
Googla på montering pordrän alt. Isodrän. Kommer upp ett flertal bilder där den överliggande duken både benämns som en filtduk och som markduk.
Det finns nya och uppdaterade anvisningar är väl det enda det bevisar?
 
D
Ja!

Min fråga handlade inte om huruvida man kan strunta i den där speciella kappan eller inte.

Min fråga handlade om uppviket samt själva läggningen.

Istället för att svara på frågorna så valde flertalet personer att ifrågasätta mitt beslut om att strunta i kappan istället för att svara på de specifika frågorna.

Mot bakgrund av detta så blev jag orolig att mitt beslut var jättedåligt. Efter en del undersökande verksamhet har jag förstått att det i mitt fall är av mindre betydelse att istället använda kappan.

De kommentarer som att jag skulle följa instruktionen var till föga hjälp.
 
  • Gilla
Jonatan Rullman
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja!

Min fråga handlade inte om huruvida man kan strunta i den där speciella kappan eller inte.

Min fråga handlade om uppviket samt själva läggningen.

Istället för att svara på frågorna så valde flertalet personer att ifrågasätta mitt beslut om att strunta i kappan istället för att svara på de specifika frågorna.

Mot bakgrund av detta så blev jag orolig att mitt beslut var jättedåligt. Efter en del undersökande verksamhet har jag förstått att det i mitt fall är av mindre betydelse att istället använda kappan.

De kommentarer som att jag skulle följa instruktionen var till föga hjälp.
Om du får en sättning i återfyllningen så dras mattan med ner,har du då glidskyddet monterat så kan övriga matta sjunka ca 50 cm utan att du får någon glipa där jord samt lera eller vad ditt befintliga material består av , samtidigt är det ju viktigt att grävaren kompimerar massorna med skopan vid återfyllnaden , vilket i sin tur minskar risken för sättningar, då brukar man kunna ha bra koll på om duken dras neråt, att stoppa in stora mängder duk bakom skivorna medför svårigheter med att få listen att sitta bra
 
D
Min fiberduk hänger ner 30-40 cm från ök skiva och min sckatbotten består av berg och schaktet är 70-80 cm djupt.

Duken som går från sckatbotten kommer läggas in under täcklisten. Det innebär att sandjorden ska komprimeras (sätta sig) 30-40 cm innan det uppstår en glipa och jord kan tränga in till skivan.

Är det rimligt att jorden komprimeras så mycket?

Är det under dessa förhållanden synnerligen viktigt att använda den där speciella kappan?
 
D Derbyboy skrev:
Min fiberduk hänger ner 30-40 cm från ök skiva och min sckatbotten består av berg och schaktet är 70-80 cm djupt.

Duken som går från sckatbotten kommer läggas in under täcklisten. Det innebär att sandjorden ska komprimeras (sätta sig) 30-40 cm innan det uppstår en glipa och jord kan tränga in till skivan.
Vid dom
Är det rimligt att jorden komprimeras så mycket?

Är det under dessa förhållanden synnerligen viktigt att använda den där speciella kappan?
Vid ett sådant litet djup minskar ju risken , är du med vid återfyllningen så brukar man se om duken vill i väg å kan åtgärda det omgående, men du sätter täcklisten iaf hoppas jag
 
D
Jag har återfyllt 4/5 igår. De översta 20 cm ska ej återfyllas.

Var med och höll upp duken och på några ställen gled den iväg men eftersom jag inte petat in den under ”kappan” ännu så blev det inga problem. Jag hade väl tilltagen duk.

Givetvis kommer jag ha täcklist.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har återfyllt 4/5 igår. De översta 20 cm ska ej återfyllas.

Var med och höll upp duken och på några ställen gled den iväg men eftersom jag inte petat in den under ”kappan” ännu så blev det inga problem. Jag hade väl tilltagen duk.

Givetvis kommer jag ha täcklist.
Vad ska du ha högst upp ?
 
D
Fibercementskiva

Det kommer gå trall runt hela huset, dvs inget kommer vara synligt. Dock måste fibberduken och skivorna skyddas mot solen.

Jag vet att det är vanligast att ovan mark sätta en annan isoleringing och sen putsa, alt putsa direkt på pordränskivan men eftersom inget är synnligt och att det verkar omständigt och bökigt med att putsa så föll valet på fibercementskivor.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.