Hej
Valde 100/10 som hastighet efter att ha haft 1000/100 i två år efter att fibern installerades.

När jag mäter nu får jag ca 110/12 i hastighet vilket fick mig att undra hur hastigheten styrs.

Ljus har ju en viss hastighet, men kan det vara så att operatören liksom "vrider" ned en dimmer och intensiteten på ljuset blir svagare och på så viss reglerar hastigheten.

Skulle vara intressant att veta hur det funkar.

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S
Det styrs digitalt, Med andra ord ingen ljusdimmer :)
 
Hej
Enormt tack för svaret.
Kan det då vara mät-tjänsten, speed test och bredbandskollen som diffar då den mäter.
För annars om operatören ställer in 100/10 så borde jag ju ha just det.
Hastigheten som mäts kanske är en teoretisk siffra?
Mvh
Fredrik
 
Operatören har någon form av mjukvara/server som hanterar klienterna och släpper fram din data till dig i den fart du betalat för.
Operatören har också en begränsad hastighet till sitt förfogande och får prioritera i trafiken så att rätt saker kommer fram tillräckligt fort.
När jag jobbade på en väldigt liten operatör med radio-baserat bredband för 15 år sen installerade vi en server från packetlogic för att hantera detta. Då var torrenttrafik (piratebay) det som käkade mest bandbredd, så den prioriterades ner för att inte all kapacitet skulle gå till de fåtal som tankade och inget kvar till alla som bara kollade mailen.
Minns att programvaran var ganska imponerande, vi kunde se exakt vilka filer och adresser folk besökte, hur mycket de hittills laddat ner osv.
Man kan ju också tänka sig att operatörerna ser till att prioritera upp all trafik till bredbandskollens olika servrar, så att alla som kollar sin hastighet ska få så höga siffror som möjligt...
Om det görs har jag ingen aning om, men det går...
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Operatören har någon form av mjukvara/server som hanterar klienterna och släpper fram din data till dig i den fart du betalat för.
Operatören har också en begränsad hastighet till sitt förfogande och får prioritera i trafiken så att rätt saker kommer fram tillräckligt fort.
När jag jobbade på en väldigt liten operatör med radio-baserat bredband för 15 år sen installerade vi en server från packetlogic för att hantera detta. Då var torrenttrafik (piratebay) det som käkade mest bandbredd, så den prioriterades ner för att inte all kapacitet skulle gå till de fåtal som tankade och inget kvar till alla som bara kollade mailen.
Minns att programvaran var ganska imponerande, vi kunde se exakt vilka filer och adresser folk besökte, hur mycket de hittills laddat ner osv.
Man kan ju också tänka sig att operatörerna ser till att prioritera upp all trafik till bredbandskollens olika servrar, så att alla som kollar sin hastighet ska få så höga siffror som möjligt...
Om det görs har jag ingen aning om, men det går...
Hur gjorde ni med de som använde VPN? de kanske inte fanns då?
 
Det fanns VPN, men det var nog ingen som använde det för fildelning. Det kördes mest till företag som jobbade på distans. Vpn-sessionerna är ju krypterade så dem kan vi inte sett vad som hände i, men minns inte hur vi hanterade dem.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Du ändrar inget i fibernätet så har du en fiberaccess med 1Gbit/s så har du det alltid, brukar du kunna se vad du har på medieomvandlaren. Vanligt är att "lampa" som visar kontakt med fibernätet visar gult 100Mbit/ och grönt 1Gbit/s, men är beroende av medieomvandlare.
Sedan styrs den hastighet du abonnerar på av leverantör av "internet" dvs det regleras av IP-nätet som är en nätstruktur tekniskt som använder underliggande fibernät.
Sedan finns det flera olika sätt att prioritera och klassificera trafik på IP-nivå helt beroende av hur nätägaren valt att bygga nät och struktur, t.ex. accessnät, stamnät/backbone, etc, lite beroende av struktur och utifrån vad benämner det. Ett ex. är IPTV som man brukar prioritera.
Sedan kan du också styra på nivå mellan IP-nät och fibernät, lite slarvigt benämnt LAN/switchnivå där man kan styra olika trafikslag internetsurf, IPTV, IP-telefoni, etc, genom att använda VLAN.
Operatörerna har sedan system som kan konfigurera förändringar i olika "burkar" med automatik om du t.ex. själv gör en förändring av ditt abonnemang via en app, webb, etc.
 
