Lägg ett bud på 700' och se vad som händer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
undine
Huddingebo Huddingebo skrev:
Rimligt pris får man göra en bedömning genom att jämföra priser på liknande fastigheter. Köper man bostad bör man ha lite koll under ett par år på hur priserna ser ut i olika områden man är intresderad av

Jag och pappa var där och kollade igen det mesta på en eftermiddag. Han är lite byggkunnig. Men det var ett källarhus så det var ju lite enklare. Fukusera på det viktiga och strunta ytskikt osv.

Kan lägga till att hus med friskrivning KAN vara ett tillfälle att göra ett kap.

Är det torpargrund förresten?
Aha, jag förstår.
Hur kan ett hus med friskrivning vara ett kap? Jag kan inte själv se det, berätta gärna :)

Ja det är torpargrund.
Man kunde gå in i grunden, där var någon form av ingång från utsidan. Det stod lite pannor och annat där under.

Jag har ju hört massa om det här med torpargrund, risk risk risk.
Men allt är risk. Suterränghus ska man heller inte ha, det är också risk.
Syllar ska man inte ha, det är också risk (jag hade det i ett hus jag ägde, det enda var att det luktade sylldoft men prover visade inget konstigt).
Det är risk att bo överallt. Man får bo i en koja eller igloo :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
undine
useless useless skrev:
Lägg ett bud på 700' och se vad som händer.
Ja, kan jag det? Även om där, enligt mäklaren, redan ligger bud på utropspriset på 795'?
 
undine
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Verkar vanskligt att köpa en äldre villa med friskrivning utan besiktning. Kan ju vara allt från ruttna syllar och bjälkar till svampangrepp och fuktig källare till dåligt tak,, dålig elanläggning till två som måste bytas ut.
Exakt! Just det jag är lite orolig för. Det känns ganska tveksamt faktiskt. Och det gör mig ledsen att processen ser ut som så att det nog inte går att genomföra ordentliga kontroller. Jag vill ju själv kontrollera dricksvattnet så jag inte åker på att borra om brunn etc. Nu kostar det kanske inte 100 000 kr att borra om brunnen men ändå..
Jag frågade mäklaren på plats om vattnet, hon sa att "tanten som bodde där drack vattnet, jag provade själv vattnet och det var gott". Detta säger ju mig absolut ingenting om vattnet innehåller skadliga eller mindre hälsosamma ämnen..

Och mäklaren sa på plats att filterbädd måste bytas ut, ca kostnad 25-30 000 kr. Jaha, vad innebär det? Jag hade velat kolla med en fackman först.

Och elen ja, den är jag ju lite orolig för med. Gamla uttag och vissa lampor fungerade inte alls. Man måste ju i alla fall ha dit en elektriker och jag hade ju velat ta mig ett kik först innan bud.

Och även kolla rör och ledningar. Vattentanken kan ju vara fin men jag vill inte att rören t.ex. ska läcka ut metaller så man får förgiftningar eller skit i sig.
 
Fairlane
undine MagicaDeHex skrev:
Ja, kan jag det? Även om där, enligt mäklaren, redan ligger bud på utropspriset på 795'?
Ja det kan du. Om det är ett seriöst bud på 795' så lär ni inte få köpa för 700', men om de hoppar/saknar pengar etc av så vet ju säljare/mäklare att det finns ett bud till. Hur mäklaren reagerar är en annan sak, men är du inte känslig för det så såär det inget problem.
 
  • Gilla
ziah75 och 1 till
  • Laddar…
C
Om inte annat är man ju med i budgivningen och får information om ev. flera inkommande bud.

Men med både friskrivning och utan besiktning och dessutom en säljare som förmodligen saknar en hel del relevanta detaljer så är ju risken för överraskningar stor.
 
undine MagicaDeHex skrev:
Aha, jag förstår.
Hur kan ett hus med friskrivning vara ett kap? Jag kan inte själv se det, berätta gärna :)

Ja det är torpargrund.
Man kunde gå in i grunden, där var någon form av ingång från utsidan. Det stod lite pannor och annat där under.

Jag har ju hört massa om det här med torpargrund, risk risk risk.
Men allt är risk. Suterränghus ska man heller inte ha, det är också risk.
Syllar ska man inte ha, det är också risk (jag hade det i ett hus jag ägde, det enda var att det luktade sylldoft men prover visade inget konstigt).
Det är risk att bo överallt. Man får bo i en koja eller igloo :D
Kap för att priset ofta är kraftigt nedsatt, iaf de som har sålts med friskrivning i Stockholm där jag bor. Många blir skrämda och drar sig för att köpa = färre köpare som budar.
Det hus jag köpte var ruskigt billigt. Nu är det lite knepigt just här att tala o % eftersom tomten var värd mer än huset.

