Vi har köpt ett nytt hus där tidigare ägare har en Automower installerad, såg inte så tydligt men tror det var en 310 eller liknande. Tomten är på 985km och hus, stenläggning och pool tar upp större delen av tomten, så det är kanske 3-400km gräs kvar att klippa.

Det är osäkert om hen kommer ta med sig den till sitt nya hus eller om vi får köpa loss den. Då en Automover känns i största laget undrar jag om det finns något annat märke som kan använda kabeln som redan ligger i marken, med det menar jag avstånd till kant samt basstations placering.

MVH
 
Gardena har flera typer av klippare från 250 m2 och uppåt i kapacitet.
Bygger på Husqvarna-teknik.
 
McCulloc är också en HQ besläktad maskin.
 
Vilken klippare som helst funkar nog rätt bra, tror inte de kör över begränsningskabeln så värst olika.

Med det sagt tycker jag också att du ska hålla dig till Husqvarna-familjen, alltså välja en Gardena eller Mcculloch om inte Husqvarna.

Guidekabeln (alltså den som ligger ”mitt i” gräsmattan) kan bara dessa märken använda, den har de patent på. Den kan ju dock ligga oanvänd i backen utan att det gör något. Och övriga småklippare verkar ju hitta tillbaka till laddstationen ändå, oftast.
 
  • Gilla
Springskinka
  • Laddar…
Varför inte fortsätta med automower?
Grymt bra klippare! Bara går och går...
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Varför inte fortsätta med automower?
Grymt bra klippare! Bara går och går...
Det har nog mest med priset att göra samt att den klipper mer än jag behöver. Mätte på google maps och vi har ca 300kvm gräs. Nästan så man kan gå med vanlig, men är lite för bekväm :)
F Freddy_kruger skrev:
Varför inte fortsätta med automower?
Grymt bra klippare! Bara går och går...
 
E etompau skrev:
Gardena har flera typer av klippare från 250 m2 och uppåt i kapacitet.
Bygger på Husqvarna-teknik.
Ska kolla närmare på Gardenas utbud.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken klippare som helst funkar nog rätt bra, tror inte de kör över begränsningskabeln så värst olika.

Med det sagt tycker jag också att du ska hålla dig till Husqvarna-familjen, alltså välja en Gardena eller Mcculloch om inte Husqvarna.

Guidekabeln (alltså den som ligger ”mitt i” gräsmattan) kan bara dessa märken använda, den har de patent på. Den kan ju dock ligga oanvänd i backen utan att det gör något. Och övriga småklippare verkar ju hitta tillbaka till laddstationen ändå, oftast.
Det patentet gick ut vid nyår, så det borde dyka upp fler med guidekabel snart. Om Husqvarna inte har lyckats att förlänga det på nått sätt.
 
Finns en tråd om just gräsklipparrobotar här i forumet, läs den.
Efter ett tag upptäcker man att nästan alla som har problem äger något annat än en Husqvarna. Jag har själv en 320 och den gör jobbet galant, ca 400 m2 gräsmatta att klippa men det gör att min inte behöver gå så ofta. Den kör tre gånger i veckan mellan 10-16 eller så, då är man ändå på jobbet och allt är fixat när man kommer hem.

Värt varenda krona.
 
Om du köper annan klippare utanför Husqvarna-familjen får du kontrollera hur slingan skall läggas. Husqvarna klarar 90 graders hörn, men många andra behöver 45 grader i hörnen för att dels hitta tillbaks till laddaren, men också undvika att passera slingan.
 
  • Gilla
Springskinka
  • Laddar…
Grymma priser på Gardena hos Granngården nu, bara att slå till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.