Hej,
Håller på med trädäcksbygge och har bestämt oss för att ha ett räcke bestående av 95x95 limträstolpar och liggande vajrar (wire) mellan stolparna.

Höjd på trädäcket är ca 80 cm och storlek ca 7x11 meter.

Liggande vajrar är klättringsbara och därmed rekommenderas ej, men vi vill ändå gärna ha det. Det finns väl ingen lag om det utan är mer praxis vad jag förstår? Kan det medföra några konsekvenser om man bryter mot detta?

Hur som, några frågor kring detta:

- Vad är ett ”bra” max-avstånd mellan stolparna?
- Kan vi ha 15-20 cm mellan vajrarna eller är det max 10 cm som gäller?
- Fördel att köra med plastad wire, eller inte?
- Måste det vara rostfria vajrar eller funkar det med varmförzinkade? Hur håller sig varmförzinkade med tiden?


Vi har 3 småbarn men känner att de kommer att hålla sig borta från räcket när vi har förklarat för dem :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Wire skulle jag inte rekommendera utomhus eller där det finns fallrisk..
krångligt , dyrt och stor risk för rost ( speciellt söder i landet) trots rostfria detaljer. Max 100mm gäller, får spänna wiren hårt för att det inte ska gå att bända upp...
Kör glas eller bars.

Med vänlig hälsning, fremax
 
50mm gäller som glipa från golv till wire så man inte ska trampa genom.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi tänkte köra med både en överliggare och en underliggare eller vad det heter, som på bild, dvs en bräda på undersidan. Men då med liggande vajer istället för stående stål som på bild.

Tänker att det med underliggaren blir lite säkrare kanske?
 
  • Veranda med träram och vertikala stålstänger mellan över- och underliggare, fäst vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Alltså, det finns ju inget krav på dig som privatperson att du måste följa BBR och andra regler angående räcken och staket.
Men det är ju onödigt av dig om du vill sälja i framtiden och folk tycker det ser farligt ut. Samtidigt så är det ju knappast ett dolt fel på något sätt eftersom det syns tydligt. Däremot är det nybygge med KA och kommun-besiktning så är det absolut bäst att följa de regler och riktlinjer som finns. De flesta av dem har Fremax redan skrivit ovan. Jag reagerade också på höjden som var lite väl låg jmf med rekommendationerna . 80 cm är ju under hälften av längden på den manliga befolkningen. Blir ju mer som ett snubbelhinder att trilla över om man är lång... :crysmile:
Men i slutändan är estetiken oftast det viktigaste...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för svar :)
80 cm är höjden på själva trädäcket, inte på räcket. Räcket tänker jag mig runt 1 meter.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Är det några som är bra på att klättra så är det apor och BARN, kommer säkert bli konstant övervakning för er när barnen är ute.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Tack för svar :)
80 cm är höjden på själva trädäcket, inte på räcket. Räcket tänker jag mig runt 1 meter.
Haha :):) dåså, då är det mer en estetisk barriär. Då skulle inte jag bry mig om några speciella regler.
 
Mikael_L
T tobbbias skrev:
Alltså, det finns ju inget krav på dig som privatperson att du måste följa BBR och andra regler angående räcken och staket.
Hmmm, är det verkligen så?
Behöver man som privatperson inte följa lagstiftingen?

Jag har trott det, men jag har inte funderat så mycket på det, jag kan ju ha fel ...


Å andra sidan är de olika måtten, t.ex. 100mm avstånd, s.k. allmänna råd, man får ordna med säkerheten på annat sätt om man vill och kan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
 
Jo det klart BBR är lag även för privatperson.
 
R ravve007 skrev:
Hej,
Håller på med trädäcksbygge och har bestämt oss för att ha ett räcke bestående av 95x95 limträstolpar och liggande vajrar (wire) mellan stolparna.

Höjd på trädäcket är ca 80 cm och storlek ca 7x11 meter.

Liggande vajrar är klättringsbara och därmed rekommenderas ej, men vi vill ändå gärna ha det. Det finns väl ingen lag om det utan är mer praxis vad jag förstår? Kan det medföra några konsekvenser om man bryter mot detta?

Hur som, några frågor kring detta:

- Vad är ett ”bra” max-avstånd mellan stolparna?
- Kan vi ha 15-20 cm mellan vajrarna eller är det max 10 cm som gäller?
- Fördel att köra med plastad wire, eller inte?
- Måste det vara rostfria vajrar eller funkar det med varmförzinkade? Hur håller sig varmförzinkade med tiden?


Vi har 3 småbarn men känner att de kommer att hålla sig borta från räcket när vi har förklarat för dem :)
Titta i affärer för båttillbehör. På många båtar anbringas vajrar horisontellt under relingen. Om du har rätt material (syrafast stål) så finns ingen risk för rost.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Jo det klart BBR är lag även för privatperson.
LAG? Beslutat av riksdagen? Vilket lagnummer är det i så fall?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Givetvis gäller BBR ändå.
Däremot finns inte några fastställda regler för altanräcken vad jag vet, men man har ju alltid kravet på sig att det ska minimera olyckor.
 
Som barn i en seglande familj minns jag fortfarande hur roligt det var att klättra runt på mantågen som på vår båt bara var två eller tre horisontella vajrar utan överliggare. Kan ju inte varit bra för stöttorna om inte annat, men nog var det kul att leka där. Det fick vi säkert inte, men de minnena har bleknat.

Nu har jag motsvarande konstruktion men med tågvirke istället för wire på en marknära altan på landet. Blotta tanken att försöka hindra barn att klättra runt där blir jag matt av, men då är å andra sidan avspärrningen mest estetisk – fallhöjden är under en halvmeter.

Jag hoppas att TS barn har så mycket upptäckarlusta i sig att de inte alltid gör precis som de blir tillsagda, så då gäller för föräldrarna att skapa något som antingen inte är klättringsbart för för små barn eller som är relativt ofarligt att klättra på. Hårt spända täta vajrar tror jag då inte är optimalt.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.