Måttband visar höjd från marken till vinkeljärn vid betongplint i förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är i planeringsstadiet om att gjuta en betongplatta i carporten och förvandla det till ett garage.

Har vart i kontakt med en gubbe som jobbar med betong och han tyckte jag skulle smälla upp OSB skivor från insidan upp mot väggen och gjuta en lös platta inuti och låta hela carporten så kvar på plintarna som den gör idag.
Se bild:
Del av en carport med grusgolv, en stöttad trävägg och synligt vinkeljärn över betongplint, verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut idag är marken lite högre mitt i carporten än ut mot kanterna:
Carport i trä med grusgolv och förberedelse för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgolv i carport med träbjälkar och OSB-skiva bakom, indikation på planering för gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mått på det hela:
- Carporten är 9x5m
- Från tak till överkant på vinkeljärnet är det 209cm
- Vinkeljärnet är 120mm högt

Från tak till mark 242cm dvs från mark till underkant på vinkeljärnet ca 21cm


Det är ca 90-115mm mellan nerkant på vinkeljärnet till ovankant på cementfundamentet

Gubben jag pratade med tyckte inte att jag skulle behöva gräva ur något, utan att bara göra en form runtom med stöd mot vinkeljärnet, lägga armeringsmatta på distanser och gjuta en lösplatta ungefär upp till ovankant på cementfundamentet, då blir den 10-15cm

Jag funderade dock på att jag ville ha markisolering på 100mm eftersom jag tänkte isolera och installera en värmepump under vintern, då tyckte han att jag skulle gräva ur så att jag inte förlorar takhöjden.

Vad säger ni?
Ska jag satsa på att gräva ur lite så att jag har 200mm upp till ovankant på cementfundamentet, lägga 100mm markisolering och gjuta en platta på 100mm upp till ovankant på cement fundamentet?

Ska jag göra som gubben tyckte först och skippa isoleringen och gjuta direkt på marken upp till ovankant på cementfundamentet?

Tacksam för alla förslag och råd jag kan få
 
Ska du ha det uppvärmt så absolut isolera!
 
  • Gilla
Handyman_77
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska du ha det uppvärmt så absolut isolera!
Hade det inte redan stått en befintlig byggnad där idag hade jag självklart gjort det utan tvekan, nu tvekar jag dock något eftersom jag blir tvungen att handskotta ut allt som behövs.

Hur mycket mera värt är det att isolera plattan rent uppvärmningsmässigt?

Magkänslan säger att det är bättre att göra det än att låta bli. Är egentligen inte någon fråga kostnaden, eftersom cellplasten kommer att kosta mig ca 4300kr, det är bara jobbet med att skotta ur allt material
 
J Jimmu skrev:
Hade det inte redan stått en befintlig byggnad där idag hade jag självklart gjort det utan tvekan, nu tvekar jag dock något eftersom jag blir tvungen att handskotta ut allt som behövs.

Hur mycket mera värt är det att isolera plattan rent uppvärmningsmässigt?

Magkänslan säger att det är bättre att göra det än att låta bli. Är egentligen inte någon fråga kostnaden, eftersom cellplasten kommer att kosta mig ca 4300kr, det är bara jobbet med att skotta ur allt material
Absolut viktigast är att isolera den exponerade betongkanten ut mot utsidan. Där kommer den värsta kylan att leta sig in. Ska du ”bara” hålla 10-15 grader och ha det som garage tycker jag du kan skippa att isolera mot marken, det gör ganska liten skillnad på uppvärmningskostnaden.
 
V vectrex skrev:
Absolut viktigast är att isolera den exponerade betongkanten ut mot utsidan. Där kommer den värsta kylan att leta sig in. Ska du ”bara” hålla 10-15 grader och ha det som garage tycker jag du kan skippa att isolera mot marken, det gör ganska liten skillnad på uppvärmningskostnaden.
Absolut ska det isoleras mot utsidan, annats blir det ju ett hålrum mellan vägg och betongplatta om man ska göra som jag tänkt mig :)
Bifogar en liten snabbskiss:
Handritad skiss av väggisolering med cellplast mot en betongplatta och cementfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en väggkonstruktion med betongplatta, isolering, och anmärkningar för putslag eller sockelskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man isolera med cellplast eller vad ska man isolera med?
Tänkte putsa eller montera en sockelskiva utåt, invändigt bygger jag ner väggen ändå ner till betongplattan
 
J Jimmu skrev:
Absolut ska det isoleras mot utsidan, annats blir det ju ett hålrum mellan vägg och betongplatta om man ska göra som jag tänkt mig :)
Bifogar en liten snabbskiss:
[bild][bild]
Ska man isolera med cellplast eller vad ska man isolera med?
Tänkte putsa eller montera en sockelskiva utåt, invändigt bygger jag ner väggen ändå ner till betongplattan
Cellplast verkar lämpligast, jag skulle kört XPS istället för EPS i en sådan applikation.
 
  • Gilla
Jimmu
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Cellplast verkar lämpligast, jag skulle kört XPS istället för EPS i en sådan applikation.
Är inte insatt i detta, vad är skillnaden? Bättre isoleringsförmåga?
 
Xps är lite mer diffusionströgt och har ofta högre bärighet men helt onödigt. Isolervärdet skiljer marginellt XPS är bara dyrare, jag ser inte att det ger dig någon fördel.

Ska man isolera är det bäst att göra det jämnt för effekt. Att bara isolera kanten ger mest vindskydd. Och bara lite isolering i plattan gör stor skillnad så tycker absolut du ska isolera. Har man problem med utrymme kan man använda PUR isolering som är effektivare. 10mm S80 EPS ~ 6cm PUR. Det är då såklart dyrare.
 
När jag sa XPS så refererade jag till kanten, under plattan håller jag med om att det är helt onödigt.

Sidan eller kanterna gör störst skillnad och det är inte vinden man isolerar mot, det är luften. Betong är helt vindtätt i sig självt.
Marken under plattan blir aldrig så kall som luften utanför.
 
Det är sant men marken har högre värmeledningsförmåga än luft. Blir iofs annorlunda när det blåser
 
Igår började jag gräva ur, det blir 100mm isolering under plattan, ni har övertygat mig :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur gick det med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.