Bra att det finns ingång till krypgrunden! Torpargrund och krypgrund var det absolut vanligaste innan källarhusen kom. Ta med ficklampa och titta efter kraftig mögel. Litegrann finns oftast alltid, ta bilder.
Jag har Suterränghus, kan vara en risk i vissa områden men de är ofta lätt att besiktiga. Tycker den risken är överdriven, man känner och ser ofta om det är problem och då får man bara dränera.
Syll har man alltid men gammal syll var ibland impregnerad med ämnen som doftar illa om de blir fuktiga/ruttnar. Modern tryckt syll gör inte det.
 
undine MagicaDeHex skrev:
rören t.ex. ska läcka ut metaller så man får förgiftningar eller skit i sig.
Glöm det.
Blyrör har knappt använts alls i Sverige. Det är antagligen vanliga stål eller kopparrör. Riskfritt.
Vattenprover ska man ta först efter att ha tömt eventuellt brunn två gånger. Gammalt vatten i en brunn som stått oanvänd länge är ofta inte perfekt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
undine MagicaDeHex skrev:
Hur kan ett hus med friskrivning vara ett kap?
Det kan det vara genom att den som säljer (dödsboet) ofta vill bli av med huset och därför kan tänka sig att sälja till ett lägre pris än vad en vanlig ägare skulle. Därtill kommer också att många är extra försiktiga när säljaren vill ha friskrivningar, vilket också påverkar priset nedåt. Visar sig sen huset vara i gott skick kan man ju då säga att den som köpte det gjorde ett kap.

Men om du tycker att huset verkar för dyrt i förhållande till vad det är, eller villkoren är för dåliga så köp inte. Det blir ju inte ett kap per automatik bara för att det säljs med friskrivning.

Att säljprocessen blir bökig bara för att det är gode män och överförmyndarnämnd inblandat är ju bara att tugga i sig. Lägger ni ett lågt bud och den mystiska budgivare 1 drar sig ur och inga andra bud kommer lär de ju ta budet. Det var då högsta bud efter en öppen budgivning och då är det väl vad huset var värt, givet förutsättningarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan det vara genom att den som säljer (dödsboet) ofta vill bli av med huset och därför kan tänka sig att sälja till ett lägre pris än vad en vanlig ägare skulle.
Friskrivningen har man ju viss förståelse för när det är ett dödsbo. Men jag ser inte riktigt logiken i att sälja utan besiktningsklausul. Visst, när det väl är skrivet så är ju säljaren lite tryggare med att inget kommer att strula, men vägen dit riskerar ju att bli desto krångligare med flera spekulanter som vill göra närmare undersökningar av objektet innan kontraktsskrivning. Så risk för mer strul och ett lägre försäljningspris.

Sen är min personliga erfarenhet av att ha bjudit på några sådana objekt att risken inte påverkar priset så mycket som den enligt min åsikt borde. Verkar finnas hyfsat gott om spekulanter som inte ser något större problem med att avstå besiktning och rätten att åberopa dolda fel.
 
Lita aldrig på en mäklare... jag vet eftersom min släkt är mäklare.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Det kan nog vara så som sägs att man inte vill ha klausuler om någon av ägare har god man eller liknande. Varje förändring kan kräva godkännande i olika instanser. Som köpare är det kanske bättre att ta det lugnt och göra de kontroller och besiktningar man vill göra före kontrakt skrivs. Om någon annan köper under tiden så får man leva med det
 
Och vad man absolut inte vill ha vid en försäljning är att köparen kommer tillbaka och vill pruta och har klagomål på dittan och dattan. Därför kan många säljare tänka sig ett lägre pris i utbyte mot "klausuler". Att man friskriver sig som säljare behöver absolut inte betyda att ett hus är dåligt, det betyder bara att man vill bli kvitt huset en gång för alla och inte vill ha någon långbänk.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Har köpt hus trots att jag inte haft högsta bud. Inte krävt friskrivningsklausul.
 
Måste säga att jag är förvånad över att flera har åsikter om priset när man kanske inte bor i närheten.
Jag har ingen aning om prisnivåerna 45min från Lund. Säger dock inte att någon har fel.

Mitt hus köpte jag av dödsbo utan förbehåll så att säga, med fel och brister. Jag fick ta det som det var.
Det var 3 eller om det nu var 4 arvingar och antagligen vill de inte hålla på och krångla med köpare som ska bråka om brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.