Jag har byggt ett lusthus som jag köpt som byggsats. Jag har 5 öppningsbara dubbelfönster och en dubbeldörr, så luft går det att få in om man så önskar. Men, när lusthuset står tillstängt blir det väldigt kvavt därinne så jag funderar på att montera några ventiler. Var är då bästa plats att montera dem på? En vid golvet och en diagonalt vid taket, tänker jag. Men ska den vid golvet vara på norr- eller södersida? Och räcker det med 2 ventiler eller bör jag ha flera och vilken storlek bör jag ha? Lusthuset är på drygt 9 m2.
 
Åsa Lund
En solcellsdriven liten fläkt som gör att det ventilerar när solen står på?
 
En ventil lågt och en högt räcker, någon drivning behövs inte. Effekten av att solen värmer luften i lusthuset skapar mer drag än man kan tänkas behöva. Norr eller södersida har mycket liten betydelse, möjligen kan du sätta tilluften på norrsidan för att med någon promille sänka temperaturen.
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
T term skrev:
En ventil lågt och en högt räcker, någon drivning behövs inte. Effekten av att solen värmer luften i lusthuset skapar mer drag än man kan tänkas behöva. Norr eller södersida har mycket liten betydelse, möjligen kan du sätta tilluften på norrsidan för att med någon promille sänka temperaturen.
Har du någon uppgift om minsta diameter/yta som dessa ventiler bör ha för att ge bra ventilation?
 
Sangris Sangris skrev:
Har du någon uppgift om minsta diameter/yta som dessa ventiler bör ha för att ge bra ventilation?
Det är inte så noga eftersom luften kommer ha rätt låg hastighet. 125 mm kanske?
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.