apotekarnes
Hejsan!
Vi håller på och färdigställer ett växthus i Sten och Glas och har funderat fram och tillbaka kring hur vi ska odla. Knappt halva växthuset kommer att ha tegelgolv för krukor, möbler, rosévinshörna, ja ni fattar... Övriga ytan kommer att bestå av odlingslådor. Min tanke är att köpa cortenplåt och svetsa ihop dem på plats. De kommer vara ca 50cm ovan mark plus ca 10 cm som sticker ner i jorden. De kommer att stå direkt mot ytterväggen som består av en drygt 60cm hög putsad stensockel plus en större låda i mitten av växthuset (se bild).

Nu funderar jag på vilken plåttjocklek jag behöver och hur jag ska få dem att inte bågna längs långsidorna. Jag tänkte eventuellt sätta i mellanväggar i lådorna med ca 1 meters mellanrum för att göra det hela mer stabilt. Dessutom tänkte jag (för att spara pengar) skippa att ha plåt mot ytterväggarna och istället svetsa fast armeringsjärn som håller ihop konstruktionen. I så fall skulle jag lägga en platonmatta ytterst mot putsen.

Vilken tjocklek tror ni jag behöver på plåten? 2mm, 3mm, 4mm? Och verkar detta vara en vettig ide överhuvudtaget?
 
  • 3D-skiss av ett växthus med odlingslådor, tegelgolv och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långa ska plåtarna vara? Man kan styva upp en sådan konstruktion, genom att bocka en kant inåt, ca 20 mm. Man får därmed en kant, som är rundad och lite behagligare att luta sig emot.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
apotekarnes
Den längsta sidan kommer vara ca 3,5m lång så det behövs nog någonting som stagar ihop kanterna. Jag har sett färdiga odlingsbäddar med en bockad kant som du beskriver men jag har inga verktyg för att göra så långa bockningar i så pass tjock plåt som t.ex. 3mm. Jag kommer nog att göra en kant i trä men då mest för komfortens skull.

En ide jag har är att göra mellanväggar ungefär som på bilden nedan. Detta borde ge en held del stöd åt väggarna samtidigt som man slipper irriterande avdelare förutom lite grann längst upp
 
  • Skiss av en odlingsbädd med mellanväggar för stöd och uppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3,5 meter är ingen standarddimension på plåt. Vanliga mått på plåt är 1×2, 1,25×2,5 och 1,5×3 m. Det finns även plåt som är 2×6 m, men det kräver ganska rejäla maskiner för att bearbeta.
Du kommer helt enkelt att få skarva plåten.
Plåten kommer nog att bågna, utan förstyvningar, oavsett om du kör 2,3, eller 4 mm.
Jag hade nog valt 10 mm:s plåt, ifall du inte har möjlighet att bocka plåten.
 
tommib
Du kan ju mura odlingslådorna och sedan klä dem på utsidan med plåt, som då kan vara tunn. Då får du också en lite bredare kant som är mer bekväm att luta sig mot/sitta på/sätta knät mot.
 
apotekarnes
3m x 1,5m är vad jag tänkt köpa och att skarva ska inte vara några problem. Jag har funderat på grövre plåt typ 8-10mm men det skulle bli hiskeligt mycket dyrare. Jag sparar hellre 25-30 tusen och sätter in lite förstyvningar istället. Borde inte tvärväggar enligt bilden i förra inlägget kunna fungera?
 
Mellanväggar fungerar bättre, ifall det finns en bakre plåt att fästa dem i. Det skulle du inte ha, för att spara pengar.
 
apotekarnes
D Deathtrip2000 skrev:
Mellanväggar fungerar bättre, ifall det finns en bakre plåt att fästa dem i. Det skulle du inte ha, för att spara pengar.
Att skippa bakre plåten har varit ett av alternativen men som du säger blir det nog enklare och bättre att ha med den i alla fall. Då slipper jag dessutom en tråkig fuktskyddsmatta ytterst.

En av fördelarna med detta projekt är att jag äntligen har en anledning att åka och köpa den där plasmaskäraren som jag aldrig lyckats motivera tidigare
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Gammal tråd men alltid aktuellt ämne. Jag styvade upp odlingslåda i 3 mm Corten genom att svetsa en L-profil mot insidorna av långsidorna.
Två odlingslådor i cortenstål, en med och en utan L-profil som förstärkning, och en klämma som håller profilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kom jag tyvärr på först efter att första lådan redan var fylld med jord. Till vänster är förstärkt, den högra utan. Båda har 6*6 mm fyrkantsstång som förstärkning av kanterna. Två odlingslådor i cortenstål i en trädgård, den vänstra förstärkt med L-profil, den högra oförstärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas. och 2 till
  • Laddar…
apotekarnes
Snygga lådor! Själv lade jag ner idén med plåt och murade tegelbäddar istället. Mest för att jag hade en massa gammalt tegel liggande. Dessutom passar det mot tegelgolvet i växthuset.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.