Bjud det ni tror att huset är värt och det i kan betala, men ta höjd för reparationer som kan komma. Bjuder någon över så är det bara att avstå och leta efter nått annat som ni har råd med.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
undine
E elmont skrev:
Bjud det ni tror att huset är värt och det i kan betala, men ta höjd för reparationer som kan komma. Bjuder någon över så är det bara att avstå och leta efter nått annat som ni har råd med.
Ja det får nog bli något sådant. Där ligger redan ett bud på utropspriset, annars hade jag velat lägga ett bud strax under utropet.
Sedan är ju frågan om man ska ta i med typ +50 000 direkt eller småhatta med typ 10 000.
Jag har kikat på hus länge och det känns som att småhatterier ofta slutar dyrare än om man tar i och skrämmer iväg folk.

Men ja, vi får helt enkelt kalkylera lite mer noggrant vad vi vill lägga och om man ev. skulle backa upp med ett litet lån på kanske 100 000 kr för att stötta upp för badrumsrenoveringen som vi gärna vill få fixad först i sådana fall.
 
En sak jag ofta läser här på forumet är hur svårt det verkar vara att få igenom dolda fel mot säljaren...så den biten kanske egentligen spelar mindre roll att den skrivs bort.
Men, det blir ju inte mindre viktigt att få en bra koll på huset skick osv innan köp.
Jag skulle inte köpa ett hus, utan att få ha kollat igenom det ordentligt innan...finns det då inte tid för det av någon anledning...eller att nån annan hinner före...så ja...det kommer fler hus (y)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Utropspriset säger ju inte så mycket om värdet utan det beror ju mest på hur en köpare tycker att värdet är. Värdet kan ju vara så mycket men än själva huskroppen.
 
undine MagicaDeHex skrev:
[Att det inte går att få en besiktningsklausul] var något med att de som ärvt huset inte själva kan ta beslut, utan alla har god man. Och då ska det upp i någon form av myndighet/förvaltning, något ditåt. Och handläggningstiden är jättelång för ärenden. Därför kan man inte ta med det i kontraktet.
Det låter väl som en rätt rimlig förklaring i och för sig. Men motsvarande process ska då rimligen ändå till vid själva kontraktsskrivandet, så räkna med att det nog inte blir världens smidigaste affär.

Eller så är det tvärt om, att alla förmyndarna redan godkänt en affär över X kr och allt bara svischar igenom när eventuell budgivning är klar.

Efter moget övervägande klickar jag nu på skicka utan att riktigt veta om jag egentligen sagt något.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
En sak jag ofta läser här på forumet är hur svårt det verkar vara att få igenom dolda fel mot säljaren...så den biten kanske egentligen spelar mindre roll att den skrivs bort.
I ett hundra år gammalt hus som i princip inte rörts de senaste 50 åren finns inga dolda fel, så friskrivningsklausulen gör egentligen varken till eller från i praktiken.
Som köpare får man räkna med att det kan vara fel på allt i huset baserat på dess ålder och skick.
 
  • Gilla
Granatäpple och 11 till
  • Laddar…
Gamla hus är oftast rejält byggda, men priset kändes mycket, är det ”bra läge”? Skulle försöka få ned priset och slå till, bor det nån där nu? Eller kan man vara där och inspektera?
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
undine MagicaDeHex skrev:
Ja det får nog bli något sådant. Där ligger redan ett bud på utropspriset, annars hade jag velat lägga ett bud strax under utropet.
Sedan är ju frågan om man ska ta i med typ +50 000 direkt eller småhatta med typ 10 000.
Jag har kikat på hus länge och det känns som att småhatterier ofta slutar dyrare än om man tar i och skrämmer iväg folk.

