Hejsan
Hoppas på lite info om regler vid installation av tvättmaskin i bostadsrätt.

Jag har idag ett kök där det står en tvättmaskin. Jag ska i detta kök lägga in ett nytt golv för att få samma golv som i resterande lägenhet (ekparkett i liten etta).

Golvnivån är idag ca 1.5 - 2cm lägre i köket än övriga lägenheten så det passar väldigt bra att lägga in ett golv och sedan slippa ner till samma nivå som resterande golv runt om (öppen planlösning).

Men i köket står ett kök monterat på det befintliga golvet. Jag tänker då att man lägger det nya golvet fram och ngn centimeter under sockeln så det ser ut som att det nya golvet går hela vägen in under köket när sockeln är på plats.

Då till problemet. I ena änden av detta kök under bänkskivan står tvättmaskin och i mitten en diskmaskin. Dessa 2 maskiner vad jag förstått kräver att man har sånna "plast badkar" som leder fram eventuellt läckage till framkanten av maskinen så man tidigt kan upptäcka och åtgärda läckaget. Med den nya golvnivån som blir i köket kommer ju maskinerna lite längre ner 1.5-2cm lägre än det nya golvet. Så "plast badkaren" skulle kunna fungera sämre då de nu måste fyllas med 1.5-2cm vatten innan det rinner ut i framkant på maskinerna och över det nya golvet. Detta är ju oxå under förutsättningen att dessa klarar att hålla så mkt vatten utan att börja spilla över vatten i bakkant lr på sidan där man inte skulle upptäcka detta.

Man kan såklart ta bort befintligt kök o lägga golvet hela vägen in till väggen och sedan sätta tillbaka köket men det känns dyrt och omständigt (utan att egentligen veta vad d skulle kosta iofs).

Kan jag (om det ryms under bänkskivkan på höjdmåttet som är rätt tight) sätta in ngn enklare skiva under just endast tvättmaskin och diskmaskin så att de kommer upp i samma nivå som det nya golvet och sedan använda dessa "plast badkar"" i rätt nivå? Skulle detta vara säkert? Och fackmannamässigt? Jag tänker här att om det läcker åt sidan och inte rakt fram och ut över golvet hade jag ju ändå inte sett det om hela golvet varit i samma nivå iaf, och fungerar "plast badkaren" som tänkt så rinner det ju fram precis som om det varit ett komplett golv även under köksdelen.

Vad tror ni? Hoppas jag förklarar situation någorlunda iaf..
 
Magnus E K
Det normala är att man har golv i samma nivå under alla vitvaror som står på golvet (dvs även spis, kyl och frys i förekommande fall). Det är inte enbart av läckageskäl utan även för att det ska vara enkelt att dra fram dem, för städning, service, brandsläckning... Däremot ser jag inte att det skulle ha någon betydelse om det är exakt samma golv, så något annat i samma tjocklek borde funka (och även ett sätt att bli av med spillbitar!).

Om disk- och tvättmaskin inte längre ryms på höjden så blir det knepigt och jag kan inte avgöra vad som då är den minst dåliga kompromissen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det normala är att man har golv i samma nivå under alla vitvaror som står på golvet (dvs även spis, kyl och frys i förekommande fall). Det är inte enbart av läckageskäl utan även för att det ska vara enkelt att dra fram dem, för städning, service, brandsläckning... Däremot ser jag inte att det skulle ha någon betydelse om det är exakt samma golv, så något annat i samma tjocklek borde funka (och även ett sätt att bli av med spillbitar!).

Om disk- och tvättmaskin inte längre ryms på höjden så blir det knepigt och jag kan inte avgöra vad som då är den minst dåliga kompromissen.
Tack för infon.

Problemt är som jag tänker att just tvättmaskin och diskmaskin går eventuellt att lyfta upp och sätta in skivor under som skulle motsvara samma nivå som det nya golvet. De övriga skåpen med spis diskho lådor och kastrullskåp går ej att lyfta upp utan att demontera då de idag bär upp köket och bänkskivan och år oxå fastskruvade i varandra och på diverse ställen så man kommer inte åt att lyfta och lägga in skiva under dessa.

Det är alltså därför som jag undrar om det vore ok att endast göra tvätt- och diskmaskinen till samma nivå. Dessa är ju iaf de 2 som eventuellt kan orsaka vattenskador som således inte syns annars. Om man måste ha även ugn och alla andra skåp i samma nivå har jag inte tänkt på lr hört ngt om förut men det är ju såklart praktiskt, fast kanske inte lagligt nödvändigt?
 
Redigerat:
Magnus E K
Jag är dålig på vad som gäller juridiskt, om det ens finns några regler för det (annat än i nybyggen).

Håller med om att det verkar krångligt (eller värre) att flytta upp hela köket med bänk och allt. Det beror väl också lite på hur det är med höjden idag. I mitt kök t ex är redan diskbänk och arbetsbänk i lägsta laget (trots att jag inte är jättelång) så jag skulle nog inte vilja "sänka" 2 cm. Får bli vinylklick (som bara är några mm tjock) när jag snyggar till i köket (om jag inte är redo för helrenovering, vilket känns tveksamt).
 
A
Snacka med ditt försäkringsbolag.
 
Om det ryms kan du göra så.
Jag har ett nyare golv än standard i mitt kök och där diskmaskinen och kyl/frys går in är det också lagt golv just av den anledningen att få upp nivån
 
Står maskinerna på golvet i dag och om dom ryms på höjden med det nya golvet så är väl den enklaste lösningen att lägga golv under dom?
 
useless useless skrev:
Står maskinerna på golvet i dag och om dom ryms på höjden med det nya golvet så är väl den enklaste lösningen att lägga golv under dom?
tack för info alla!

Ja så är det nog men fiskbensparkett som är svår att lägga på ett så begränsat utrymme som en lite rektangel under disk- och tvättmaskin under och brevid befintliga skåp där man inte kommer åt känns lite som att elda åt kråkorna. Då kan väl jag själv lika gärna köpa ngn typ av plyfa skiva och se till att den kommer i samma höjd som det nya golvet. Det är iaf det som är min tanke och fråga.
 
Ja, det funkar lika bra.
 
Cykelbjörn Cykelbjörn skrev:
Golvnivån är idag ca 1.5 - 2cm lägre i köket än övriga lägenheten så det passar väldigt bra att lägga in ett golv och sedan slippa ner till samma nivå som resterande golv
En "tröskellist", kanske 5 cm bred och 1,5 cm hög i ena sidan runt pentrydelen, så kanske problemet är löst?
Schematisk illustration av en tröskellist med en högre sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.