Hej

Nu när köksbygget börjar se sitt slut är det dags att börja tänka på vilka hyllor man ska ha
Förklaring:
Det är ett L-kök, ena väggen är det överskåp+hörnskåp.
På andra vägen blir det en öppen lösning med 90cm fläkt och mosaik vägg i grå nyans.
Luckorna är ikeas abstrakt blank vita.
Så frågan är:
Har ni några tips om hyllor och konsoler?
Ek ligger högt upp på önskelistan, kanske kan det vara ett alternativ?
Kom gjärna med länkar med bilder och kommentarer
 
Jag skulle personligen, då det låter som om ni eftersträvar en lite stramare, modern stil, välja hyllplan helt utan konsoller, spec om ni ska placera dem på mosaikväggen som då antagligen är betydligt ljusare än själva hyllplanet. Tycker själv att konsollerna bara plottrar till en sådan vacker vägg, spec. om man har flera hyllplan ovanför varandra, hyllorna blir dessutom effektivare utnyttjade utan att konsollen från hyllan ovanför sas. 'stjäl' plats :)

Ek låter väl som ett fint alternativ för att få in lite värme i köket, jag antar att ni isf. är konsekventa och håller er till ek, i den mån ni har bänkskivor av trä.
Annars finns det ju andra träslag som är lite mörkare och som också skulle passa fint, men det kräver som sagt att man matchar med ev. övrigt trä i rummet så det inte blir allt för många olika träslag.

MVH//Christina.

ShowPic.asp
 
vi har införskaffat ekbord med vita stolar.
bänkskiva blev mörk sten laminat bl.a av smidigheten av hålla rent och snyggt. i helgen blir det lite finputsning innan målaren kommer på måndag.
dolda fästen låter ju kanon, det va faktiskt en önskan från början. har du tips och bilder på sådana hyllor?
mer tips tas emot med öppna armar.
jag ska ta lite bilder efter helgen.
 
Om jag gör bilden i förra inlägget lite större så ser du en variant där :) ;)

Här kommer förslag på konsoll, http://www.theofils.se/.
60350900.jpg

Som hyllplan skulle jag fundera på att såga till själv (allra enklast för att få exakt rätt mått) ur tex. en stavlimmad (bänk)skiva i ek, kanske kan IKEA's variant vara ett alternativ för att hålla nere priset, beror till viss del på hur tjockt hyllplan man vill ha, men en annan viktigt sak att tänka på är tyngdaspekten, så man inte väljer alldeles för tjock massiv skiva och stora hyllplan att inte väggen håller att man lastar något på dem ;)

Annars kan man säkert måttbeställa hyllplan i massiv ek på nästan vilket snickeri som helst, kan vara värt att kolla upp då det ofta inte blir speciellt mycket dyrare än att köpa färdiga, dessutom bra kvalité och rätt mått direkt.

MVH och Lycka till :)//Christina.
 
tack för tipsen
hittade denna
art nr: 604366 på theofils.se
verkligen coola grejer.
 
Varsågod :), då du nu sett bilden ordentligt, så förminskar jag den till lite mer hanterligt format ;).

Ett tips för inspiration är att kika igenom kökstillverkarnas hemsidor, de flesta har en flik med 'Inspiration', kan ge ytterligare tips och idéer kring den fortsatta inredningen av köket.

MVH//Christina.
 
jimmy1976 skrev:
Hej

Nu när köksbygget börjar se sitt slut är det dags att börja tänka på vilka hyllor man ska ha
Förklaring:
Det är ett L-kök, ena väggen är det överskåp+hörnskåp.
På andra vägen blir det en öppen lösning med 90cm fläkt och mosaik vägg i grå nyans.
Luckorna är ikeas abstrakt blank vita.
Så frågan är:
Har ni några tips om hyllor och konsoler?
Ek ligger högt upp på önskelistan, kanske kan det vara ett alternativ?
Kom gjärna med länkar med bilder och kommentarer
Skulle jätegärna vilja se bild på den öppna sidan då vi oxå går mot en öppen sida med 90 cm fläkt och mosaik i grått. Dock med IKEA Ståt vit. Är det möjligt? :)
 
jimmy1976 skrev:
tack för tipsen
hittade denna
art nr: 604366 på theofils.se
verkligen coola grejer.
Men kan man som privatperson handla där?
 
vi ska ha 90cm fäkt, en Futurum Tender rostfri och grå mosaik inköpt på www.centro.se i solna
ang. theofils: de ligger i hammarbyhamnen i stockholm, tänkte åka o kika lite igår,men dom har sommaröppet 06.30-12.00. tror nog att det kan lösa sej och betala kontant hoppas jag.
bilder kommer på söndag eller måndag men målning och mosaikväggen blir nog färdigt i slutet på nästa vecka
hämtade bänkskivor på silvanbygg, dom kexar för hörnskarv själva, väntetid 1vecka helt klart godkänt
 
Är konsolen stabil? Det är inte så snyggt om man har fler hyllor på rad varav någon efter ett tag "hänger" lite.

Så har vi i v-rummet med hylla IKEA Lack. Ser inte så kul ut.

 
payman skrev:
Är konsolen stabil? Det är inte så snyggt om man har fler hyllor på rad varav någon efter ett tag "hänger" lite.

Så har vi i v-rummet med hylla IKEA Lack. Ser inte så kul ut.
Ja, det har du rätt i, det ser bedrövligt ut när hyllorna 'sackar' ner.

Theofils brukar ha bra kvalité, undrar om om 'hänget' kan bero på materialet i själva hyllplanet på IKEA's Lack?? Antagligen stadigare med massivt trä och därmed mycket mindre risk för 'häng'.
Fast antagligen är väl inte IKEA-konsollen av högsta kvalité den heller ;), så det kanske är den som gett sig.

Borde iof. finnas någon angivelse om 'maxlast', åtminstone hos Theofils.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.