Jag har råkat ut för ett märkligt fenomen, och jag är nyfiken på om det är flera som känner igen detta. Fenomenet är att man få betala ett HÖGRE pris när man tar in offerter på stora mängder byggnadsmaterial, än när man köper små kvantiteter "rakt över disk".
Ett exempel: jag ska ha några 100 lpm regel, tar in offerter och väljer den billigaste - 7,1 kr/lpm. Sedan får jag reda på att deras ordinarie pris var 6,45!
Ett till exemepel: Woody skickade ut ett kampanjblad, där de bland annat erbjöd shingel för 79 kr/m[sup]2[/sup]. Med detta blad i handen ringer jag och ber om en offert på 220 m[sup]2[/sup] shingel. Efter ett par dar kommer offerten, och nu vill de ha 118 kr/m[sup]2[/sup]!!!
Vad är det som händer egentligen?
 
Bob_the_builder
Nej, det tror jag inte att jag har varit med om. Märkligt, har du frågat butiken?

Däremot kan det ju förekomma att man hittar poster i en större offert som är dyra, men det kan man ju leva med om totalsumman är "rätt"...
 
Det kan bero på att de räknat med ordinarie pris och inte kampanjpriset, som oftast är ett tidsbegrändat erbjudande.

Det är lättare att få rabatter i en traditionell bygghandel än i någon av de stora kedjorna.
 
Förvisso, men i det senaste fallet gäller kampanjpriset betydligt längre än offerten. Om man frågar vad någonting kostar, och det är en pågående kampanj på den varan, varför svarar säljaren inte "just nu är det kampanjpris på detta"?
Tydligen kan man inte ta in offerter på avrop heller, utan man är tvungen att ta in nya priser vid varje beställningstillfälle (eller bli lurad, om man nu föredrar det).
 
Det ar ju enligt min erfarenhet inte heller ovanligt att erbjudandena bara ar till for att locka en att aka till byggvaruhuset och att varorna "ar slutsalda" eller "inte har kommit in" eller "inte ens kommer att komma in", men "du kan ju istallet valja det har alternativet som bara ar liiite dyrare... Silvan och Elgiganten har enligt min erfarenhet varit varsta syndarna - hur matt blir man inte nar man lanat slap och kort dit pa morgonkulan och star med lang nasa?

Jag haller med Volvo - en liten bradgard av gammalt gott slag har brukat ge de basta rabatterna pa "paketkop"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.