Hej, går i byggplaner att bygga nytt vid sommarstugan, men kommer då bygga så det fungerar även som permanentboende i framtiden möjligen.

Men vad finns det då för för/nackdelar att typa huset som fritidshus respektive permanent bostadshus?

Om man skulle typa som fritidshus, får man sen ändra eller vice versa?

Vore tacksam att få svar av någon som är insatt i detta.

Tack på förhand
 
Hemmakatten
Skattekoder för fritidshus respektive permanenthus är borttagna hos Skatteverket. Alla hus har numera samma typkod.

Hos kommunen anmäler du dock om du tänker bygga fritidshus eller permanentboende. Lite olika krav på isolering och tillgänglighetskrav.
 
Om fastigheten ingår i en vägförening så kan andelstalet skilja.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är det inte så att man slipper tillgänglighetskrav och energideklarartion om det är ett fritidshus? Så på det viset är det bättre om det är ett fritidshus. Sen kan man ju bo i ett fritidshus permanent om man vill
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om fastigheten ingår i en vägförening så kan andelstalet skilja.
Andelstalet är väl detsamma oavsett. Däremot brukar avgiften vara högre för permanentboende.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Andelstalet är väl detsamma oavsett. Däremot brukar avgiften vara högre för permanentboende.
Ja, så är det hos oss. Lite högre kostnad på olika saker
 
Fint så hos skatteverket är det samma alltså. Sen kan man ju då bygga med samma krav energi även om man kör det som fritidshus.

Men kan det då finnas några nackdelar vid ev försäljning om man byggt det under fritidshus?
 
Vad säger eventuella planbestämmelser? Ofta får man inte bygga permanentbostäder i områden avsedda för fritidshus och vice versa.
 
  • Gilla
Våga och 1 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Men kan det då finnas några nackdelar vid ev försäljning om man byggt det under fritidshus?
Ja. Att du inte får bo mer än fyra månader om året i ett fritidshus t.ex. D.v.s. att du säljer ett fritidshus som en sommarstuga i 95% av fallen.
Sen skiljer ju även själva byggnationen av ett fritidshus och ett permanentboende(villa) fruktansvärt mycket mot varandra.
 
C C.Lundin skrev:
Ja. Att du inte får bo mer än fyra månader om året i ett fritidshus t.ex. D.v.s. att du säljer ett fritidshus som en sommarstuga i 95% av fallen.
Sen skiljer ju även själva byggnationen av ett fritidshus och ett permanentboende(villa) fruktansvärt mycket mot varandra.
Äger du fastigheten finns inga lagliga möjligheter att förhindra någon att bo i fritidshus, bara dumheter att påstå det.

Men om det är frågan om arrende där kommunen äger marken så kan kommunen avtala om i princip vad som helst.

Bygget av fritidshus och villa KAN skilja sig mycket åt, men behöver inte det. Bygger privat ett fritidshus som uppfyller alla regler för villa.

Men kraven är mycket högre ställda för permanentboende, men bygger man i ett område med fritidshus så kan man ändå bygga villastandard. Ofta kan dock storleken begränsas i detaljplaner om sådana finns.
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Hur är det med fastighetsavgift, är den samma? Jag missade att obebyggd tomt inte hade maxtaket på 7kkr....och rev sommarhuset för tidigt och fick betala 14kkr i fastighetsskatt:(
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Ja, så är det hos oss. Lite högre kostnad på olika saker
Hos mig är det under halva vägavgiften för fritidshus mot permanentbostad. Där det används som fritidshus, annars är det fullpris
 
Jag har bott permanent i mitt fritidshus/torp i ett år. Men inte velat skriva mig här, pga att jag inte har avlopp. Som toalett har jag en Cinderella förbränningstoalett. Är det olagligt att ha "stenkista" som avlopp för gråvatten, när man har egen djupborrad brunn med indraget vatten?
Jag har nu köpt en Biobox som jag ska installera och då bör det ju vara OK med avloppet.
Ska man anmäla någonstans när man väljer att bo permanent i ett fritidshus?
Är det olika krav på ett permanent och ett fritidshus?
 
BirgitS
A Anirak skrev:
Ska man anmäla någonstans när man väljer att bo permanent i ett fritidshus?
Du ska anmäla till Skatteverket för att folkbokföra dig där du har din huvudsakliga nattvila. De har en gratis e-tjänst eller pappersblankett för Flyttanmälan.
För samhället är det viktigt att folkbokföringen stämmer med verkligheten eftersom planeringen av till exempel bostäder, skolor, vård och omsorg med mera bygger på uppgifter om var befolkningen är folkbokförd.
https://www.skatteverket.se/privat/...jagflyttanmala.5.64a656d113f4c75970111e1.html

De bryr sig inte det minsta om vad för avlopp du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.