Redigerat:
VPN är ett sätt att skapa logiska och säkra trafikvägar. Har funnits långt före bredband började byggas för oss konsumenter.
Finns många olika sätt beroende av vad man vill uppnå, kontor till kontor, dator till kontor, etc, men även om man vill skydda och inte visa vad man gör som privatperson.;) Så användningssätten är många, där bl.a. kryptering är metoden för att säkra informationen i ett VPN mot avlyssning.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ok tack Fredrik och Anders
 
F fredrik.johansson skrev:
Operatören har någon form av mjukvara/server som hanterar klienterna och släpper fram din data till dig i den fart du betalat för.
Operatören har också en begränsad hastighet till sitt förfogande och får prioritera i trafiken så att rätt saker kommer fram tillräckligt fort.
När jag jobbade på en väldigt liten operatör med radio-baserat bredband för 15 år sen installerade vi en server från packetlogic för att hantera detta. Då var torrenttrafik (piratebay) det som käkade mest bandbredd, så den prioriterades ner för att inte all kapacitet skulle gå till de fåtal som tankade och inget kvar till alla som bara kollade mailen.
Minns att programvaran var ganska imponerande, vi kunde se exakt vilka filer och adresser folk besökte, hur mycket de hittills laddat ner osv.
Man kan ju också tänka sig att operatörerna ser till att prioritera upp all trafik till bredbandskollens olika servrar, så att alla som kollar sin hastighet ska få så höga siffror som möjligt...
Om det görs har jag ingen aning om, men det går...
Det är inte ett tillåtet förfarande. Det ska råda nätneutralitet.
 
Jag är inte förvånad att man gör så men det är samma sak som USA, Libyen, Kina osv gör i olika grad mot sina invånare ...
 
Tekniken fanns för att begränsa, stoppa, tex Skype, piratstreaming, ringa gratis över IP mm i mobilnäten.
Dock finns lagar och fri konkurrens. Om en operatör skulle stänga av vissa funktioner så tappar de kunder.
Någon som minns Telias planer på att stoppa viss trafik i mobildatanäten?

Det drev i stället fram fast-pris-abonnemang och tjänster som tex Skype ingår utöver gigabyte-begränsningen.

Kvar är ändå problemet med att man måste prioritera tex VoLTE, IP-telefoni, filmstreaming för att tjänsterna ska fungera, medan tex surf, FTP, torrent-trafik kan prioriteras ner för att få ”fair usage” så att inte ”stora abbonemang” stör kvalitén på mindre abonnemang.

Kalla det ”positiv särbehandling”.

Edit: I fasta nätet fanns tex ADSL på 250kBit/s med IP-TV
 
Redigerat:
Man får inte prioritera viss användning. Det finns krav på nätneutralitet.
 
Har man tex en lina med 1Gbit/s men tjänsten bara är på 100Mbit/s så vill operatören ganska tidigt i nätet se till att få ner antalet paket per sekund så det skulle motsvara 100Mbit/s.
Dels ska kunden få de den betalar för, dels måste nätet skyddas mot överbelastning.

Enklaste typen av Policing övervakar bara om någon kör för fort och slänger datapaket.

En mer förlåtande Throtteling stryper ”på gasen” om man kör för fort men kan tillåta lite förhög hastighet en kortare tid.
Om man allt för aggressivt slänger paket kommer genomsnittshastigheten att bli för låg och kunden klagar på för låg bandbredd. Helst vill man hålla på paketen i en buffer lika lång tid som det skulle tagit att skicka paketet med en långsammare hastighet.

Med Traffic Sharping har man flera köer för olika typer av trafik. Man låter trafiken vänta i olika köer och sen plockar man paket utifrån köns prioritet och fyller sin lina för att få ett bra flöde nära maxgräns. Streaming prioriteras och övrig ”best effort” trafik slängs om köerna blir fulla.
Graf som jämför effekten av "Policing" och "Shaping" på trafikhastigheter över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan också se att de två topparna inte behöver klippas bort om man kan tänka sig att användaren får utnyttja lite för mycket bandbredd en korts stund. Slänger man paket kommer de att behöva sändas om.

En metod kallas ”läckande hink”.
Illustration av en hink med vatten som symboliserar datatrafikstyrning och pakethantering i nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett hur mycket du häller i så rinner det ut med konstant hastighet i hålet i hinkens botten.
Häller man i för mycket rinner det över. (Paketen slängs).
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ett tillåtet förfarande. Det ska råda nätneutralitet.
Som sagt, det är 15 år sedan jag jobbade med det här. Nu har jag ingen insikt i hur operatörer jobbar eller tänker.
I byn fanns inget mer än 56k-modem. Adsl fanns inte ens i telestationen.
Vi hade lyckats fixa en dedikerad länk på hela 2 mbit, och sen byggde vi ett ett radionät med 802.11b (max 11mbit), från början helt utan shaping. Vårt ”backbone” var de sprillans nya 5ghz-prylarna som precis kommit och medgav hastigheter på nästan 50mbit med våra riktantenner.
När våra kunder började köra torrents med 100-tals samtidiga anslutningar dog nätet fullständigt emellanåt och övriga kunder blev rätt sura. Just då var inte nätneutralitet något som stod högst på agendan, utan snarare att få det att fungera för så många som möjligt.

Jag håller i övrigt helt med dig om att nätet ska vara neutralt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.