Vi har en ungefärlig 11 kvm stort badrum som vi håller på att renovera. Just nu är allting bortrivet så att isoleringen syns och bjälkarna likaså. Vi vill inte ha kakel då huset kommer att röra på sig. Jag gillar tanken med målat men hittar inga bilder på helt målade väggar - även i duschen.

Finns det någon här som har enbart målade väggar i hela badrummet som ni vill visa? Är ni nöjda? Hur länge håller det?

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Så som jag har förstått det så är inte de målade systemen godkända för användning i duschen, dvs. inga garantier för att de är tillräckligt täta. Har du sett något målat system som får användas i duschen?

Men med alla tätskikt gäller nog att det måste vara tillräckligt stadigt underlag för annars kommer tätskiktet att spricka.
 
Hur vet du att huset kommer röra på sig? Det krävs ganska ordentliga sättningar för att kakel ska spricka...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tergo skrev:
Alcro Våtrumssystem Klass VT

[länk] inomhus/ALCRO_Utförandeanvisning VA_VT_WEB.pdf
Det stämmer. Alla tillverkare har sina våtrumssystem.

Dock skulle jag inte rekommendera någon som aldrig gjort det innan att ge sig på det.
 
BirgitS
T tergo skrev:
Alcro Våtrumssystem Klass VT

[länk] inomhus/ALCRO_Utförandeanvisning VA_VT_WEB.pdf
I det ingår en väv som nog kräver ung. lika stabilt underlag som tätskiktsfolien i ett kaklat badrum. Så om anledningen till att välja ett målat system är att du tror att huset rör sig så mycket att tätskiktsfolien spricker så är det nog risk för att väven i det målade systemet spricker.

Vilken/vilka typ/er av väggar är det tänkt att bli enligt kapitlet "Fuktsäkerhetsprojektering i Klass VT"?
 
sid 12

Underlaget
Underlaget ska vara torrt, rent och jämnt samt ha för
ändamålet tillräckligt hållfast yta. Underlaget ska vara fritt
från hinder som försvårar monteringen av målningssystemet. Skivmaterialet ska vara monterat enligt leverantörens anvisning. Kartongklädd gipsskiva får användas men
en mer fukttålig skiva (t ex en oorganisk skiva) ger en mer
fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första
hand. Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är
inte lämpliga för våtrum.
 
BirgitS
Jovisst och på sidan 15 står det mer detaljerade krav för att man ska uppnå tillräcklig täthet. Sen inte att förglömma att det behövs plywood eller kortlingar för att kunna sätta upp något på väggen också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att huset kommer röra på sig? Det krävs ganska ordentliga sättningar för att kakel ska spricka...
Tja jag utgår inte från någon beräkning utan en känsla om jag ska vara ärlig. Det är en gammal torp med utbyggnad på 70-talet, där badrummet är i den nya delen, med torpargrund. Vi bor mellan en älv och ett berg. För oss känns det självklart att huset kommer röra på sig med åren. Oavsett skulle vi hellre ha våtrumsvägg och golv så att vi har lättare att se en ev skada. Billigare är det också och just nu är kostnaden den viktigaste frågan för oss.
 
S Sajmon skrev:
Det stämmer. Alla tillverkare har sina våtrumssystem.

Dock skulle jag inte rekommendera någon som aldrig gjort det innan att ge sig på det.
Finns det ens något våtsystem som man rekommenderar någon oerfaren att ta sig an? Oavsett så kommer vi leja bort vissa, iallafall många, av momenten bort. Tänkte mest fråga gällande måleriet då man har läst att vissa är godkända för våtzon 1.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I det ingår en väv som nog kräver ung. lika stabilt underlag som tätskiktsfolien i ett kaklat badrum. Så om anledningen till att välja ett målat system är att du tror att huset rör sig så mycket att tätskiktsfolien spricker så är det nog risk för att väven i det målade systemet spricker.

Vilken/vilka typ/er av väggar är det tänkt att bli enligt kapitlet "Fuktsäkerhetsprojektering i Klass VT"?
Tack för välkomnandet! Såg att du fick svar på vad som är godkänt för att måla med i våtrum. Vår största huvudbry är att ha nere kostnaden för badrummet. Vi vill helst inte ha kakel utan väljer hellre "plastmatta" så att vi kan se ev skador. Tänkte mest om att måla vore ett annat alternativ då jag tänker mig om en hel plastad badrum på 11 kvm kommer se konstig ut? Kanske ser bättre ut i små badrum? Den kommer delvis också bli använd som tvättstuga. Många tankar när man försöker bestämma 100% på hur det ska se ut!
 
BirgitS
H Hoxi skrev:
Tänkte mest om att måla vore ett annat alternativ då jag tänker mig om en hel plastad badrum på 11 kvm kommer se konstig ut?
Visst är det ett alternativ men jag tror inte att plastmatta ser konstigt ut bara för att badrummet är stort.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag lyfter gärna den här tråden från i somras, för jag vill veta hur ni bestämde till sist. Jag har också tittat på målningssystem för badrum och har funderingar på att bygga ett badrum med klinker på golv och godkänt målningssystem på vägg. Dels för att jag tycker att det är snyggt, men också för att det blir billigare och kräver färre arbetstimmar. Dessutom tänker jag mig att det är möjligt att göra fler av momenten själv. Blev det målat till slut? Vad var er erfarenhet? Har du bilder på resultatet?
 
Bumpar denna tråd då jag också tänker måla ett våtrum vid renovering.
Allt är glasklar förutom ett par ställen i alcros utförandeanvisningar.

under rubriken ” Fuktsäkerhetsprojektering i Klass VT”

”3. Innervägg: målat tätskikt (MVKgodkänt), gipsskiva, regelverk med mellanliggande isolering (100 mm), gipsskiva och ytskikt (10 000 s/m). Anm. träregelverk kan användas men konstruktionen blir fuktsäkrare med plåtregelverk.”

Antar att detta gäller en innervägg INOM ett våtrum, inte väggen mot ett angränsande rum?
Rätt eller fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.