Undertak av trä med synliga fläckar av mögel och smuts under farstu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag skulle behöva era råd kring hur jag kan åtgärda undertaket på min farstu vars mögel och smuts ej förbättras efter olika behandlingar. Jag misstänker att tidigare ägare har målat över med plastfärg och stängt in virkets fukt då taket ovan är ett enklare plåttak med underlagspapp. Taket är över en tillbyggnad gjort början 90 och saknar vind/utrymme.

Då det är öppen takfot så vågar jag inte byta råsponten då jag misstänker att denna inte är beklädnad utan snarare en del av taket som läkt och dylikt är fäst i. Går detta att fixa på något sätt som inte kräver att taket öppnas ovanifrån? Alla tips och förslag välkomnas
 
  • Farstu i rödmålat trähus med svart plåttak och synliga undertaksproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag för står inte riktigt problemet...
Målningen är gammal, kanske tidigare målare inte tvättade ordentligt. Tillslut flagnar det...
Tvätta, skrapa och måla!
 
F Freddy_kruger skrev:
Jag för står inte riktigt problemet...
Målningen är gammal, kanske tidigare målare inte tvättade ordentligt. Tillslut flagnar det...
Tvätta, skrapa och måla!
Tack för svar, att måla om var min första tanke men min fråga, som jag var otydlig med, är om det funkar att måla råsponten undertill då underlagspapoen ovan gör det väldigt tätt. Isåfall ny spont som endast grundoljas är att föredra men jag kör ett försök på tvätt skrap och ny färg Tack!
 
Rickard.
Du bör måla med en så öppen färg du kan, tyvärr är jag kass på färg så jag har ingen aning med vad som är lämpligt. Har varit med om ett flertal tak som råsponten ruttnat på för att den inte kunnat torka ur pga gammal dålig plastfärg.

Alternativt försök skrapa bort en del så det kan torka och sätt underspikning.
 
Redigerat:
Det är faktiskt så att det man kallar ”plastfärg” är väldigt öppen och det skapade problem när det var nytt och man inte hade rätt kunskap om hur göra.

Ta med en färgflaga och foton till en färghandel och fråga om råd. De kan bestämma färgtyp osv om du vill ha stöd.

Annars sök på nätet. Finns massvis info om detta. Hur bestämma vilken färg det är osv.

Om du vill ha en snygg yta som håller länge skall du välja en ”plastfärg”, akrylat, men underarbetet måste vara korrekt utfört.
 
Och om du vill ha en färg som tränger in i träet och bidrar till att konservera det utan att stänga in fukt så väljer du linoljefärg. Problemet med mögelpåväxt i skuggiga lägen är dock ett problem som alla färgtyper dras till mer eller mindre, så därför skulle jag välja en mörkare kulör, inte vitt som ser smutsigt ut på direkten. Jag skulle börja med att skrapa bort all färg, impregnera med mögeldödande medel typ Boracol, och därefter måla med linoljefärg.
 
Dagens miljövänliga linoljefärger älskar mikrober att äta.
Kolla på färgtest som är gjorda de senaste åren så får du tips om vilken färg du skall välja.
 
M Mikasw skrev:
Dagens miljövänliga linoljefärger älskar mikrober att äta.
Kolla på färgtest som är gjorda de senaste åren så får du tips om vilken färg du skall välja.
En aspekt som inte testas i Folksams färgtest är färgens förmåga att konservera träet. Det är bara det utseendemässiga som testas. För egen del föredrar jag linoljefärgens ytliga mögelpåväxt framför röta under blanka färgskikt.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Om ni är kemiskt bevandrande kan ni kolla på olika färgers miljöblad och se vilka konserveringsmedel som används.
Vissa nya färger har mycket komplexa blandningar.
Men under takfot är det inte speciellt känsligt, inget solljus eller UV. Samt minimalt med fukt om taket är tätt.
Har man täckfärg på panel kan man köra täcklasyr i samma nyans under takfot eller bara stryka en gång. Med tätt tak fungerar det mesta. Problem brukar tyda på fukt/läck i takmaterial t.ex. underlagspapp eller fotplåt utan papp under.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
En aspekt som inte testas i Folksams färgtest är färgens förmåga att konservera träet. Det är bara det utseendemässiga som testas. För egen del föredrar jag linoljefärgens ytliga mögelpåväxt framför röta under blanka färgskikt.
Det blir inte röta under om man gör rätt. Då skulle vi ha ruttna fasader på nästan alla hus vilket inte är fallet. Om nu linolja är överlägset bäst, varför är inte då alla fasadfärger baserade på linolja?
Gamla hus har bra kvalitet i virket och eventuellt giftig linoljefärg och det gör att de inte har problem.

