Lisa&Sluggo
Hej vi funderar på att göra ett uterum. Har ni någon arkitektfirma att rekommendera? Någon som anlitat Bygglovsverket och har erfarenhet av dom?
 
  • Gilla
Casa65
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog bra att berätta i vilken del av landet som det gäller eftersom de flesta arkitekter inte vill resa kors och tvärs över Sverige, och ni kanske inte vill betala för det heller.
 
Lisa&Sluggo
Gäller Stockholmsområdet.
 
BirgitS
Jag har skickat PM.
 
Dito!
 
Lisa&Sluggo
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Behöver ni verkligen en arkitekt för ett uterum?
Det är väl bara tre väggar med mycket glas och ett enkelt tak?

I stort sett bara att köpa och ställa upp.
Exempel:
[länk]
[bild]
Vi har en vinkel som ska ingå och hur vet man att taket håller för snö så att det inte går sönder...
Vi är osäkra.
 
Då behöver du väl en konstruktör inte arkitekt ?
 
Lisa&Sluggo
R RoBo skrev:
Då behöver du väl en konstruktör inte arkitekt ?
Skärmbild av ett offertförslag listandes bygglovsritningar och konstruktionsritningar med priser. Totalt att betala: 10660 kr inkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är ett förslag vi fått.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Vi har en vinkel som ska ingå och hur vet man att taket håller för snö så att det inte går sönder...
Vi är osäkra.
Det kan säkert leverantören informera om.
I exemplet jag länkade till står det SNÖZON Se separat info i pdf (ovan)
 
Var det någon som använde Bygglovsverket?
 
Om du har tillgång till något bra datorprogram, och har lite koll på hur ritningar ska se ut kan du kanske göra bygglovsritningarna själv. Byggritningar (K-ritning) kan tas fram vid ett senare tillfälle baserat på dessa. :) Annars kan jag rekommendera https://www.rybygglov.se
 
Jag hoppas jag läste om rybygglov innan.
Jag har nu anlitat bygglovsverket och betalat hälften av summan.
Återkommer hur det har gått.
 
Samer, hur gick det för dig? Blev du nöjd med bygglovsverket?
 
V voxmon skrev:
Samer, hur gick det för dig? Blev du nöjd med bygglovsverket?
De börjar med handlingarna direkt, och ritar enligt önskemål. Handlingarna blev klara på några veckor.
Vi är inte riktig klara än. Jag bad handläggaren om att se över hur ett garage skulle passa in och jag vet inte riktigt hur det kommer att vara.
Jag hade hoppats på idéer och förslag från dem, men de verkar göra exakt som du ber om, alltså ingen kreativitet eller förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.