Hej!

Är det någon här som vet vilken bredd som är den minsta rekomenderade bredden på en korridor i ett hus?

Vilken är den minsta bredden i praktiken? Det behöver ju inte vara samma.

/Jonas
 
har själv en kompis i rullstol, plus att några bekanta till mina föräldrar var tvungna att flytta när maken i en olycka blev rullstolsburen. Usch ja, man kan inte gardera sig för allt. Tyvärr är det många som inte bryr sig om de reglerna.
 
Bygger ni nytt finns det ingen anledning att göra korridorer smalare än 1300 mm. OM ni verkligen skall ha korridorer!! Är man skicklig med planlösningen så behöver man inte dessa oanvändbara och tråkiga kvadratmeter!
 
Tyvärr så är jag inte så skicklig så jag kan planera bort denna korridor. :-[

Huset är inte ett nybygge utan en ombyggnad, så jag måste ta hänsyn till hur huset är utformat.

Får knappt ändra på något på utsidan för kommunen. >:(

/Jonas
 
  • Gilla
Jesper Linden
  • Laddar…
Är det en ombyggnad så får det ju så klart bli vad det blir! En normalbyggd vuxen person behöver sådär 60 centimeters bredd för att gå obehindrat, förutom att det är rullstolsvänligt så är alltså 130 cm bredd lagom för att två personer skall kunna mötas utan att vrida på axlarna. Är det en kort passage kan man säkert leva med en korridor som är runt en meter bred. Smalare än så kommer att kännas väldigt trångt och får betecknas som en nödlösning.
 
  • Gilla
Lisawik och 1 till
  • Laddar…
Korridoren är 4,5 meter lång, och jag har nu ändrat planlösningen så att korridoren är 1,3m bred.

Korridoren leder endast till sovrummen, så det är ju ingen "genomfartsled". Eller snarare så ligger sovrummen längs korridoren.

Får hoppas att det funkar...

/Jonas
 
Det blir säkert bra! Tänk på dörrslagningarna bara så inte dörrarna hakar eller slår i varandra. Lycka till med bygget!
 
Kan tillägga till den här tråden att all ombyggnation som räknas som "påtaglig förnyelse" (tex om man ändrar planlösningen på ett radikalt sätt) är skyldig att tillämpa nuvarande nybyggnadsregler. Struntar man i det så kan man i efterhand bli ålagd att åtgärda fel som bryter mot nya normer om tex handikappanpassning. Det som gäller är att minst ett plan som är tillgängligt från markplan skall vara handikappanpassat för rullstol. Vilket betyder 1m breda dörrar, handikappanpassad toalett och dusch, kök som är tillgängligt för rullstolsbunden osv. Är korridoren i det plan som är rullstolsanpassad så skall korridoren vara anpassad för rollstol. Det finns dock inget mått för det. Men jag gissar att kravet ihop med brandregler ger att en rullstol och en gående person skall kunna mötas i korridoren, om korridoren är mellan sovrum och kök eller WC/dusch på det handikappanpassade planet.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/ombyggnad/
https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/tillganglighet/
 
Redigerat:
Då det har gått mer än tio år är frågan hur som helst preskriberad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då det har gått mer än tio år är frågan hur som helst preskriberad.
Skrev för att det finns andra som hittar den här tråden via google (som jag gjorde tex)...
 
Magnus E K
Så om jag slår ihop två sovrum ("ändrar planlösning"), måste jag då också byta till en bredare dörr på toaletten?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så om jag slår ihop två sovrum ("ändrar planlösning"), måste jag då också byta till en bredare dörr på toaletten?
Nej, detta gäller bara om det är en omfattande planlösningsförändring och det klassas som stor ekonomisk investering. Jag tror du klarar dig. :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.