Kan du vara så vänlig att visa på tillförlitliga långsiktiga oberoende test som visar att linolja är bäst så kommer jag att använda det. Mögelpåväxt gynnar fukten att stanna kvar vilket inte är bra. Det främjar röta.

Jag ser fram emot att ta del av faktan i testen.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Det blir inte röta under om man gör rätt. Då skulle vi ha ruttna fasader på nästan alla hus vilket inte är fallet. Om nu linolja är överlägset bäst, varför är inte då alla fasadfärger baserade på linolja?
Gamla hus har bra kvalitet i virket och eventuellt giftig linoljefärg och det gör att de inte har problem.

Kan du vara så vänlig att visa på tillförlitliga långsiktiga oberoende test som visar att linolja är bäst så kommer jag att använda det. Mögelpåväxt gynnar fukten att stanna kvar vilket inte är bra. Det främjar röta.

Jag ser fram emot att ta del av faktan i testen.
Jag känner inte till någon annan test än Folksams återkommande tester och de mäter inte det som linoljefärgen är bra på, nämligen dess förmåga att tränga in och därmed konservera träet. Den mäter enbart alg- och mögelpåväxt, krackelering och flagning. Om du känner till någon test som utvärderar andra paramterar och som visar att linoljefärg är sämre än moderna färger på att konservera träet på lång sikt så så får du gärna länka. Enligt linoljefärgskonceptet är färgytan ett offerskikt som med åren förväntas vittra ner och ta med sig smuts och mögel, till dess att ytan är nedbruten och man tvättar av den och målar om. Krackelering är alltså en del av linoljefärgens sätt att vara och inte ett problem på det sätt som det framställs i testet.

Låt oss nu inte kapa tråden med käbbel om sådant som inte rör frågeställarens problem! Vad jag förstår handlar frågan om en målad yta som är tät på baksidan p.g.a takpapp. Den är alltså inte riktigt jämförbar med en luftad fasad! Möjligtvis är den jämförbar med en oluftad fasad, men med skillnaden att den inte är väderutsatt. Kanske det funkar med akrylatfärg trots att baksidan är tät eftersom ytan inte är väderutsatt? Tyvärr blir det alger och mögel på alla typer av färger i skuggläge, så därför misstänker jag att problemet med påväxt återkommer oavsett vilken färg TS väljer att måla om med.
 
Krångla inte till det för TS!
TS hus är långt ifrån unikt med sin målade takfot och papp på ovansidan. Så ser typ alla hus ut med takfot. Blir det röta i takfoten, då beror det på läckande tak!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Det blir inte röta under om man gör rätt. Då skulle vi ha ruttna fasader på nästan alla hus vilket inte är fallet. Om nu linolja är överlägset bäst, varför är inte då alla fasadfärger baserade på linolja?
Gamla hus har bra kvalitet i virket och eventuellt giftig linoljefärg och det gör att de inte har problem.

Kan du vara så vänlig att visa på tillförlitliga långsiktiga oberoende test som visar att linolja är bäst så kommer jag att använda det. Mögelpåväxt gynnar fukten att stanna kvar vilket inte är bra. Det främjar röta.

Jag ser fram emot att ta del av faktan i testen.
Jag tror snarare det handlar om att linoljefärg tar längre tid att måla om man inte har lösningsmedel i då den blir ohälsosam att måla med. För en målare på ackord är då linoljefärg kass. På lång sikt måste man troligen räkna med att skrapa akrtlatfärgen trären och grunda igen, och då kan man fråga sig vilken färg som har mest arbete under hela husets livstid.

I TS fall är det troligen inte lösningen att byta till linoljefärg dock...
 
Kan du inte spika låda med ny panel och färg? Eller du vill tvunget ha öppen takfot?

Ang. linolja, vi har målat våra trädetaljer (bygger stenhus) med linoljefärg (ottossons) och är väldigt nöjda.
Anledningen till att det inte används i samma utsträckning som akrylat/alkydfärg är för att det har en lång torktid.
 
M
Det är ju så också att man måste se till var färgen sitter.

Vid vissa lägen så är det ju så att det samlas mycket skräp på färgen, t ex i en farstu där skräpet gärna blåser in men inte regnar bort.
Då spelar det ingen roll vilken färg man har valt eftersom det är i smutsen som möglet växer.

Lösningen är alltså på vissa ställen att ta fram skurborsten varje eller varannat år och städa, så kommer det hålla sig fint länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.