Men ja, vi får helt enkelt kalkylera lite mer noggrant vad vi vill lägga och om man ev. skulle backa upp med ett litet lån på kanske 100 000 kr för att stötta upp för badrumsrenoveringen som vi gärna vill få fixad först i sådana fall.
Min erfarenhet säger att snabba, konsekventa höjningar vinner över långsamma rejäla, så hellre 7x10k höjningar på 20 min än 2x40 på 2 dygn så länge du går ut på topp ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hemmakatten
Verkar vanskligt att köpa en äldre villa med friskrivning utan besiktning. Kan ju vara allt från ruttna syllar och bjälkar till svampangrepp och fuktig källare till dåligt tak,, dålig elanläggning till två som måste bytas ut.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Verkar vanskligt att köpa en äldre villa med friskrivning utan besiktning. Kan ju vara allt från ruttna syllar och bjälkar till svampangrepp och fuktig källare till dåligt tak,, dålig elanläggning till två som måste bytas ut.
Givetvis ska priset vara rätt, och om ingen bor där så kanske man ta en undersökning
 
undine MagicaDeHex skrev:
Mm frågan är vad som är rimligt pris när det är friskrivning.
Hade du med dig en expert vid den visuella kontrollen?
Rimligt pris får man göra en bedömning genom att jämföra priser på liknande fastigheter. Köper man bostad bör man ha lite koll under ett par år på hur priserna ser ut i olika områden man är intresderad av

Jag och pappa var där och kollade igen det mesta på en eftermiddag. Han är lite byggkunnig. Men det var ett källarhus så det var ju lite enklare. Fukusera på det viktiga och strunta ytskikt osv.

Kan lägga till att hus med friskrivning KAN vara ett tillfälle att göra ett kap.

Är det torpargrund förresten?
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Att mäklaren säger att det finns vid är inte samma sak som att det verkligen finns bud.

Dessutom kan bud dras tillbaka, ni ska bara lämna bud på det ni vill betala inte mer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tänk er för noga. Troligen behöver det mesta renoveras. Om ni kan göra allt planerat kan ni kanske fixa det i rimlig takt under en längre period . Men förbered er på höga kostnader, ni behöver en rejäl buffert . Sen kan det komma akuta problem som överraskning. Om ni inte är väldigt kunniga så är nog en besiktning värdefull för att lägga upp en plan om i vilken ordning saker ska åtgärdas.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
undine
H Husqvarna220Ac skrev:
Gamla hus är oftast rejält byggda, men priset kändes mycket, är det ”bra läge”? Skulle försöka få ned priset och slå till, bor det nån där nu? Eller kan man vara där och inspektera?
Ja jag tyckte också priset kändes något högt.
Området är absolut inte fördelaktigt som så. Jag gillar naturen, men själva området är ganska "lågstatus" eller vad man säger. Därför blev jag ställd att priset ligger på nästan 800 000 kr för ett sådant gammalt hus med friskrivning.
Nu ligger där ju redan ett bud på utropspriset tyvärr så jag kan inte lägga mig under, annars hade jag tänkt att lägga t.ex. 700 000 i alla fall.

Mäklaren sa också att det inte heller fungerar att pruta på priset, när jag pratade om det här med besiktning etc.
Mäklaren sa att ofta skriver man ju kontrakt och gör besiktning och efter besiktningen vill man kanske pruta ner priset baserat på vad som uppkommit men det går inte att göra i detta fallet. Detta eftersom de efterlevande har god man och då måste sådana beslut upp i en nämnd. Så varje gång då ett beslut ska tas som avviker, t.ex. prutning, så måste detta prövas och det tar lång tid.

Jag tänkte bege mig dit igen i helgen och ta med mig en bekant till mina föräldrar som är utbildad och kunnig inom bygg och renovering.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
undine
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Att mäklaren säger att det finns vid är inte samma sak som att det verkligen finns bud.

Dessutom kan bud dras tillbaka, ni ska bara lämna bud på det ni vill betala inte mer.
Aha, ja mäklaren var väääldigt hemlig med det lagda budet.
Budet lades upp dagen innan första visningen.
Jag kontaktade mäklaren och frågade vad det är för bud, mäklaren sa "ja det var några som var och tittade före er andra och den personen la ett bud". Det kändes som att mäklaren skruvade på sig. Jag fick någon konstig magkänsla.
Det gör också att jag tycker hela situationen känns skeptisk kring huset och mäklaren, känns som det är "något lurt" med processen på något vis. Men jag kan ha fel, givetvis.

Jag hade ju egentligen velat lägga ca 700 000 (huset ligger ute för 795') men om där ligger ett bud på 795' redan kan jag ju inte buda under..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.